Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RAPPORT ÖVER SOCIALA WEBBEN Ida Rosén Digital Design 2015-02-13.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RAPPORT ÖVER SOCIALA WEBBEN Ida Rosén Digital Design 2015-02-13."— Presentationens avskrift:

1 RAPPORT ÖVER SOCIALA WEBBEN Ida Rosén Digital Design

2 INNEHÅLLSFÖRTECKNING s. 3 Personalisering s. 5 Dialog s. 7 Att lyssna s. 9 Crowdsourcing s. 11 Viral spridning IDA ROSÉN

3 PERSONALISERING BILDMATERIAL FRÅN CISION/COMVIQIDA ROSÉN ATT FÖRMÄNSKLIGA Hej kompis! Comviq är Karim Karim är Comviq Att personalisera sitt företag eller varumärke innebär att man antingen tar en person från företaget eller skapar en s.k. persona (en påhittad idealperson) som kan kopplas till företagets eller varumärkets värderingar och ideal. Därefter låter man sedan denna karaktär representera, eller rent av förkroppsliga, företaget eller varumärket utåt. (Solis, 2011:106) Hur fungerar det? Nyckeln för att skapa en trovärdig personlighet är att inte bara tänka på vad massorna vill ha utan även ta med faktiska värden från företaget. Glömmer man det ena eller det andra är floppen att vänta. (Solis, 2011:98)

4 EXEMPEL: PERSONALISERING VIDEOS FRÅN YOUTUBEIDA ROSÉN OBS: inbäddade videos från Youtube, kan ta en stund att ladda. Comviq har valt Karim som behållare för sina värderingar, en trevlig man i en klassisk tobaksaffär. Han är vänlig, ärlig och önskar att hjälpa alla med vad han än kan; rånare och vanliga kunder. Och det han kan är att rädda dig från höga priser! #Comviqs slogan är ”Billigt. Billigt. Billigt.” och så ska det vara enkelt! (Cision, 2015) Reflektion Jag tror att detta fungerar relativt bra, det lockar säkert främst yngre kunder som tycker att Karim är häftig. Vilket säkert är Comviqs målgrupp. Ett plus är att han framstår som en väldigt genuin man. Kul att titta på!

5 DIALOG Kommunikation mellan två parter IDA ROSÉN Att föra dialog genom sociala medier, t.ex. via Facebook och bloggar, ger företag och offentliga personer möjligheten att ge allmänheten en egen bild av vem de är. #De gillar, kommenterar, berättar och bjuder in massorna att delta genom frågor, påståenden eller som här till höger; en önskan om ett gott nytt år. Man kan nästan påstå att de ställer ut en metaforisk skål med godis och vi äter ifrån den. Vi skapar en illusion av närhet. #Ofta dementeras massmediernas ord, samtidigt börjar folk skriva sin historia själva. Dessa två faktorer minskar förtroende och intresse för den klassiska tidningen och sätter den vanliga, faktiskt professionella, journalisten i skymundan. På Facebook får vi dessutom hjälp med att se vilka personer eller företag som är värda att följa. Beroende på vad andra användare, ofta våra vänner, gillar. Hur fungerar det? { } For us to be heard, we have to engage as though we were speaking person to person Solis, 2011: 5

6 EXEMPEL: DIALOG IDA ROSÉN Prinsessan bjuder in till dialog 2. Alla användare får möjligheten att delta. En kvinna har skrivit: ”Tack detsamma till prinsessan Madeleine med familj! Gud välsigne er!” 3. Prinsessan gillar eller svarar på kommentarerna, en åt gången eller allihop samtidigt. Allt som oftast talar vi med en väldigt personlig ton när vi kommunicerar i sociala medier, oavsett om vi tilltalar ett företag eller en offentlig person. Personligen tror jag att detta är en av de faktorer som gör att vi vid sådan kommunikation har lättare att ta till oss orden från offentliga personer, till exempel Prinsessan Madeleine. Reflektion

7 ATT LYSSNA BILDMATERIAL FRÅN GOOGLEIDA ROSÉN Det är viktigt att försöka få en så bred överblick som möjligt: alltså inte fokusera endast på populära inlägg eller vanliga sökord, försök tänka utanför boxen! Att nyttja SMO (Social media optimization) eller helt enkelt att lyssna är ett väldigt bra verktyg när man ska utforma material för webben. # Att lyssna innebär t.ex. att hålla koll på keywords, så kallade ”taggar”, som används på nätet. (Solis, 2011:74) # En typisk tagg kan se ut såhär: ”I love the new #oreocupcake, it’s sooo fluffy! #oreos, #despicableme”. Att användaren använder fyrkanten (#) före ett ord symboliserar att det är en tagg, vilket hjälper våra system att automatiskt detektera att hon pratat om Oreo och deras nya muffin. Det är bra att lyssna på vad konsumenten säger. Det är de som använder och ska vilja ha produkten, ta vara på deras expertis. Google är ett populärt företag som erbjuder en sökordstjänst med direkt koppling till marknadsföring. Det fungerar såhär: 1. Skriv vad din kampanj ska handla om, välj sedan bland de olika föreslagna populära sökorden aktuell kategori. 2. När någon söker på dina valda sökord dyker din kampanj upp. 3. Du når fler kunder och betalar endast när någon klickat på din länk.

8 EXEMPEL: ATT LYSSNA Bestäm inre nyckelvärderingar, ”buzzwords”, mål… Välj/undersök vilka sociala nätverk ni vill djupdyka i. Mät i vilken volym, hur ofta och hur det talas om er i de olika nätverken. BILDMATERIAL FRÅN TWITTERIDA ROSÉN Skapa ett Conversation Index (CI). Ett CI hjälper dig att kartlägga vilken aktivitet eller uppmärksamhet varumärket/företaget har eller får i sociala nätverk. I sin tur guidar det dig till hur, var och var du ska fokusera din marknadsföring. (Solis, 2011:171) Ex: På Twitter noterade ni att många ansåg att ni uppdaterade för sällan samt att folk ofta twittrade er gällande supportärenden. Resultat: Ni såg fördelen i att vara önskade och gav en viss grupp anställda uppgiften att twittra. Deras uppgift blev att ge insikt i företaget, bjuda på funfacts och låta följarna ta del av framtidsplaner. # Gällande supporten kunde ni tack vare denna undersökning uppmärksamma en stor grupp missnöjda kunder och hjälpa dem på rätt köl. Hey #company! My #thing keeps locking itself?! Why won’t it work?! #disappointed  Hello? Someone out there? Is this even the real #company? Nothing to follow here…

9 CROWDSOURCING BILDMATERIAL FRÅN BUZZADORIDA ROSÉN När konsumenten eller användaren får hjälpa till och säga sitt! (Solis, 2011:33) Företaget Buzzador vänder sig till den som gärna delar med sig i sociala nätverk. Användaren registrerar sig på företagets hemsida, presenterar sig och kryssar i vad just han eller hon tycker om. När en kampanj kommer som passar användaren får denne en förfrågan och ombeds tacka ja eller nej. Tackar användaren ja kommer produkten hem i brevlådan på prov. Då användaren tagit emot produkten förbinder denne sig att marknadsföra den bland nära och kära, exempelvis via brainstormings där alla får prova den aktuella produkten. Samt att publicera en text, gärna positiv, om produkten på valda sociala nätverk. Låter användarna vara experterna Bra marknadsföringsstrategi, bygger en förväntan inför kommande produkter och tjänster Varför Crowdsourcing? Motverkar ”hemmablindhet”

10 EXEMPEL: CROWDSOURCING IDA ROSÉN … en bild säger ibland mer än tusen ord!

11 VIRAL SPRIDNING BILDMATERIAL FRÅN NETBOSSIDA ROSÉN När innehåll sprids av användare över flera sociala nätverk. Youtube erbjuder delning direkt till de populäraste sociala nätverken, 13(!) stycken. Med mobiler, surfplattor, laptops, smarta tv-apparater och fria nätverk i princip överallt är det lättare än någonsin att ta dela och ta emot digitalt medieinnehåll. Viralt innehåll defineras som innehåll som finnes så pass intressant av användarna att det delas inom och över flera sociala nätverk. Man kan som upphovsman alltså inte tillverka något viralt utan det är användarna som bestämmer. (Solis, 2011:306) Köparens marknad!

12 EXEMPEL: VIRAL SPRIDNING BILDMATERIAL FRÅN BLENDTEC/YOUTUBEIDA ROSÉN OBS: inbäddad video från Youtube, kan ta en stund att ladda. I videon till höger mixar Herr Dickson Bic-tändare. Finns det något den inte klarar av? Leve infotainment!

13 KÄLLFÖRTECKNING Solis, B. (2011) Engage!. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc. Elektronisk källa Cision (2015). Comviq. ( )http://news.cision.com/se/comviq Bilder (elektroniska källor): s.3 Cision/Comviq ( ) s.7 Google Adwords ( ) s.8 Twitter https://about.twitter.com/press/brand-assets ( ) s.9 Buzzador ( ) s. 11 Netboss social-media.jpg ( ) s Youtube https://www.youtube.com/yt/brand/sv/downloads.html ( ) 1.2 Blendtec ( )http://news.cision.com/se/comviqhttp://www.google.se/adwords/https://about.twitter.com/press/brand-assetshttp://www.buzzador.com/se/page/pressinfohttp://www.netboss.it/wp-content/uploads/2013/02/Viral-marketing- social-media.jpghttps://www.youtube.com/yt/brand/sv/downloads.htmlhttp://www.blendtec.com/media IDA ROSÉN

14 TACK FÖR ER TID! Frågor, synpunkter och dylikt välkomnas på mail: IDA ROSÉN


Ladda ner ppt "RAPPORT ÖVER SOCIALA WEBBEN Ida Rosén Digital Design 2015-02-13."

Liknande presentationer


Google-annonser