Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Institutionen för flygteknik 1 Projektspec Bygg en människodriven farkost som på/i lugnt vatten och driven av en normaltränad person från stillastående.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Institutionen för flygteknik 1 Projektspec Bygg en människodriven farkost som på/i lugnt vatten och driven av en normaltränad person från stillastående."— Presentationens avskrift:

1 Institutionen för flygteknik 1 Projektspec Bygg en människodriven farkost som på/i lugnt vatten och driven av en normaltränad person från stillastående tillryggalägger 500m på kortast möjliga tid. Budget: 15 pers, 40.000kr & 2 terminer

2 Institutionen för flygteknik 2 Att avhandla idag CDIO Hangaren Kursinformation Examination Organisation Tidplan Vad händer över sommaren … Waterbike

3 Institutionen för flygteknik 3 …Waterbikes…

4 4 Vad är CDIO? CDIO står för Conceive, Design, Implement och Operate. CDIO-projektet är ett pedagogiskt samarbete mellan KTH, Chalmers, LiTH och MIT CDIO strävar efter att göra civilingenjörsutbildningen rikare och mer relevant för både studenter och näringsliv Ni utsätts för vår implementering av CDIO i utbildningen

5 Institutionen för flygteknik 5 CDIO på KTH, det är ni

6 Institutionen för flygteknik 6 Kursmål Era mål: –12 p i ladok –… Våra mål: –Pedagogiska mål: realism, komplext, motsatsförhållanden etc… –Ökad mognad: Ingenjörs-, projektmässigt & mänskligt –Synergieffekter, kurssyntes, konkret tillämpning av kunskap –Ha kul på jobbet/plugget!

7 Institutionen för flygteknik 7 Hangaren Den är bra och den är Er! –Till vad? –Tillträde –Skåpnycklar –PCn, egna laptops, Ethernet IP-nr… –Ordning (mamma är inte här) –Verktyg

8 Institutionen för flygteknik 8 Viktigaste lärdomarna från SAP Problem : –Arbetsfördelning över tid –Arbetsfördelning mellan studenter –Deadlines missade –Otydlighet från lärare Bra grejjor: –Workshops –FRT/LKR-mix –Koppling till andra kurser, exempel, hemuppgifter etc. –Sammanhållning! Åtgärd: Ökad grad av student- projektledning, och tyvärr nytt betygsystem Mera info & fråga oss FRT räknar, LKR bygger Glöm det!

9 Institutionen för flygteknik 9 Innehåll (10 LKR + 5 FRT) x 12p= 180p = 4.5 manår Innehåll: Maskinkonstruktion, fysiologi, gästföreläsningar, kompositmekanik, hydrodynamik, finita element metoder, potentialströmning, kompositers tillverkning, projektledning, motståndsberäkningar, hårt arbete, vindtunnelförsök, litteraturstudier, svarvning, dokumentering, instationär hydrodynamik, deadlines, hydroelasticitet, balkteori, lokalbuckling, vridning, olinjära differentialekvationer, web- design, fräsning, etc …

10 Institutionen för flygteknik 10 Kursinformation Upplägg: –Stormöten (protokoll=> JK =>www) –Workshops –Delprojekt: grupp-/enskilt arbete, Skriftlig/muntlig rapportering, Handledare & Deadlines… –Gästföreläsningar Projekthantering Presentationsteknik … (kom med idéer/förslag)

11 Institutionen för flygteknik 11 Examination Delprojekt rapporteras skriftligt och presenteras muntligt –Rapport och presentation betygssätts av alla (2.0-5.0) –Feedback ges på rapport och presentation, via Stefan (anonymt) –Missad deadline => halverat betyg Efter avslutad kurs sker slutbedömning av allas insats –Betyg, och skriftligt omdöme uppdelat i kategorier Teknisk insats (utredningar, analys, rapporter) Projektadministrativ insats (kommunikation, planering, styrning) Social insats (entusiasm, krishantering, samarbetsförmåga) –Slutbetyg=(∑studentbetyg/15+ lärarbetyg)/2

12 Institutionen för flygteknik 12 Individuell projektbok Noteringar vid möten och workshops Notera vecka för vecka eller dag för dag hur mycket tid ni spenderar på vad Den sista varje månad skickas individuell summering av månadens arbetsmängd och inriktning i mejl till Stefan.

13 Institutionen för flygteknik 13 Exempel Jakob Kuttenkeuler, September 10h: Matlabmodellering av stabilitet 5h: Litteratursökning (kompositmekanik) 11h: Laminering av växelnav

14 Institutionen för flygteknik 14 Organisation Studenter –Projektledare:1 st N.N. Fakultet –Kursansvarig & Examinator: Stefan Hallström –Projektkoordinator :Jakob Kuttenkeuler Informationsspridning –hhtp://130.237.36.221/wb (webmaster) –E-post: waterbike@flyg.kth.se

15 Institutionen för flygteknik 15 Någon som inte finns med? waterbike@flyg.kth.se: josso@kth.se, fohlsson@kth.se, perbq@kth.se, erikash@kth.se, segis@kth.se, larsfarn@kth.se, styverts@kth.se, niklasa@kth.se, callep@kth.se, wolnik@kth.se, bgalaaen@kth.se, t99_hds@t.kth.se, magnus80@kth.se, erikhall@kth.se, m99_hhs@m.kth.se, stefanha@kth.se, jakob@kth.se

16 Institutionen för flygteknik 16 Tidplan Idag: Projektstart Aug : Presentation av konceptidéer, Uppdelning i 2 grupper 1 okt: Presentation av 2 prel design, 15 dec: Design review, eventuell fusion Bygge och finlir på design 20 Maj 03: Uppvisning

17 Institutionen för flygteknik 17 Vaddå 2 gäng? Jo, dela upp kursen i 2 grupper efter sommaren, dvs 2 tävlande koncept! + teknikdrivande + entusiasmerande + konstruktiv interaktion mellan grupperna + möjlighet till fusion senare - ?

18 Institutionen för flygteknik 18 Vänta lite här nu! jag sätter en spänn på att vi inte SPIKADE ett datum & tid för nästa möte, tidigt på terminstarten!

19 Institutionen för flygteknik 19 Och nu? Som minnesanteckning och bevis kommer dessa slides läggas ut på vår webbsite Ta lite paus, andas lite och ge respons på allt ni fått i er! Säg till när vi skall börja snacka waterbike-teknik


Ladda ner ppt "Institutionen för flygteknik 1 Projektspec Bygg en människodriven farkost som på/i lugnt vatten och driven av en normaltränad person från stillastående."

Liknande presentationer


Google-annonser