Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:1 Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:1 Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla."— Presentationens avskrift:

1 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:1 Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla för när det är dags att ta första kontakten Du ska klara av att hantera olika slags kunder Du ska sälja med god säljetik

2 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:2 Säljsamtalet Ett säljsamtal har tre faser Kontaktfasen Analysfasen Utbytesfasen

3 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:3 Köpprocessen Kundens köpprocess har följande steg 1. Bestämma krav på produkten 2. Skaffa information om produkten 3. Värdera informationen 4. Välja produkt 5. Välja inköpsställe 6. Genomföra köpet Vid rutinköp genomgår kunden endast steg 4−6.

4 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:4 Exempel frågetyper Berättarfråga: Var brukar du fiska? Rak fråga: Har du en bra rulle? Alternativfråga: Vilket är du mest intresserad av, ett hopfällbart spö eller ett teleskopspö? Ledande fråga: Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett lätt spö och en bra rulle som passar både för insjöfiske och för havsfiske? Retorisk fråga: Du kanske undrar hur man sätter ihop det?

5 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:5 Trattmodellen Berättarfrågor Raka frågor Alternativfrågor Ledande frågor Retoriska frågor

6 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:6 Avslutsmetoder Ta för givet-metoden Alternativmetoden Om-metoden Öppet köp


Ladda ner ppt "H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 3:1 Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla."

Liknande presentationer


Google-annonser