Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Jenny Hurtig Anna Gillquist Rutger Langland Mina meddelanden sprider sig över landet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Jenny Hurtig Anna Gillquist Rutger Langland Mina meddelanden sprider sig över landet."— Presentationens avskrift:

1 Jenny Hurtig Anna Gillquist Rutger Langland Mina meddelanden sprider sig över landet

2 Så fungerar tjänsten för mottagare Tar emot post från stat & kommun för privatpersoner och företag Tar emot post från stat & kommun Tar emot post från privat sektor för privatpersoner Du väljer den brevlåda som passar dig bäst Vi ser till att skicka posten till den brevlåda du valt.

3 Detta krävs för att använda tjänsten Svenskt personnummer Organisationsnummer om företag E-legitimation/BankID En digital brevlåda Dator, läsplatta eller mobil

4 Fördelar för användaren (privatpersoner och företag) Tjänsten är frivillig och kostnadsfri för dig som användare Gratis Du läser din myndighetspost när du vill och var du än är i datorn på din platta eller mobil Tillgängligt Ingen obehörig kan läsa din post Säkert Meddelandet levereras i samma stund som det skickas Snabbt Kostnaderna för papper, porto och distribution kan läggas på annat Samhälls- ekono- miskt Miljövänligt då det går åt mindre papper och mindre transport Hållbart

5 Så fungerar tjänsten för avsändare ”Det digitala folkbokföringsregistret” Medborgaren sköter registret genom självadministration -Postadress -Kontaktuppgifter för avisering -… Stat och kommun avlastas registervård och får bättre datakvalité för: -Digital posthantering -Kundmötets andra digitala kanaler -Ärendehantering

6 Infrastrukturen i distributionen Mottagarens del i distributionen Avsändarens del i distributionen 6 Så dansar aktörerna tillsammans 6

7 © Foto Rutger Langland

8 Ett tiotal förbereder tjänster Avsändare maj 2015: Arbetsförmedlingen Bolagsverket Försäkringskassan Pensionsmyndigheten Skatteverket Statens tjänstepensionsverk SPV SUNET (vid Vetenskapsrådet) Tomelilla kommun Transportstyrelsen Tullverket Värnamo kommun Statliga insatser Regeringsuppdrag 30 april: Uppföljning anslutningtakt Vad händer 2017? Eventuellt regeringsdirektiv till statliga myndigheter att ha anslutit sig senast detta år. Mottagare: Små och medelstora företag ROT/RUT-kunder & andra skattebetalare Bilägare Studerande Offentliganställda Kommunmedborgare Arbetssökande Arbetsgivare Lantbruk, Speditörer, Skattebetalare Premiepensionssparare Föräldrar Sjukskrivna … från juni 2015: Husägare småhustaxering … från okt 2015 Flyttanmälan Skatteverket … från nov 2015 Utbetalning Försäkringskassan Finansiärer: Bolagsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Tillväxtverket, Transportstyrelsen Regeringskansliet finansierar vissa delar av etableringen. Tjänsteleverantörer: Postföretag, printingleverantörer, banker, programvaruleverantörer, open source- & integrationskonsulter, … Alla ska med! Elva avsändare Tre brevlåde- operatörer Drygt aktiva Sju finansiärer Ett sextiotal meddelande -typer 120 statliga myndigheter följs upp

9 Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamt Enskilt Näringslivet e-legitimationMina ärenden Mina fullmakterMina meddelanden Effektivare informationsförs. E-arkiv och e-diarium FöretagareStudentBostadslös Förälder NyanländSjukArbetslös Tjänster och information från privata sektorn xx Efterlevande EnklareÖppnare Effektivare Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, informationsförsörjning) Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, informationsförsörjning) ”Följ ditt ärende”

10 10 Fördjupad behovsanalys hösten 2015 En rad behovsundersökningar har skett perioden 2010 – 2014 Nu görs vår hittills största undersökning Våra undersökningar finns att hämta från Mina meddelanden

11 11 Pilotverktyg tillgängligt hösten 2015 Enkelt Outlook-stöd för att prova digital post Inget stöd för elektroniska arkiv Inget stöd för diariehantering

12 Mina meddelanden i kommuner och landsting Hur är läget?

13 Om enkäten  Enkät i december 2014 till SKLs medlemmar – 290 kommuner och 20 landsting/regioner  Sista svarsdag 23 januari 2015  Totalt 206 svarande IT-chefer

14 När beräknar ni ha gjort er första anslutning till Mina meddelanden? Totalt antal svar: 205

15 Vilka ärendetyper/flöden avser ni att ansluta under första året? Bygglovsärenden Försörjningsstöd Alkoholtillstånd Ansökan förskola Bygglovsärenden Försörjningsstöd Alkoholtillstånd Ansökan förskola Totalt antal svar: 78 Interna meddelanden Kontaktcenter e-tjänster Journalkopior m.m. Notifieringar Information Interna meddelanden Kontaktcenter e-tjänster Journalkopior m.m. Notifieringar Information

16 Totalt antal svar: 203 Hur många ärendetyper planerar ni att ansluta inom två år efter anslutning?

17 Totalt antal svar: 197 Ser ni några utmaningar kring att ansluta till Mina meddelanden?

18 Totalt antal svar: 103 Beskriv de utmaningar ni ser kring att ansluta till Mina meddelanden

19  Tjänsten och nyttan är okänd  För låg användning  Inte prioriterat i organisationen  Omoderna verksamhetssystem  Egna lösningar?  Dubbelriktad kommunikation?  Tjänsten och nyttan är okänd  För låg användning  Inte prioriterat i organisationen  Omoderna verksamhetssystem  Egna lösningar?  Dubbelriktad kommunikation? Kommentarer kring utmaningar

20 skl.se - digitalisering  Förstudierapport  Vägledning  Kravmall för verksamhetssystem  Ramavtal  Seminarier  Förstudierapport  Vägledning  Kravmall för verksamhetssystem  Ramavtal  Seminarier

21

22 Värnamo kommun och Mina Meddelanden

23 Värnamo – den mänskliga tillväxtkommunen

24 Värnamo kommun SKLs Förstudie E-utvecklingsrådet i Jönköpings län Projektet: Mina meddelanden som tjänst Lev. diskussioner Med upphandlingar av nya lösningar och system Koppling till e-tjänstesatsning Pilot 3: Ans. om bredbandsstöd Pilot 1: HVB Anslutning Pilot 2: Familjehemsplaceringar Vem ska göra fotarbetet? Vad ska vi har för lösningar framöver?

25 Värnamo kommun Skatteverket Idata Tjänsten Myndighetspost 1. Avtal 2. Certifikat 3. Konton och instruktion! Praktiska steg:

26 Så här ser det ut: Länk till Idatas portal Länk till Min Myndighetspost


Ladda ner ppt "Jenny Hurtig Anna Gillquist Rutger Langland Mina meddelanden sprider sig över landet."

Liknande presentationer


Google-annonser