Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling."— Presentationens avskrift:

1 Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling

2 Syftar till att finna problem med krav och nå en överenskommelse som tillgodoser alla intressenters behov Kräver skickliga och erfarna kravhanterare – begränsade resurser

3 Analys processen Möjliga krav Nödvändighets- kontroll Omöjliga krav Onödighets- kontroll Konsekvens, fullständighets- kontroll Konflikt, ofullständiga krav BeslutKravprioriteringKravdiskussion

4 När och Vad Analys under insamling Efter det att första utkastet av kravdokumentet producerats –Läs kraven –Markera problem –Genomför revision/granskningsmöte om kraven Är dyrt och kräver tid – men sparar pengar i slutet Är av typen ”ad hoc”-process och ostrukturerad

5 Analytikerns checklista Lista över frågeställningar alla krav skall klara t.ex: –Förtidig design? –Kombinerade/flera krav? –Orealistiska krav? –Oklara/ej förståliga krav? –Överensstämmer med affärsmålen? –Tvetydig betydelse? –Testbara krav? –Nödvändiga krav?

6 Interaktionsmatriser Används för att finna interaktion eller kopplingar mellan krav och dess konflikter Undersök alla krav och markera de som: –Dokumentkonflikter med ”1” –Dokumentöverlappningar med ”1000” –Dokumentoberoende krav med ”0”

7 Interaktionsmatriser KravK1K2K3K4K5K6 K K K K K K Summa

8 Begränsningsdefinitioner Systemkrav –Kraven är inom systemets målsättning Krav för den operativa processen som associeras med systemet –Krav associerade med system Krav utanför systemets målsättning –Kraven skall bort Besluta om vilka krav som skall tas bort i förhandling med beslutande intressenter och generella intressenter

9 Kravklassificering För spårbarhet För att identifiera relaterade krav För att undvika borttappade och saknade krav

10 Förhandling Beror till största del på kravkonflikter Informell diskussion Förhandlingsmöte –Förklara indata –Diskutera lösningar, prioritera med avseende på olika intressenter –Besluta om lösning, ta bort, modifiera eller lägg till nytt krav

11 Sammanfattning Bestäm omfattning för systemet Identifiera intressenter Samla in kraven Analysera kraven Förhandla kraven


Ladda ner ppt "Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling."

Liknande presentationer


Google-annonser