Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign."— Presentationens avskrift:

1

2 svart - mellan dröm och verklighet webbdesign

3

4 UPPDRAG Nordens ledande designbyrå 30 tryckta och 10 webbtidningar Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.

5 ROBERT RYBERG Chef Digitala Medier på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray

6 MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa Värld Damernas V Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard IKEA ITT Flygt Journalisten Kommunaktuellt Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Veckorevyn Vin & Sprit AB Volvo

7 svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG

8 DU BESTÄMMER INTE Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren

9 svart ANVÄNDBARHET

10 Webbsidan upp till 40% verktyg och 60% information Webbdesign är mycket likt industridesign snarare än grafisk design DESIGN PÅ WEBBEN ÄR MER ÄN ESTETIK

11 ANVÄNDARGRÄNSSNITT Vad är ett gränssnitt? Varför tänka på detta Design på webb / traditionell grafisk form

12

13

14

15 VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? In- och utmatning samt återkoppling Grafisk Kommunikation

16 ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå

17 ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum Ge få misstag Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!

18 VIKTIGAST Överblick Navigation Position Dessutom Avsändare Datering Kontakt

19 TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling

20 VAD NÄR? Effektivitet kontra Lärbarhet Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.

21 svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD

22 TEXT ÄR SVÅRT Besökarens vill inte läsa Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Läshastigheten är låg Typografin styrs av användaren Texten är högsta abstraktionsgraden av information

23 LÄSHASTIGHET  Tal: 120 ord/min  Datorskärm: 150 ord/min  Skrivmaskinstext: 200 ord/min  Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min Professionellt typograferad text: 460 ord/min

24 Texten är ett verktyg också Hjälptexter/ledtexter/funktionell text ska vara korta med möjlighet till längre fördjupning. Måste visa rätt och avslöja Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT

25 ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten

26 NORMAL TEXT Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge

27 HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%

28 PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%

29 OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%

30 ALLTIHOP In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%

31 HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)

32 HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma rubriker Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid - slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker

33

34 SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt Myndighetssvenska inte bra –långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!

35 HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)

36 svart SKAPA ORDNING

37 STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda

38

39

40

41

42

43

44

45

46 HUR STRUKTURERA? Låt användarna bestämma strukturen! Givetvis inte utifrån organisationens struktur. Kombinationer av modellerna

47 NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick

48

49

50 svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR SAKNAT

51 BILDER Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba (”speca” bredd och höjd) Effekter förvirrar

52

53

54 FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet

55 svart - mellan dröm och verklighet webbdesign

56 svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS

57 NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör

58 VALSITUATIONER Metafor/Knappar Snabb/Effektfull Upplevelse/Nytta Titta/Interagera Profil/Experimentell Generell/Personanpassad Erfaren/Oerfaren Öppen/Teknikkrav

59 ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informastionsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt 5 Testning 6 Drift 7 Utvärdering

60 VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsmodeller Lapptest Video REAL

61 VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren

62 TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD

63 RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever

64 VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns

65 KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling

66 VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde

67 FRAMTIDEN? Bättre mediaanpassning Personliga tjänster Hård nischning Nya finansieringssätt Samband Webbtjänster drivna som en tidning - med ett redaktionellt nyhetsdriv.

68 CYKELSÄLLSKAPET Gissa och behovspröva Testa Omvärdera Dra nytta av erfarenheter

69 svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

70 TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget databasbaserat publiceringssystem byggt kring moduler Öppen lösning Flexibelt att bygga om Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC och komponenter

71 svart exempel ROBERT KLAGAR

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84 svart - mellan dröm och verklighet webbdesign

85 robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm

86 svart


Ladda ner ppt "svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign."

Liknande presentationer


Google-annonser