Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Föra in tillgänglighet i undervisningen Peter Westerdahl.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Föra in tillgänglighet i undervisningen Peter Westerdahl."— Presentationens avskrift:

1 Föra in tillgänglighet i undervisningen Peter Westerdahl

2 D – Delaktighet A – Attityder T – Tillgänglighet E – Elever DATE lärmaterial för årskurs 4-9

3 LIKABEHANDLING TILLGÄNGLIGHET RÄTTIGHETER TillgänglighetsmodellenSkolplikten FN-konventioner Skollagen Diskrimineringslagen

4

5 Maria och Roberto

6

7

8 Vad händer med Maria och Roberto i mötet med läroboken? Biologiboken – en del av lärmiljön

9 Fysisk miljö Pedagogisk miljö Social miljö Lärande Samspel Tillgänglighetsmodellen

10 Vad händer med Maria och Roberto i övningen med färglapparna? ”Färglapparna” – en samtalsövning Vad händer med alla elever i övningen med färglapparna?

11 -På vad sätt utforskar eleverna genom övningen mötet mellan ”elev och lärmiljön”? -På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet? ”Färglapparna” – en samtalsövning

12 Likabehandling - när barnen är så olika?

13 Främja likabehandling Förebygg och förhindra diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

14 Har de blivit utsatta för diskriminering eller trakasserier? Diskriminering = missgynnande Trakasserier eller kränkande behandling = kränkt i sin värdighet Dennis och Sarah

15 Bristande tillgänglighet Ny form av diskriminering 1 januari 2015

16 Funktionsnedsättning Diskrimineringsgrund och beskrivning funktionalitet Funktionshinder Bristande tillgänglighet Funktionssätt Funktionella olikheter Funktionalitet

17 Att tillämpa ett normkritiskt perspektiv innebär att fokusera på de normer och maktstrukturer som påverkar själva utbildningen och skolan som social arena. Ur ”Lika rättigheter i skolan” / DO Ett normkritiskt perspektiv

18 Agera för en tillgänglig skola Bejaka olikheter

19 En liten paus

20 Radio Lovisa

21 ”Plantera ljud” Ljud vi skapar själva….

22 Vad händer med Lovisa i mötet med ljudmiljön? Ljudmiljön Vad händer med Sarah i mötet med ljudmiljön?

23 ”Ljud-jakten”

24 -På vad sätt utforskar eleverna genom övningarna mötet mellan ”elev och lärmiljön”? -På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet? Ljud-övningarna

25 ”Högt och lågt, brett och snett” Hiss och hissknappar Trapp, ledstång och ramp Ytterdörr och tröskel Toalett, spegel och handfat Uppgift Välj något av områdena ovan. Rita upp det som efterfrågas på centimeterpapper i skala 1:10. Perspektiven ska stämma med verkligheten så som du tror att det är och ser ut. Elevblad 1

26 Kim, Robin och Mika går på er skola. Är lokalerna och byggnaden fysiskt tillgänglig för dem? Skulle de känna sig välkomna, tror ni? Kim – har begränsad rörelseförmåga i benen och använder oftast rullstol Robin – har begränsad muskelstyrka i armar och händer Mika – har begränsad synförmåga Hur är det med dörrar, hissar, trappor och toaletter? Vad skulle fungera bra, mindre bra eller vad skulle inte alls fungera för Kim, Robin eller Mika? Utgå ifrån det ni lärt er då ni undersökt och mätt lokalerna i tidigare övning. ”Högt och lågt, brett och snett” Elevblad 2

27 -På vad sätt utforskar eleverna genom övningen mötet mellan ”elev och lärmiljön”? -På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet? ”Högt och lågt –brett och snett”

28

29 Eleverna lär sig om tillgänglighet Elever får praktisera tillgänglighet Eleverna agerar för ökad tillgänglighet

30

31

32 Eleverna lär sig om tillgänglighet Elever får praktisera tillgänglighet Eleverna agerar för ökad tillgänglighet

33

34 - Förskolan - År F-3 - Gymnasiet DATE – tre nya målgrupper ?

35 Peter Westerdahl


Ladda ner ppt "Föra in tillgänglighet i undervisningen Peter Westerdahl."

Liknande presentationer


Google-annonser