Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Globala Nätverket Växjö. Lärarförbundet är engagerat i utvecklings- samarbete med lärarorganisationer i Afrika, Asien, Europa och Latinamerika. Det gör.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Globala Nätverket Växjö. Lärarförbundet är engagerat i utvecklings- samarbete med lärarorganisationer i Afrika, Asien, Europa och Latinamerika. Det gör."— Presentationens avskrift:

1 Globala Nätverket Växjö

2 Lärarförbundet är engagerat i utvecklings- samarbete med lärarorganisationer i Afrika, Asien, Europa och Latinamerika. Det gör vi för att försvara demokratiska, mänskliga och fackliga rättigheter. Lärarförbundets stöd har under åren bidragit till att utveckla lärarorganisationer i ett 50-tal länder lärare runt om i världen har på det sättet fått grundläggande facklig utbildning.

3 Gnosjö Kalmar Växjö Värnamo Mullsjö Nybro Jönköping Ronneby Västervik Habo Syfte: Syftet med vårt arbete i det globala nätverket är att öka intresset och engagemanget för Lärarförbundet samt att kunna locka nya medlemmar att engagera sig i fackliga frågor. Vi vill också bidra till att sprida information om Lärarförbundets arbete utanför Sveriges gränser, öka förståelsen för demokratifrågorna och få insikt om Lärarförbundsandan. Medverkande lokalavdelningar, just nu

4 När vi satt och diskuterade i internationella gruppen om vad vi skulle göra och alla berättade om sina erfarenheter och kontakter, så kom vi fram till att vi kunde använda oss av webkonferenser för att knyta kontakter med lärarorganisationer i andra delar av världen. Vi började med att tänka på att kontakta länder långt borta, men kom så småningom fram till att vi hade länder nära oss som vi även kunde besöka. Efter sökande på nätet, så fastnade vi för en organisation som hette LIZDA i Lettland, och vi kontaktade dem. Idén till kontakt med Lettland växer fram

5 Vi tränade att använda webkonferensen internt först, och prövade Skype. Men det var inte riktigt det vi tänkt oss. Lösningen blev Adobe Connect som en av deltagarna hade licens på. Vi genomförde en webkonferens med lärarförbundsrepresentanter från Lettland och började planera ett utbyte med dem.

6 Vi ansökte om projektbidrag från Lärarförbundet centralt och så kunde vårt första internationella erfarenhetsutbyte bli av, 18-21/9. Vi möttes av Ilze Trapenciere, internationell sekreterare i LIZDA Mål: Målet är att kunna fortsätta samarbetet med Lizda och dess fackliga företrädare/medlemmar. Vi har för avsikt att mötas på regional/lokal nivå för att diskutera gemensamma frågeställningar och problemområden. Vi vill också kunna bidra till att sprida kontakter för att fler avdelningar ska kunna delta i utbytet. På sikt tänker vi oss också kunna medverka till att skapa kontakter lärare emellan på skolnivå.

7 Under det svenska styret på och 1700-talet startades skolor i alla livländska församlingar, svensk lag infördes, tortyr avskaffades, Bibeln översattes till lettiska och i de områden som styrdes direkt av den svenska kronan avskaffades livegenskapen. Vi har dessutom en gemensam historia; Svensktiden

8 18/9 var resdag. Hela fredagen 19/9 ägnades åt studiebesök på skolor. Här besöker vi Biet i Valmiere, en förskola för barn i behov av särskilt stöd Här fanns olika avdelningar för barn med olika bekymmer. (Synskada, hörselskada, kognitiv nedsättning ) Många barn bodde på förskolan som internat. De åt middag De hade aktiviteter följt av lunch, uteaktiviteter, vila, individuell träning fram till Skolan var mycket väl utrustad, men lärarna lågavlönade, 460E/ månad, trots att mer än hälften av dem har specialist- och mastersutbildningar.

9 Vi besökte en låg- och mellanstadieskola i Valmiera, som har en engagerad och entusiastisk skolledare, Victor. Med små medel förändrar och förbättrar de sin skola. Här har de skapat en grillplats och gjort om en gammal plog till svängbart grillgaller. Skolan har haft ett antal EU-projekt och letar ständigt nya projektpartners. Intresserad? 42 lärare, 560 elever, lärarlön euro /månad; skolledaren 1000 euro/månad.

10 Här bedrivs fritidsverksamhet med barnfamiljer, ungdomar och unga människor med sociala problem. Här finns alltifrån öppen-förskole-verksamhet till avancerade modellbyggen, möjlighet att träna musik, spela in skivor, arbeta med kläder, smycken o keramik. Ungdomscentret, Vinda Youth Center

11 Innan en kort guidad tur i Valmiera tog vi ett gruppfoto tillsammans med lärarkollegor från staden.

12  LIZDA – huvudkontor i Riga  Lokal – regional – central  Det finns 1300 fackliga förtroendemän  Regionen Valmiera – varje skola en lokalavdelning, 7 kommuner och 52 skolor.  Avgifter – 1% av fackavgiften går till social fond, 1 % till strejkkassor  Kongressen - Ilze imponerad av att det gav så mycket tillfällen till samtal  Tre gemensamma frågor: Rekrytering, löner, yrkesfrågor

13 Framtidstankar: Uppföljning av arbetet kommer att ske vid regionala FFM konferenser. Målet är att kunna bygga vidare på samarbetet med Lettland och att göra en projektplan med stipendieansökan för det fortsatta arbetet. Vi vill kunna fortsätta utbyta erfarenheter mellan våra lärarorganisationer och att sprida kontakter vidare i vår region.

14 Exempel på vad avdelningar kan göra: Global Action Week (2014 var temat Speciallärare) Världslärardagen (5 oktober 2014 firas den 3 oktober) Skicka /följa upp medlemmar på Lärarförbundet/global Protestera mot kränkningar Stärka ombuden, rekrytera med internationella frågor Café Världen (föreläsare med internationellt tema) Internationella infoprojekt t ex filmkväll Lokala utvecklingssamarbeten Studiecirkel Fair Trade Samordna i regionens verksamhetsråd


Ladda ner ppt "Globala Nätverket Växjö. Lärarförbundet är engagerat i utvecklings- samarbete med lärarorganisationer i Afrika, Asien, Europa och Latinamerika. Det gör."

Liknande presentationer


Google-annonser