Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RETORIK OCH RETORISKA KNEP. Retorik – konsten att tala  Kommer från antikens Grekland – ursprunget för demokrati  Man kan hylla, informera, övertyga.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RETORIK OCH RETORISKA KNEP. Retorik – konsten att tala  Kommer från antikens Grekland – ursprunget för demokrati  Man kan hylla, informera, övertyga."— Presentationens avskrift:

1 RETORIK OCH RETORISKA KNEP

2 Retorik – konsten att tala  Kommer från antikens Grekland – ursprunget för demokrati  Man kan hylla, informera, övertyga (argumentera ska vi göra i vår med debatter och argumenterande tal)  Mångas fasa och läskigaste del av svenska  Diskutera i par som ni sitter (låt båda få berätta om varje fråga): Vad känner du inför att tala inför publik? Varför tror ni att så många är rädda för att tala inför publik? Vad tror ni kan göra det lättare? Varför måste man kunna retorik? Skolan? Jobb? Privatlivet? Ge exempel när man kanske behöver det eller på yrken som behöver kunna retorik.

3 Detta moment  Du ska få lära dig om retoriken  Hur man skriver ett tal  Hur man håller ett tal  Knep och tricks  Övningar som kommer stärka dig Två uppgifter (skriv upp datumen i häftet under tidsplanen(  En person som är viktig för mig vecka 42  Ett okänt tal – öva inför NP vecka 43 Detta tal måste du denna vecka börja skriva tankekarta och talet till!

4 Uppgift 1  Ta fram häftet med uppgift 1  Läxa att börja denna vecka – tankekarta och börja skriva på talet  Det finns personer i din direkta närhet som har betytt mycket för dig under din uppväxt och som fortfarande är viktiga för dig. Kanske är det morfar, farmor, din storebror, din kusin eller någon annan i släkten eller familjen. Vem det än är, så blir det här arbetet en liten hyllning till honom eller henne. Det behöver inte vara en släkting utan kan vara en kompis eller annan nära person som kanske inspirerat dig. Talet ska vara 45 sekunder vilket är ungefär 1 handskriven A4. I häftet för detta moment finns hela instruktionen och i vilken ordning du ska börja. Arbeta med detta hemma denna vecka. På fredag får du arbeta med talet på lektionen också.

5  Vad betyder retorik?  Vad kommer retoriken ifrån?  Vad är er första uppgift?

6 Två viktiga delar En bra talare kan rädda ett dåligt skrivet tal En dålig talare kan förstöra ett vackert skrivet tal Att hålla tal och skriva tal

7 Vad bedöms - skolverket  Innehållet i talet – hur det är skrivet  Själva redovisningen av talet  Kontakt med publiken  Inlevelse  Kroppspråket  Flyt (mycket stöd av talkort eller utantill)  Anpassningar till publiken – förklaras saker

8 Att skriva talet  Varje uppgift har sin arbetsgång – se tipsen där!  Man kan dock krydda sitt tal med några saker:  Metaforer  Liknelser  Retoriska frågor (som alla vet svaret på men som ändå får läsaren att komma in i talet t.ex. Tycker inte ni också att det är fel att stjäla?)

9 Inledningen – tips  Inledning –fånga lyssnaren snabbt  Det här är den första delen på ditt tal. Viktigt att du presenterar dig för publiken. Och bjuder in publiken.  Hälsa på publiken. Välj en hälsning som passar.  Tala om vad du heter.  Ta en kort paus och titta några i publiken i ögonen.  En Börja är något som gör att publiken blir intresserad av det du ska prata om. De blir nyfikna på hur du ska ta dig fram till målet i slutet av ditt tal. En börja byggs såhär:  1. Ställ en fråga till publiken, gärna “Vet ni hur det känns…?”  2. …att (beskriv, att vara på en plats)?  3. …att (ta med en känsla)?  4. Om du vill kan du ta med något annat i frågan

10 Avslutning - tips Strategi – Svaret på frågan i början  För dig som undrar hur det känns…  Om du känner som jag…  Du som har varit i samma situation vet att…  Strategi – Citatet  Avsluta med ett citat från en känd person som passar till det du vill säga. Du kan citera vem du vill; mamma, pappa, författare, kändis… tala bara om vem du citerar.  Det finns massor med kloka citat på klokacitat.se eller på ordsprak.se  Säg ungefär ”jag vill avsluta med att citera” eller ”Eller som …… sa:”.  Strategi – Inspirationen  Du vill nå de som beundrar dig eller vill vara/göra som du.  Uppmana andra att fortsätta köra, kämpa, våga eller tänka.  Säg åt dem att inte vänta…, inte tveka…, inte tjafsa…, inte strunta i…

11 Ett bra tal  Tänk tillbaka på retorikmatchen. Vad hade de bra talen? Gör en lista fyra och fyra som ni sitter. Inspiration - Hyllningstal (samma som vårt) – 6,12 - Hyllningstal - 4,40 1,34 https://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwmshttps://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwms - 1, 0 min

12 KNEP OCH TIPS

13  Vad betyder retorik?  Vad kommer retoriken ifrån?  Vad är er första uppgift?  Vad kan vara bra att tänka på med inledning och avslutning?  Hur kan man krydda sitt tal språkligt?

14

15  Kroppspråk – utan talkort  Stå still  Inledningen – avslutning  Ögonkontakt m publik  Pauser  Betoning  Bildspråk  Skapa spänning/nyfikenhet och få med publiken  Inte pilla i håret Bra att göra i ett tal Inte göra i ett tal

16 Lärdomar från talen vi såg Bra som talare att göra Ska man inte göra som talare

17 Kroppspråk  Kroppsspråk är signaler som man skickar ut när man talar inför andra/sitter och lyssnar. Man kommunicerar inte bara genom rösten utan också med kroppen. Därför gäller det att tänka på kroppsspråket. Exempel på kroppsspråk som inte alltid är positivt: pilla sig själv i håret, klia sig på näsan, gäspa, titta upp i taket, skruva på sig i stolen, rynka på pannan Varför är dessa gester och uttryck från kroppen inte positiva? Kan ni komma på fler?

18 Kroppsspråk och rösten del 2  tips på bra kroppspråk:  Pilla inte dig i håret och låt händerna vara i knät om du inte ska använda dem  Stå gärna upp när du talar  Stå inte med armarna i kors  Sträck på dig  Ha ögonkontakt  Le och var engagerad – visa att du faktiskt trivs där uppe  Stå stadigt och lugnt Vad finns det mer för bra kroppsspråk?

19 Rösten och betoning  Din röst är förutom kroppspråket det viktigaste verktyget du har. Du kan variera din styrka genom att tala tyst eller starkt, högt eller lågt. Du kan tala snabbt eller långsamt. Du kan markera vissa ord genom att säga de tydligare eller starkare – betona. Rösten är viktig för att förmedla t.ex. att en berättelse är läskig, sorlig, rolig etc.  Tips på bra röst:  Våga ta pauser  Variera rösten  Tala tydligt – inte för tyst.

20 Övningar i röststyrka 1 Du ska betona – läsa starkare – på det ord som är understruket. Vad är skillnaden mellan de understrukna orden?  En gång läste mamma en saga

21 Övningar i röststyrka 2  Öva dig på att läsa följande meningar eller ramsor a) sorgset b) glatt c)argt d) hysteriskt Jag råkade döda en fluga Flyg fula fluga flyg. Och den fula flugan flög Sju sjuka sjörövare skötte sju sjuka sköterskor Ursäkta, jag måste tala med dig en stund.

22 Övning 3 – läs följande dialog i par om 2. Öva på röstläge! - Jag vill inte - Du måste gå till skolan Nisse! - Men jag vill inte, mamma! - Jo, du måste! - Men alla är så dumma mot mig där! - Gå nu, Du är ju i alla fall rektor.

23 Öva in sitt tal  Spela in dig själv med mobilen och kolla hur du talar, vad du gör med händerna och kroppen  Stå framför en spegel och öva  Klipp ut kartongpapper och skriv stödord på (inte vanligt papper – det blir för prassligt) – flingpaket är perfekt!  Öva framför kompisar, mamma och pappa, på bussen, i skogen


Ladda ner ppt "RETORIK OCH RETORISKA KNEP. Retorik – konsten att tala  Kommer från antikens Grekland – ursprunget för demokrati  Man kan hylla, informera, övertyga."

Liknande presentationer


Google-annonser