Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sökmotorerna och rätten Ingenjörsvetenskapsakademin02004-09-02.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sökmotorerna och rätten Ingenjörsvetenskapsakademin02004-09-02."— Presentationens avskrift:

1 Sökmotorerna och rätten Ingenjörsvetenskapsakademin02004-09-02

2 Är sökmotorer rättsligt möjliga? Personuppgiftsrätten Personuppgiftsrätten Upphovsrätten Upphovsrätten Yttrandefrihetsrätten Yttrandefrihetsrätten

3 Grundläggande frågor Vad är det sökmotorer erbjuder? Vad är det sökmotorer erbjuder? ”Common Concept Providers” (nätverkseffekter, gemeinschaft)”Common Concept Providers” (nätverkseffekter, gemeinschaft) Vad blir då rättsligt viktigt? Vad blir då rättsligt viktigt? Exklusionsrätt, inklusionsrätt, ansvarsfrågor och konkurrensfrågor.Exklusionsrätt, inklusionsrätt, ansvarsfrågor och konkurrensfrågor.

4 Exklusionsrätt I Individuell exklusionsrätt Individuell exklusionsrätt Robot Exclusion Standard Robot Exclusion Standard Exklusion på begäran – Mark Maughan-fallet Exklusion på begäran – Mark Maughan-fallet

5 Exklusionsrätt II Selektiv exklusionsrätt Selektiv exklusionsrätt Nyckelordsexklusion Nyckelordsexklusion Varumärken m.m.Varumärken m.m. ”Geico”-fallet”Geico”-fallet

6 Exklusionsrätt III Total exklusionsrätt Total exklusionsrätt SökordsexklusionSökordsexklusion Individuella begrepp Individuella begrepp Ämnen Ämnen

7 Skyldighet att exkludera Finns det en exklusionsskyldighet?Finns det en exklusionsskyldighet? Länkar till material som är rättsligt tveksamt Länkar till material som är rättsligt tveksamt Ex.vis. Hets mot folkgrupp eller barnpornografiEx.vis. Hets mot folkgrupp eller barnpornografi

8 Inklusionsrätt I Individuell inklusionsrätt (att och var) Individuell inklusionsrätt (att och var) Maggie Vandenbrekels dilemmaMaggie Vandenbrekels dilemma

9 Inklusionsrätt II Övrig inklusionsrätt Övrig inklusionsrätt Begrepp?Begrepp? Ämnen?Ämnen?

10 Inklusionskyldighet? Offentlighetsprincipen? Offentlighetsprincipen? Finansiell transparens? Finansiell transparens?

11 Ansvarsfrågor I Vilket ansvar har en sökmotor för resultatlistorna? För resultatrelaterad reklam? Vilket ansvar har en sökmotor för resultatlistorna? För resultatrelaterad reklam? Keyword-stämningarKeyword-stämningar Spelmålet – Reklam och spelmonopolSpelmålet – Reklam och spelmonopol Lägre plats på listan – SearchKing-falletLägre plats på listan – SearchKing-fallet Filtrering av sökresultatet – ”SafeSearch” och den israeliske premiärministernFiltrering av sökresultatet – ”SafeSearch” och den israeliske premiärministern

12 Ansvarsfrågor II Vilket ansvar har användare för indexeringen (Googlebombning)? Vilket ansvar har användare för indexeringen (Googlebombning)?

13 Ansvarsfrågor III Grundprincipen: inget ansvar för förmedling. Grundprincipen: inget ansvar för förmedling. Men! Ju mer avancerad bearbetning – desto större ansvar! Avancerade söktekniker med bearbetade resultat kan alltså aktualisera ansvarsfrågor! Men! Ju mer avancerad bearbetning – desto större ansvar! Avancerade söktekniker med bearbetade resultat kan alltså aktualisera ansvarsfrågor!

14 Konkurrensrättsliga frågor

15 Några framtida rättsfrågor Länkdensitet på burk Länkdensitet på burk Vad kostar det att ändra på historien? (Revisionismens nya ansikte.) Vad kostar det att ändra på historien? (Revisionismens nya ansikte.) Brusförsvar för den personliga integriteten Brusförsvar för den personliga integriteten

16 Grundlagen & sökmotorerna I informationsamhället är effektiv informationssökning en förutsättning för informationsfriheten och yttrandefriheten, och därmed borde den vara skyddad av RF 2 kap 1§. I informationsamhället är effektiv informationssökning en förutsättning för informationsfriheten och yttrandefriheten, och därmed borde den vara skyddad av RF 2 kap 1§.

17 Slut Denna presentation på http://www.kommenterat.net Denna presentation på http://www.kommenterat.net http://www.kommenterat.net nicklas@skriver.nu nicklas@skriver.nu


Ladda ner ppt "Sökmotorerna och rätten Ingenjörsvetenskapsakademin02004-09-02."

Liknande presentationer


Google-annonser