Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

 Statistik, Informatik och gillar alla tillämpningar som inkluderar datorer och smart användning av data  Prakademiker  Pedagogisk grundsyn Presentation.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: " Statistik, Informatik och gillar alla tillämpningar som inkluderar datorer och smart användning av data  Prakademiker  Pedagogisk grundsyn Presentation."— Presentationens avskrift:

1  Statistik, Informatik och gillar alla tillämpningar som inkluderar datorer och smart användning av data  Prakademiker  Pedagogisk grundsyn Presentation

2

3  Erfarenheter från distansundervisning  Genomströmning  Pedagogik  Distans bättre än Campus? Ska prata om…

4 Genomströmning  Distansutbildning har låg genomströmning… ?  Ineffektivt?  Går ej att få bra pedagogik? martin.gellerstedt@hv.se

5 Genomströmning (kurs i statistik) martin.gellerstedt@hv.se 100% Nollpoängare 44% G/VG 56%

6 Genomströmning (kurs i statistik) martin.gellerstedt@hv.se 100% Nollpoängare 44% Startade ej 21% G/VG 56%

7 Genomströmning (kurs i statistik) martin.gellerstedt@hv.se 100% Nollpoängare 44% Startade ej 21% Gått men ej slutexamination 21% Examinerats men underkänd 2% G/VG 56%

8 Genomströmning (kurs i statistik) martin.gellerstedt@hv.se 100% Nollpoängare 44% Startade ej 21% Gått men ej slutexamination 21% Examinerats men underkänd 2% G/VG 56% Lustläsare 10% Tidsoptimister

9  2008. Syfte: Designa den modernaste statistikutbildningen i Sverige.  Kul/spännande! ( Nyfikenhetens moder)  Inte så svårt  Användbart  Nätvarianten ska lämpa sig för yrkesarbetande Spssakademin.hv.se

10  Prakademiker som lärare  State of the art – programvara  Undvika nakna data  Förståelse & användning  Struktur – “moduler” – Kontinuitet  Tid  Professionella filmer  Forum  Lyckades vi? SPSS-academy

11  1500 nätdeltagare sedan 2008  Ca 80% arbetar (2/3 heltid)  Drygt 80% använder statistik, resterande vill…  WRIB = Work Related Issues Board  Samproducerar SPSS-akademin – några resultat

12 Skillnad Campus vs Online Learning style Dimension StatisticCampus (n=54) Online (n=44) P-value Active vs. reflective % Act / Ref68/3234/660.001 Sensitive vs. intuitive % Sen / Int87/1380/20>0.20 Visual vs. Verbal % Vis / Verb74/2661/390.178 Sequential vs. global % Seq / Glob67/3355/45>0.20 martin.gellerstedt@hv.se VariableStatisticCampus (n=54)Online (n=44)P-value Gender % Men/Women43/5746/54>0.20 AgeMean (years)2334<0.001 Work experienceMean (years)3.39.8<0.001 Working now?% No/Part/Full35/65/023/20/57<0.001 Academic parent(s) % Yes/No38/6255/450.098 Credits important?% Yes/No98/277/230.001 Examination Intention? % Yes/No98/2 >0.20 Working with stats in future? % Yes/No/Don’t know 21/21/5882/9/9<0.001 Experience writing report % Yes/No75/2595/50.007 Index for ‘math easy, fun’ Mean (sd)4.1(0.7)3.8(0.9)>0.20 Stat is exciting & useful Mean (sd)4.2 (0.6)4.6 (0.7)0.004

13 SPSS-academy – some more results

14 Spännande möjligheter med distansutbildning  Erfarenhetsutbyte  Analysera online-beteende  Skräddarsy kurs  Bra pedagogik, lika hög genomströmning som campus, dock fler VG…. ? martin.gellerstedt@hv.se


Ladda ner ppt " Statistik, Informatik och gillar alla tillämpningar som inkluderar datorer och smart användning av data  Prakademiker  Pedagogisk grundsyn Presentation."

Liknande presentationer


Google-annonser