Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

- Ekonomi= hushållning med resurser.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "- Ekonomi= hushållning med resurser."— Presentationens avskrift:

1 - Ekonomi= hushållning med resurser.
2 - Ekonomi= hushållning med resurser. Pengar är en resurs, en tillgång. Denna tillgång är begränsad varje månad och ska räcka till allt. Därför måste man planera sina utgifter. Inkomsterna ska räcka till hela familjen. Mat och hyra är de största utgifterna. Om pengarna inte räcker måste man minska utgifterna eller öka inkomsterna. Det gäller att prioritera= ge förtur.

2 Fasta avgifter är svåra att påverka, t
Fasta avgifter är svåra att påverka, t.ex hyra, tv-avgift, bredband, osv. Rörliga utgifter som mat och kläder måste alla han men dem kan man påverka, samma med nöjen och shopping. Två bra hjälpmedel är budget eller kassabok. Dessa hjälpmedel är bra för att hålla koll på ekonomin. Om du skriver upp alla utgifter så är det lätt att se vad man spenderar pengarna på. Vad kostar en tonåring? Se sid 118. Tonåringar är en köpstark grupp. Mycket reklam riktar sig till unga.

3 Diskussioner uppkommer ofta mellan barn och föräldrar om ekonomi
Diskussioner uppkommer ofta mellan barn och föräldrar om ekonomi. Mycket utifrån reklam och kompistryck. Pengarna ska räcka till alla. Räcker inte dina pengar är det bra att skaffa ett extrajobb eller sälja saker på t.ex. loppis eller blocket. Så länge du inte är myndig, alltså över 18 år så bestämmer dina föräldrar över det mesta som gäller ekonomin. Du får inte låna pengar eller handla på kredit. Men om du fyllt 16 år och tjänar egna pengar på ett extrajobb så bestämmer du själv vad du vill köpa för dem, så länge det inte är alkohol eller tobak.

4 Spara Sparande bör ingå i en ekonomisk planering.
Buffertspara = Pengar på ett konto som är lättåtkomliga för oförutsedda avgifter. Bäst är ett sparkonto i en bank. Målspara = Till något du planerar att köpa längre fram som t. ex en dator. För den som vill spara på längre sikt kan ett aktier och fonder vara ett alternativ att spara i. Trygghetsspara = långsiktigt till pension. Pengarna kan inte tas ut innan dess

5 Låna För att låna eller handla på kredit måste du ha fyllt 18 år. Att låna är att pantsätta sin framtida ekonomi. Låna inte pengar bara för att handla utan se till att du ”investerar” i något när du lånar pengar. Undvik kontokrediter och snabblån eftersom de ofta är väldigt dyra och lockar till dyrare köp än man planerat. Tänk på att anmäla förlust av kontokort till polisen och kontoföretaget. Efter anmälan spärras kortet och du är inte betalningsskyldig för belopp som tjuven därefter eventuellt har utnyttjat.

6 Ränta = Kostnad för att låna pengar.
Effektiv ränta = månadsräntan + uppläggningskostnader + avi-avgifter + eventuellt andra avgifter = den totala räntekostnaden. SMS-lån – Absolut det dyraste sättet att låna. Effektiva räntan kan bli över %. Jämför med vanligt banklån ca 8-10 % i effektiv ränta. Vanlig skuldfälla bland ungdomar. Tänk på att ”Räntefritt” oftast inte är gratis utan att man lägger på uppläggningsavgifter, avgifter för månadsräkning m.m. Banklån – Med eller utan säkerhet. Säkerhet som egen bostad eller borgen ger lägre ränta. Borgen innebär att borgensmannen betalar lån, räntor och avgifter om låntagaren inte själv kan betala själv.

7 Akta dig för skuldfällan!
Lär dig spara! Lär dig Längta! – du behöver inte allt på en gång. Inga småkrediter! – Låna till stora saker. Gör en budget. Använd kassabok. Skuldexempel – sid 122 Vid förlust av kontokort: anmäl direkt till polisen och kortföretaget. Kortet spärras och du slipper betala för det som en eventuell tjuv har utnyttjat.

8 Betalningsanmärkning
När en skuld hamnar hos kronofogdens får man en betalningsanmärkning. Det innebär svårigheter med att skaffa bostad, banklån, mobilabonnemang m.m. Många ungdomar mellan finns i kronofogdens register. Kronofogden kan, förutom utmätning av lönen även göra utmätning i hemmet och ta ägodelar för att betala av skulden. Kan du inte betala din skuld till kronofogden på många år kan du få skuldsanering. Skuldsanering ger den skuldsatte möjlighet att få lånen avskrivna, men under hårda krav.

9 Konsumentlagar Känner du till dina rättigheter och skyldigheter kan du spara både tid och pengar. Konsumentköpslagen. Distans och hemförsäljningslagen. E-handelslagen. Konsumenttjänstlagen.

10 E-handelslagen E-handelslagen gäller när du handlar över internet.
Enligt lagen måste säljaren lämna information om namn, adress, e-postadress på webbplatsen där du handlar och priset ska vara tydligt. Skatter och fraktkostnader ska tydligt framgå. Du ska lätt kunna ändra en felaktig inmatad order. Säljaren måste bekräfta din beställning via e-post.

11 Distanshandel E-handelslagen gäller
Fördelar Nackdelar Bekvämt. Det går snabbt. Lätt att jämföra priser. Ångerfrist på 14 dagar. Inom 14 dagar har du rätt att skicka tillbaka varan utan att ange anledning. Du får själv stå för fraktkostnaden. Du kan inte prova varan. Svårt att bedöma kvaliteten och färg. Kan vara jobbigt att returnera. Om varan är slut så restnoteras den. Vill du inte har den måste du avbeställa den. Lätt att bli lurad.

12 Viktigt att tänka på vi E-handel
Kolla att företagets namn, adress, e-post och telefonnummer stämmer. Företaget ska ha en lätt tillgänglig kundtjänst. Lämna aldrig ut kortnumret annat än för köp. Skicka inte kortnumret via mejl. Kolla kontoutdraget. Spara alla papper om din beställning innan du skickar den. Extremt billiga erbjudanden eller mirakelprodukter är ofta en bluff.

13 Konsumentköplagen Står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara. Talar om vilka regler som gäller när du köper en vara, om du inte är nöjd samt vad du kan kräva av säljaren. Har du ej fått varan kan du avbeställa den – säljaren får ta betalt för sina kostnader. Har du beställt en vara som kommer för sent har du rätt att häva köpet utan kostnad.

14 Konsumentköplagen gäller :
Köp av lösa saker, t.ex. livsmedel, kläder, möbler och bilar. Byte av lösa saker, t.ex. byter in en cykel mot en annan hos en cykelhandlare. Beställning av en vara som ska tillverkas, t.ex. en specialbyggd dator. Om det är fel på varan kan du: Kräva att få varan reparerad. Kräva att få en annan felfri vara. Kräva prisavdrag. Kräva att få pengarna tillbaka. Hålla inne betalning. I vissa fall kräva skadestånd. Säljaren har rätt att i första hand erbjuda att reparera varan eller erbjuda en likvärdig vara.

15 Distans- och hemförsäljningslagen
Lagen gäller internet, postorder och telefonförsäljning, om en försäljare kommer hem till dig, vid Home Parties samt vid marknader. Det viktigaste i lagen är ångerrätt och köpinformationen som du har rätt att få vid köpet. Du har ångerfrist på 14 dagar = I Sverige har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. När du inte har ångerrätt vid distansavtal: Inkvartering, transporter, servering. Kultur- och idrottsevenemang. Livsmedel. Tidningar. Vadhållning. Plomberade varor om plomberingen brutits. Du har ej ångerrätt vid hemförsäljning om det du köpt kostar under 300 kr vid ett hembesök eller telefonsamtal du själv bett om.

16 Konsumenttjänstslagen
Lagen gäller när du anlitar en hantverkare att utföra ett arbetet på något som du äger. Lagen ger skydd vid reparationer av din cykel, dator, mobiltelefon. Arbeten på fastighet. Vid förvaring av lösa saker som t.ex. magasinering av möbler. Du har rätt att få se en specificerad räkning så att du kan se hur priset har räknats fram. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får det slutgiltiga priset inte överskridas med 15%. Har du fått ett fast pris så gäller det. Be att få det överenskomna priset skriftligt. Konsumenttjänstlagen gäller inte: Vid besök hos en frisör eller veterinär. Vid tillverkning av saker. Transportuppdrag, t.ex. möbelflytt.

17 Sexmånadersregeln Reklamtionstiden är enligt konsumentköpslagen 3 år = hur länge du har rätt att klaga på varan. För att säljaren ska ansvara för ett fel ska det ha funnits där redan innan du köpte varan. Fel inom sex månader anses som ursprungligt fel. Kan säljaren bevisa att du orsakat ett fel behöver säljaren inte ta något ansvar. Köper du av en privatperson gäller inte konsumentköplagen. Varan ska dock vara i det skick som säljaren utlovat. Säljaren måste informera om allvarliga fel. Vid problem med privatköp får man vända sig till domstol, vilket kan bli dyrt om man förlorar målet.

18 Att reklamera en vara. Reklamera en vara så snart som möjligt.
Gå först till företaget och försök att komma överens. Kommer ni inte fram till en lösning, ta hjälp av klagoguiden på konsumentverket. Kommer ni inte överens eller om du inte får ett svar: Kontakta kommunens konsumentvägledare eller någon av de fyra rådgivningsbyråerna som hjälper dig med tv, tele, internet, el, bank eller försäkringstjänster. Kommer ni fortfarande inte överens kontaktar du Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN hör sig för med både konsument och företag och skriver sedan en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

19 Öppet köp Öppet köp innebär att du får lämna tillbaka en oanvänd vara tillsammans med kvittot inom en viss tid. Du får pengarna tillbaka. På kvittot ska stå öppet köp samt senaste datum för återlämning. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp, men de flesta affärer går med på detta.


Ladda ner ppt "- Ekonomi= hushållning med resurser."

Liknande presentationer


Google-annonser