Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

� Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Liknande presentationer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "� Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Liknande presentationer."— Presentationens avskrift:

1 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Liknande presentationer Sök Ladda upp 21 / 64 MATMAT02b – UPPGIFT 10 Ladda ner Code Pass VCP Certification Download Study Guides on VCP5-DCV & VCAP5-DCA — It's completely Free! Sök… Kap 1 - Algebra och 05:39:15]

2 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook linjära modeller 1. Lägga plattor runt rabatter 2. ATT KUNNA TILL Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller 1. Algebra och icke- PROV PROV 42 MATMAT03c1 MATMAT03c1 Kaptiel 1 Algebra och funktioner. GENOMGÅNG ›Exponentialfunktione ›Logaritmer ›Negativ 6 En presentation över ämnet: "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt." — Presentationens avskrift: Bild 1 INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt. Publicerades av Alf Engström, Senast redigerad för 1 år sedanAlf Engström Visningar 0 kommentarerOrdna efter Facebook Comments Pl ugin Populäraste Lägg till en kommentar... ► Matte åk 5 ► Hjälp matte ► Bild till bild linjära modeller :39:15]

3 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Polynom 2.2 Andragradsekvationer 2.3 Andragradsfunktioner 2.4 Potenser. Beräkna en ekvation (metod 1) Ex.: 12 + x = 20 Skriv först = 20 Få x Kap 1 - Algebra och funktioner 1. Faktorisera Skriv om följande tal och Logaritmer. ”x är 10- logaritmen för 7” ”x är 8-logaritmen för 5” Faktorisering Det handlar om multiplikation. Rita rektanglar för tal :39:15] INFÖR NATIONELLA PROVET Bild 2 MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt Bild 3 MATMAT02b – UPPGIFT 1 KONTROLLERA DITT SVAR! Bild 4 MATMAT02b – UPPGIFT 2 Bild 5 KONTROLLERA DITT SVAR! Bild 6 MATMAT02b – UPPGIFT 3 Bild 7 Bild 8

4 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Beräkna en ekvation (metod 1) Ex.: 12 + x = 20 Skriv först = 20 Få x INFÖR NATIONELLA PROVET 1 Versionsdatum: Bild 11 MATMAT02b – UPPGIFT 5 Andra kvadreringsregeln: 05:39:15] En miljard är ett stort tal. Men hur stort? Hur lång tid tar det egentligen att räkna INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt MATMAT02b – UPPGIFT 4 Bild 9 Bild 10 Bild 12 MATMAT02b – UPPGIFT 6 Bild 13 MATMAT02b – UPPGIFT 7 Bild 14

5 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook EKVATIONER Ta reda på det okända talet. Villkor som innefattar vissa likheter eller 10% = 1/10 20% = 1/5 25% = 1/4 50% = 1/2 75% = 3/4 100% MaB: Ekvationssystem Allmänt Ett ekvationssystem Finns ditt tal med på denna sida :39:15] Bild 15 MATMAT02b – UPPGIFT 8 Bild 16 Bild 17 Bild 18 MATMAT02b – UPPGIFT 9 RÄTT! Vid multiplikation och division med negativt tal (ex. -2) måste man vända på olikhetstecknet Bild 19 MATMAT02b – UPPGIFT 10 Bild 20 YTTERVINKELSATSEN Bild 21

6 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth Kap 4 Mål: Lösa ekvationer Skilja mellan ett uttryck och en ekvation Tolka Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola. 05:39:15] MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN Bild 22 MATMAT02b – UPPGIFT 11 Bild 23 m = 3 k = -2 y = -2x + 3 Hur ser man att k = -2 ? Bild 24 MATMAT02b – UPPGIFT Bild 25 MATMAT02b – UPPGIFT 13 Bild 26 Bild 27 MATMAT02b – UPPGIFT

7 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook MaB: Andragradsekvationer Allmänt För att lösa olika problem som 1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar Här ser du fyra fjärdedelar KOMPLETTERING AV MA1202 Versionsdatum: :39:15] 14 Bild 28 MATMAT02b – UPPGIFT VAD HETER DENNA LINJE? Bild 29 MATMAT02b – UPPGIFT VILKET FÖRHÅLLANDE RÅDER MELLAN X OCH Y? Bild 30 MATMAT02b – UPPGIFT HUR BEROR Y AV X? Bild 31 MATMAT02b – UPPGIFT 16 Bild 32 MATMAT02b – UPPGIFT 17 20° 70° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = ( )° = 50° Vinkeln C = 180° - ( )° = 180° - 120° = 60° Bild 33 MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = ( )° =

8 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook 2180 RAPPORT – FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR CHEFSKAP HINDER & Algebra och ekvationer Parisa Rasooli, Anna och Alfred Dalinskolan, Kom igång med Disgen 6 Gör en antavla med bilder. Distanskurs med 1 Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram. MATMAT02b – UPPGIFT 22 MÅSTE VARA SAMMA 05:39:15] 50° Vinkeln C = 180° - ( )° = 180° - 120° = 60° 70° 50° 60° Bild 34 MATMAT02b – UPPGIFT 18 Bild 35 Hur mycket är y? Bild 36 MATMAT02b – UPPGIFT 19 Bild 37 MATMAT02b – UPPGIFT 20 Bild 38 MATMAT02b – UPPGIFT 21 Bild 39

9 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Geometri enligt 7m2 Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet Ung Röst För att få kunskap om barns villkor på lokal och regional nivå har 05:39:15] TAL Bild 40 MATMAT02b – UPPGIFT 22 Glenys Minier, v.s.v Alternativ lösning Bild 41 MATMAT02b – UPPGIFT 23 Bild 42 Bild 43 MATMAT02b – UPPGIFT 24 Bild 44 MATMAT02b – UPPGIFT 25 Bild 45 ETTA - ETTA TVÅA - ETTA ETTA - TVÅA jämför

10 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Bild 46 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. a) Den ena sidan är x cm. Skriv ett uttryck för den andra sidan. Hela omkretsen är 48 cm. Halva omkretsen är 24 cm. Om ena sidan är x cm, så är den andra sidan… … (24 – x) cm (24 – x) Bild 47 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. b) Skriv ett uttryck för arean y cm². (24 – x) Sidan × sidan Bild 48 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. c) För vilka värden på x är y = 0? (24 – x) ”Nollproduktmetoden” d) För vilket värde på x är y störst? Bild 49 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. e) Vilken är den största arean? (24 – x) Största arean är 144 cm² Bild 50 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. f) Vilka värden på x är möjliga? (24 – x) Bild 51 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. (24 – x) :39:15]

11 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Bild 52 MATMAT02b – UPPGIFT 27 VAD HETER DENNA LINJE? Bild 53 MATMAT02b – UPPGIFT 28 VAD HETER DENNA LINJE? Bild 54 EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bok 3bc, sidan 132 Bild 55 EXPONENTIALFUNKTIONER Fråga: En stad har folkmängden invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: Svar: Om 10 år är folkmängden C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bild 56 EXPONENTIALFUNKTIONER Fråga: En stad har folkmängden invånare. Folkmängden förväntas minska med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: Svar: Om 10 år är folkmängden c:a C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bild :39:15]

12 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Exponentialfunktioner Bild :39:15] Bild 59 Bild 60 PARALLELLA LINJER 60 Vad heter dessa linjer? Bild 61 VINKELRÄTA LINJER Om man multiplicerar k-värdena för två vinkelräta linjer får man alltid produkten Bild 62 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 Y=-x-1 VAD MENAS MED EN LÖSNING?Svar: x = -1, y = 0 62 Bild 63 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 Y=-x-1 63 Bild 64

13 � Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook © 2015 SlidePlayer.se Inc. All rights reserved. OM PROJEKTET SlidePlayer KONTAKTA OSS Terms of Use Privacy Policy Feedback Vi testar om lösningen är exakt: Första ekvationen Andra ekvationen Det stämmer! Om lösningen stämmer i båda ekvationerna så är lösningen exakt. 64 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Ladda ner "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt." Sök 05:39:15]


Ladda ner ppt "� Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Liknande presentationer."

Liknande presentationer


Google-annonser