Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015"— Presentationens avskrift:

1 Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
Vem är vem – nyckelpersoner från institutionen - prefekt, en av de mest citerade forskarna inom företagsekonomi i hela världen – och studerande som vet bäst om Hanken, studier och att studera Viktigt för oss att hjälpa er välja det ämnen och den karriär som passar er bäst Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

2 VIKTIGASTE FRÅGAN JUST NU FÖR DEJ VAD VILL JAG GÖRA I FRAMTIDEN??
Vem vet vad de skall välja? Vem vet inte? Har två alternativ? Vet inte alls? Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

3 Vill du Jobba med att förstå kunder och företag på djupet - varför, hur, när – och jobba för att förbättra andras och egen affärsverksamhet Jobba med att kommersialisera produkter Att etablera nya företag, skapa nya affärsmöjligheter och –idéer, förverkliga affärsplaner, göra människors och företags liv lättare och mera lönsamt Jobba med att se inte bara detaljer utan helheter, inte bara historia och nutiden utan också framtiden i affärsverksamhet DESSA ÄR DAGENS UTMANINGAR I MÅNGA FÖRETAG, GLOBALT – JUST DETTA BEHÖVER DE MÄNNISKOR FÖR OCH INOM DESSA OMRÅDEN FINNS JOBB. Ifall detta intresserar kunde marknadsföring som huvudämne vara en möjlighet. Dessa färdigheter jobbar vi på institutionen för att du skall få under studietiden – vi möjliggör att du skall erhålla den kompetens, de färdigheter som dagens och morgondagens företag förväntar och vill ha. MÅNGA OLIKA TYPER AV FÖRETAG TEX LOREAL, FINNAIR, NOKIA, BANKER, INTERNET, REKLAM, KONSULTFÖRETAG OCH POSITIONER INOM PRODUKT-, MARKNADS-, KUND-, FUNKTIONSUTVECKLING ELLER ANSVARIG. Alla på insten forskar aktivt och nära företag i olika projekt och förmedlar företagens vardag och forskning till undervisningen och andra vägen också. Det är centralt på vetenskapshögskola. Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

4 Vad färdiga magistrar med mf som huvudämne har blivit:
Tex CRM-chef, Exportchef, Försäljare, Account manager, Key Account Manager, Brand manager, Försäljningschef, Inköpschef, Inköpare, Materialchef, Anskaffningschef, Marknadsföringsassistent, Marknadsföringschef, Projektledare på reklambyrå, Reklamchef, Konsult. Etc etc Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

5 Utan kunder ingen business.
Marknadsföring Utan kunder ingen business. Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

6 Marknadsföring i praktiken
Gästföreläsningar Företagsprojekt Kand- och magistersavhandlingar Samarbetsprojekt med företag, t.ex. Tekes, Finlands akademi, Företagsspecifika projekt Föreläsningar och konsulteringsprojekt Hankens undervisning i marknadsföring Hankens forskning om marknadsföring Deltagande i forskningsprojekt genom att projektarbeten, kand- och magistersavhandlingar är pilot- projekt Kursinnehåll utgående från de senaste forskningsresultaten Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

7 Future Customers are Emerging – Customers’ Future is Emerging
● 2015

8 Marknadsföring på styrelsenivå
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

9 Kännetecknande för Hankens forskning i marknadsföring
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

10 Grönroos marknadsföringslegend
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

11 Kursutbud Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

12 Kursutbud Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

13 Vilka färdigheter förväntar sig din blivande arbetsgivare av dej som ekonom
Breda och gedigna (grund)färdigheter av affärsverksamhet, kombination av Alla ämnen man kan välja på Hanken dvs mf, FLO, Fin&Inv, redovisning, handelsrätt Ibland tom ytterligare en examen tex teknisk eller juridisk Analytiskt och strategiskt tänkande Självständigt arbete och (mångkulturell) grupparbetsförmåga Projektledningsförmåga Verbala och skriftliga kommunikationsfärdigheter Kreativ förmåga Gedigna språkkunskaper Programanvändningsfärdigheter Minimum är word, excel och powerpoint Arbetserfarenhet Utlandspraktik HAR NI LÄST PLATSANNONSER?? KOLLA DEM! Vilka kompetenser behöver du i framtiden? Tänk baklänges - Företagen får superba kandidater – har flera examen, talar många språk, utomordentligt fina ansökningar, framgångsrika i studier och aktiva utanför, varit utomlands etc etc Hanken studerande har hård konkurrens – som tur erbjuder vi på skolan och på insten bra möjligheter till inlärning och utveckla färdigheter. Studerande ansvarar dock själva för att sätta ihop en bra kompetensprofil som möjliggör det jobb man vill ha – nu är alla möjligheter för er till att skaffa den kompetensprofilen ni önskar. NIKLAS ANTTILA HÄR? Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

14 Vad jag lärt mig i MF (kort)
Niklas Anttila, studerande Analytiskt tänkande Förstå marknader och kunder (strategi) Mera frågan om ett sätt att tänka Kundfokus Alla företag i världen behöver MF, alla säljer någonting Centralt för MF i Hanken (tjänste- och relationsmarknadsföring) Innovation Först, snabbast och unikast MF har ett starkt fokus i framtiden Verbal (också skriftlig) och social förmåga Räcker inte att ha kunskap, måste kunna utrycka dig Förmåga att arbeta i grupp Bra kunskap om olika branscher och företag Genom case och gästföreläsningar (networking) Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

15 Två studerande berättar om valet av mf som sitt huvudämne
Se: Studerande Minna Lehikoinen berättar om sina studier i marknadsföring och McDonald's Head of Marketing Christoffer Rönnblad Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics

16 Vi finns i flygeln på 3dje våningen mot Runebergsgatan
Maria Holmlund- Rytkönen Tore Strandvik Veronica Liljander Kristina Heinonen Jaakko Aspara Åke Finne Anne Rindell Pia Polsa Största institutionen på Hanken – ca 15 anställda i Hfors i två ämnen och fyra i Vasa. Har cirka heltidsdoktoranden. Årligen disputerar 4 plus minus några i mf, plus någon till i logistik och i Vasa. Vid instutionen verkar också CERS dvs centret för tjänste- och relationsmarknadsföring, virtuellt forskningscenter med stora företagsprojekt och stort internationellt kontaktnät. DENNA SIDA SISTA ATT VISA ENLIGT DETTA FÖRSLAG Christian Kowalkowski Johanna Gummerus Anu Helkkula Jacke Mickelsson Paul Viio Christina Antell Max Victorzon Christian Grönroos Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics


Ladda ner ppt "Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015"

Liknande presentationer


Google-annonser