Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost."— Presentationens avskrift:

1 Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost

2 Hur kan vi veta? Webbstatistik (Google Analytics). Enkäter på webbplatsen. Intervjuer med användare. Jämföra med andra kommuner.

3

4 Hur många besökare? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015 Cirka 30 000 besökare per månad. Mest besök måndag till onsdag. Minst besök lördag till söndag. Vid kriser ökar antalet besök kraftigt.

5 Ett påstående Foto: Micael Engström. Licens: CC BY 2.0.

6 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

7 Stämmer påståendet? Låt oss testa och se…

8 Surfar? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

9 Vanliga sökord i Google enköpings kommun enköping idrottshuset enköping örsundsbroskolan Källa: Google Webmaster Tools

10 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

11 Regelbundet? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

12 Att jämföra med Facebook 68 % av svenskarna använder Facebook. 47 % går in på Facebook dagligen. Vår Facebooksida når över 10 000 personer med nya inlägg varje vecka. Källa: Svenskarna och internet 2014, FacebookSvenskarna och internet 2014

13 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

14 Sin dator? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

15 Det mobila tar över 69 % av svenskarna kopplar upp sig till internet via sin smarta mobil. 54 % gör det dagligen. 31 % gör det flera gånger dagligen. Källa: Svenskarna och internet 2014Svenskarna och internet 2014

16 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

17 Webbplatsens startsida? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

18 Ingång på undersidor Evenemang Lediga jobb Återbruket Simhall Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

19 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

20 Nyheter? Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, 27 april 2015

21 Vissa nyheter är intressanta… Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015 Inställda skolskjutsar (13 januari) Brand utanför Enköping (19 mars) Vi bygger en rondell i korsningen Kungsgatan–Ågatan (14 april)

22 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

23 Klickar på viktiga länkar? Nytt idrottscentrum, 65 klick Ny Munksundsskola, 47 klick Joar blir kulturhus, 36 klick Barns psykiska hälsa, 7 klick Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, april 2015

24 Vad folk vill klicka på Utbildning & barnomsorg, 1 625 klick Bygga, bo & miljö, 1 347 klick Lediga jobb, 1 072 klick Uppleva & göra, 1 002 klick Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, april 2015

25 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

26 Läser information? Vi ser inte allt på en webbsida, vi hoppar med blicken och skumläser. Vi tittar i formen av ett F, ignorerar oftast det som ligger till höger. Vi läser max 28 % av texten på en webbsida i snitt. Källa: Nielsen Norman GroupNielsen Norman Group

27 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

28 Från kommunen? Evenemang (föreningar med flera) Hyresbostäder (EHB, privata aktörer) Tåg och buss (UL, SJ med flera) Återbruket (Vafab Miljö) Restauranger (privata krögare) Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015

29 Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

30 Ett nytt försök Foto: Stuart Richards. Licens: CC BY-ND 2.0.

31 Besökarna googlar vid behov med sin enhet till en sida där de navigerar och skummar information för att hitta en lösning på sina vardagsuppgifter från relevant avsändare.

32 Vanliga vardagsuppgifter Evenemang Lediga jobb Återbruket Läsårstider och lov Kontakt Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015 Simhall Tåg och buss Hyra bostad Avstängd rondell E-tjänst förskola

33 Vem är besökaren? Foto: Chris Harrison. Licens: CC BY-SA 2.0.

34 Kommuninvånare! Största gruppen besökare bor i kommunen. Använder webbplatsen i egenskap av privatperson. Kan delas in i fem olika beteenden.

35 Jag har ett problem Triggas av att någonting slutat att fungera eller kräver åtgärd. Exempel: skolskjuts inställd, hål i gatan, sandsopning, svårighet med e-tjänst/blankett. Vill ha svar på frågor och kontaktuppgifter.

36 Jag vill ansöka Ska ansöka om någonting från kommunen genom att fylla i blankett, använda e-tjänst eller boka möte. Exempelvis: förskola, bygglov, hemtjänst, försörjningsstöd. Vill slippa krångel och få god kvalitet.

37 Jag vill hitta platser Ska besöka en verksamhet öppen för allmänheten. Exempel: bibliotek, simhall, Idrottshuset, Återbruket. Vill hitta öppettider, adress, vägbeskrivning med mera.

38 Jag vill ha fritidstips Har tid över i helgen för något kul och funderar över vad som är på gång. Exempelvis: evenemang, nöjesutbud, föreningsliv. Vill hitta evenemangstips, särskilt vid högtider som påsk och lucia.

39 Jag vill insyn Fritidspolitiker, journalister och intresserad allmänhet. Tänker organisation och letar efter nyheter, protokoll och pågående projekt, exempelvis byggprojekt i Enköpings centrum. Vill hela tiden vara uppdaterad.

40 Andra grupper Jobbsökaren vill se lediga jobb. Kommunbesökaren vill resa hit, övernatta, äta gott och göra saker. Företagaren vill göra affärer smidigt. Medarbetaren vill logga in.

41 Möter vi deras behov? ”Det ska inte vara så svåra texter.” ”Gör menyerna logiska, totalt kaos nu.” ”Det finns information som är direkt felaktig.” ”Ful och tråkig layout.” ”Hemsidan känns gammalmodig.”

42 Nu bygger vi nytt Foto: Paul Evans. Licens: CC BY-NC-ND 2.0.

43 Projektets mål Bygga om kommunens webbplats från grunden så att den blir Sveriges bästa kommunwebbplats.

44 Vadå bästa? enkel att använda för nya besökare. uppskattad av återkommande. tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. dominerande på Google. stabil, säker och snabb rent tekniskt.

45 Responsiv design Foto: Per Axbom. Licens: CC BY-NC-ND 2.0.

46 Webbplatsens syfte Kommunens webbplats ska göra det enklare för externa målgrupper att hitta och ta del av kommunens service med hjälp av webben som verktyg.

47 Prioriterade mål 1. Smidigare att ansöka om service. 2. Bättre praktiskt stöd inför besök. 3. Rätt information till rätt målgrupp.

48 Tidplan Utvecklingsstart i juni 2015. Innehållsarbete start i november 2015. Betalansering i december 2015. Skarp lansering i mars 2016. Begrava Swwwing sommaren 2016.

49 Frågor? Foto: Matthias Ripp. Licens: CC BY 2.0.


Ladda ner ppt "Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost."

Liknande presentationer


Google-annonser