Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idrottsskador åk 8. Centralt innehåll Hälsa och livsstil Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idrottsskador åk 8. Centralt innehåll Hälsa och livsstil Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador,"— Presentationens avskrift:

1 Idrottsskador åk 8

2 Centralt innehåll Hälsa och livsstil Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning. Kunskapskrav Eleven kan på ett fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.

3 Motion Sänker blodtrycket, höjer stresstoleransen samt ökar fett- och kolhydratförbränningen. Större mängd endorfiner produceras (ämnen som gör oss pigga och glada). För att bli framgångsrik i idrott krävs det att idrottaren kan träna optimalt fysiskt. För att träna optimalt behöver idrottaren vara och förbli skadefri.

4 Att förebygga skador Varje människa har en individuell gräns för vad kroppen tål. Om den gränsen passeras uppstår överbelastningsskador. De positiva hälsoeffekterna av fysisk träning överstiger skaderisken, därför kan man säga att idrott är medicin.

5 Riskfaktorer Motion utan ordentlig uppvärmning. Hård träning i otränat tillstånd. Upprepad enformig träning som överbelastar vissa delar av kroppen (exempelvis dålig belastning för ryggen). För tidig återgång till idrott efter skada. Motion trots infektion i kroppen. Felaktig träning / teknik. Dålig utrustning (ex. skor med dålig dämpning). Dåligt träningsunderlag (fotbollsplan, golv etc) vid träning.

6 Åtgärder för att undvika skador Uppvärmning – höjer kroppstemperaturen och gör lederna smidigare, vilket minskar risken för skador. Individuellt anpassad träning - inte träna för hårt beroende på sin fysiska status (hur vältränad man är). Allsidig träning – det är bra att delta i olika aktiviteter för att få en allsidig träning Successivt ökad träningsprogression - att man höjer tempot och belastningen gradvis i takt med att man blir starkare. Teknik – god teknik minskar risken för skador, medan en dålig teknik ökar risken för skador. Återhämtning – kroppen behöver tid för vila och återhämtning mellan passen. Utrustning – anpassad till individen och aktiviteten (rätt typ av skor, hjälm, skydd mm)

7 Individrelaterade faktorer samt omgivningens faktorer Individrelaterade faktorer Ålder Trötthet Muskelsvaghet eller stelhet Kroppshållning Sidoskillnader Balans Tidigare skador Omgivningens faktorer Underlag (ex. ojämn gräsmatta, halt golv) Väder (nederbörd) Utrustning Regler

8 FaktorerSkadeförebyggande åtgärder (exempel) Idrottare/individTeknik OmgivningSpelregler UtrustningEx. rätt typ av sko Haddons matris

9 FaktorerSkadeförebyggande åtgärder (exempel) Idrottare/individTeknik Exempel Exempel på skadeförebyggande åtgärder relaterade till utövaren kan vara att utveckla skidteknik för att förhindra fall hos en slalomåkare. Ett annat exempel är att utveckla förbättrad koordination och knäkontroll hos en handbollsspelare för att motverka att idrottaren landar med knät i en dålig position.

10 FaktorerSkadeförebyggande åtgärder (exempel) OmgivningUnderlaget Spelregler Exempel Skadeförebyggande åtgärder relaterade till omgivningen kan vara att ändra golvfriktionen (för hög friktion kan leda till vridskador i knä och anklar och för låg till att idrottaren glider och faller, eller regelförändringar för att förhindra farligt spel (t.ex utvisning efter farliga tacklingar bakifrån i ishockey eller fotboll).

11 FaktorerSkadeförebyggande åtgärder (exempel) UtrustningEx. rätt typ av sko Exempel Utrustningsrelaterade exempel kan exempelvis vara att anpassa skor till det aktuella underlaget, t ex genom att välja en sko med dubbar i riktig längd i förhållande till underlaget (konstgräs, gräs, väderförhållande mm).

12 Överbelastningsskador Skador som händer stegvis under längre tid. Orsakas oftast av att man tränar fel, för hårt eller att man förändrar sin träning för snabbt. De vanligaste överbelastningsskadorna sitter i knä och underben. Exempel Benhinneinflammation – smärta från insidan av benet vid ansträngning, även svullnad kan förekomma. Musarm – smärtor och stelhet i axlar, nacke, armar och händer p.g.a. för mycket tid vid datorn.

13 Akuta skador Orsakas av yttre våld mot kroppen. Exempel Stukningar – vanligast i fotleden och leder till uttänjda ledband. Små blodkärl slits av och leder till blödning i det skadade området. Nästan alla stukningar drabbar ledbanden på utsidan av foten. Vridningar – vanligast i knäleden. Orsakar skador på korsband och sidoledband (små delar i knäet). Blödningar i musklerna p.g.a. yttre våld, ex. en ”lårkaka” eller en översträckning av muskeln som i värsta fall kan leda till en bristning (att en del av muskeln slits av). Undvik dessa skador genom att värma upp ordentligt samt se till att kroppen är väl förberedd på det som du ska göra.

14 Behandling av akuta skador P - Protect R - Rest I - Ice C - Compression E – Elevation

15 P= Protection - SKYDD Undvik fortsatt belastning på skadan och skydda den skadade delen av kroppen. R = Rest – VILA När du vilar, är stilla och inte belastar skadan minskar blodflödet i kroppen och då minskar även blödningen. I = Ice – KYLA Kylbehandling har ingen speciellt stor inverkan och fungerar främst som smärtlindring. Använd ispåse vid tryck med linda.

16 C = Compression – TRYCK Tryck är den viktigaste åtgärden för att minska blödningen. Ju hårdare tryck desto mindre blödning kommer igenom och lägger sig runt skadan. Genom att sätta tryck på den skadade delen så läker foten snabbare. Blödningen är som störst direkt efter skadan, därför ska lindan sitta så hårt det går från början. Man kan lägga en ispåse mellan lagren av bindan. Dock vill man aldrig lägga ispåsen direkt på huden p.g.a. risk för kylskador.

17 E = Elevation – HÖGLÄGE Högläge fungerar bäst när skadan sitter på ben eller arm. Minst 30 cm över hjärtat. Ju högre desto effektivare kommer blödningen att stoppas. Ligg med foten i högläge minst 30 minuter direkt efter skadan. Då helst i kombination med att man har lindat foten innan. Ju mindre foten svullnar – desto snabbare återhämtar man sig från skadan.

18 Skolverkets bedömningsmatris Kvalitativa nivåer Kunskapskrav ECA Eleven kan ge beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan ge utvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan ge välutvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.

19


Ladda ner ppt "Idrottsskador åk 8. Centralt innehåll Hälsa och livsstil Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador,"

Liknande presentationer


Google-annonser