Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är temat för dagens lektion?. Tema: Någons skräp, en annans skatt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är temat för dagens lektion?. Tema: Någons skräp, en annans skatt."— Presentationens avskrift:

1 Vad är temat för dagens lektion?

2 Tema: Någons skräp, en annans skatt

3 Målen för lektionen ● Kunna nämna olika avfallskärl. ● Sortera avfall. ● Ta andra elever i beaktande (bland annat genom att lyssna på dem under gemensamma diskussioner).

4 Restmatlagning ● Vad betyder det?

5 Vilken efterrätt är det frågan om? ● 3p: Dess ursprung finns redan i talens kloster i Andalusien, där den var tillåten fastemat. ● 2p: Den består av vetebröd som doppas i en äggstanning och steks till gyllenbrun. Serveras ofta med bär/sylt och ev. grädde. ● 1p: Namnet betyder ryttare som inte har pengar.

6 Fattiga riddare O Börja med att ______ ägg, mjölk, socker, vaniljsocker, kanel och salt. O Värm en _____________ med smör. O Doppa och vänd ________ i äggblandningen. O _______ de fattiga riddarna _______ på båda sidorna. O Servera med ___________ och __________.

7 Meny: Pyttipanna och stekt ägg, kokt rödbeta, fattiga riddare

8 Avfall, vad är det? ● Avfall är varje föremål, ämne eller substans som ägaren gör sig av med eller är skyldig att göra av sig med. ● Varför ska avfall sorteras? ● Hur minska på mängden avfall?

9 Vilket begrepp? ● Att ta till vara material eller delar av det och använda det sedan på nytt i en annan produkt  Återvinning – Därför sorterar vi vårt avfall och pantar våra flaskor – Sparar på energi och naturresurser – Symbolen är – Hurdant avfall kan återvinnas?

10 Vilket begrepp? ● Att använda en produkt på nytt, utan att ändra på den gamla produkten – Återanvändning ● T.ex. Kläder

11 – Ta en (eller två) iPad per grupp – Använd appen UpCode och skanna in koden – Namnge det avfallskärl som ni blivit tilldelade genom att söka information från sidan – Förklara hurdant avfall ska sorteras i ert kärl, ge exempel – Rita symbolen för kärlet bredvid bilden Uppgift i grupper:

12 Farligt avfall och batterier

13 Släng inte maten O https://www.youtube. com/watch?x-yt- cl= &v=Ti4 y4P8AI3s&x-yt- ts= https://www.youtube. com/watch?x-yt- cl= &v=Ti4 y4P8AI3s&x-yt- ts= O https://www.youtube. com/watch?v=Rpwn WewEctE&x-yt- ts= &x- yt-cl= https://www.youtube. com/watch?v=Rpwn WewEctE&x-yt- ts= &x- yt-cl=

14 Efterstädning ● Arbetsytor ● Spisen ● Diskmaskinen ● Torkskåpet ● Diskho ● Disktrasa ● Skräpkorg ● Sortering

15 Sorteringsbingo

16

17

18 Anser du att du: ● Kan nämna olika avfallskärl? ● Kan sortera avfall? ● Har tagit andra elever i beaktande genom att lyssna på dem och ge dem arbetsro?

19 Läxa: ● Gå till klassens blogg (husligekonomi2015.wordpress.com). ● Klicka på rubriken ”Konsumtion”. ● Läs uppgiftsbeskrivningen och följ instruktioner. ● Läs igenom materialet som finns där och svara på frågorna. ● Förbered dig inför nästa veckas lektion (12.2).


Ladda ner ppt "Vad är temat för dagens lektion?. Tema: Någons skräp, en annans skatt."

Liknande presentationer


Google-annonser