Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kolhydrater Protein Fett. Finns främst i livsmedel från växtriket. Socker Stärkelse Kostfiber.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kolhydrater Protein Fett. Finns främst i livsmedel från växtriket. Socker Stärkelse Kostfiber."— Presentationens avskrift:

1 Kolhydrater Protein Fett

2 Finns främst i livsmedel från växtriket. Socker Stärkelse Kostfiber

3 Enkla – glukos, fruktos, druvsocker i frukt, bär och honung 1 molekyl Tas upp direkt i blodet och ger snabb energi. Idrottsmän – blåbärssoppa. Sammansatta – sackaros (vanligt socker), laktos (mjölksocker) 2 molekyler Måste först brytas ned i kroppen innan de kan tas upp.

4 En sammansatt sockerart som måste brytas ned till druvsocker innan den kan tas upp i kroppen och ge energi. (Kan bestå av 1000 molekyler.) Långsam kolhydrat. Bröd, ris, pasta, potatis, rotfrukter.

5 Ger lite energi. Ger volym så att vi blir mätta. Binder vatten i magsäcken. Motverkar förstoppning. Minskar risk för karies. Finns i frukt, grönt, rotfrukter, grovt mjöl. Finns främst i skalet och precis under. Tips! Drick mycket vatten när du äter fiberrikt, för fiber binder vatten.

6 Protein behöver vi äta därför att det: Ger energi Bygger upp kroppens vävnader, främst när man växer men även för att byta ut gamla slitna vävnader. Bildar hormoner och enzymer till matspjälkningen. Proteiner består av aminosyror. 9 stycken är livsnödvändiga. Fullvärdigt protein!

7 Fett behöver vi äta därför att det: Används som energi i kroppen % av vårt energiintag bör komma från fett! Ger oss de fettlösliga vitaminerna A, D,E,K Ger de livsnödvändiga fettsyrorna linolsyra och linolensyra

8 Fett är uppbyggt av fettsyror Mättade Omättade och fleromättade

9 Livsmedlen vi äter innehåller en blandning av olika fettsyror. Detta påverkar konsistensen hos fettet. Hög halt mättade ger ett hårt fett. T ex smör, hårt margarin, kokosfett, nötkött. Omättade och fleromättade fettsyror ger mjukare och flytande fetter. T ex matoljor, flytande margariner. Finns också i fisk, fågel, nötter och frön.

10 Omättade och fleromättade är bra ur hälsosynpunkt. Bl a positiv inverkan på hjärt- och kärlsjukdomar. Välj mjukt och flytande till matlagning och bakning. Bordsmargarin på smörgås. Fisk flera gånger i veckan. Nyckelhålsmärkta varor.

11 Bildas när vegetabiliska fetter härdas industriellt för att de ska få fastare konsistens. Finns ofta i kex, bakverk, snacks, choklad, chips, pommes frites, färdigmat.


Ladda ner ppt "Kolhydrater Protein Fett. Finns främst i livsmedel från växtriket. Socker Stärkelse Kostfiber."

Liknande presentationer


Google-annonser