Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pivottabeller. Vad är Pivottabeller? Pivottabeller är en interaktiv tabell i Excel som tillåter användaren att gruppera och sammanfatta stora mängder.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pivottabeller. Vad är Pivottabeller? Pivottabeller är en interaktiv tabell i Excel som tillåter användaren att gruppera och sammanfatta stora mängder."— Presentationens avskrift:

1 Pivottabeller

2 Vad är Pivottabeller? Pivottabeller är en interaktiv tabell i Excel som tillåter användaren att gruppera och sammanfatta stora mängder data på ett kortfattat sätt. Sammanfattningen sker i tabellform för enklare rapportering och analys. Pivottabellerna kan sortera, räkna, och sammanfatta uppgifterna. Pivotera betyder vrida och vända och det syftar på möjligheten att i efterhand kunna ändra pivottabellen så att den visar den data du är intresserad av just nu.

3 Varför Pivottabeller? Kalkylbladet innehåller mängder av data men vet du egentligen vad siffrorna innebär? Kan de ge svar på alla dina frågor? Med hjälp av en pivottabellrapport kan du analysera numeriska data och få svar på de frågor du har. På några sekunder kan du ta reda på vem som sålde mest och var, vilket kvartal som var mest vinstgivande och vilken produkt som sålde bäst. Ställ frågorna, ta fram svaren. I pivottabellrapporter kan du granska informationen ur olika synvinklar med bara några få musklickningar. Siffrorna placeras om, frågorna besvaras och du får veta vad informationen innebär.

4 Tänk dig att du betraktar ett kalkylblad i Excel som innehåller tusentals datarader med försäljningssiffror. Kalkylbladet innehåller alla data om försäljarna i två länder samt hur mycket de sålde under enskilda dagar. Mycket data på många rader och flera kolumner. Hur kan du ta fram den information som du behöver från kalkylbladet? Hur kan du få överblick över alla dessa data? Senario

5 Vem sålde mest totalt? Vem sålde mest per kvartal eller per år? I vilket land är försäljningen störst? Du kan få fram svaren på alla de här frågorna med hjälp av pivottabellrapporter. I sådana rapporter omvandlas alla data till små, koncisa rapporter med exakt den information som du vill visa. Senario forts.

6 Hur gör man? Vi kommer gå igenom flera sätt att skapa pivottabeller i övningarna men för att först visa lite kort vad det handlar om. Menyn Infoga - Pivottabell

7 När man valt var pivottabellen ska placeras får man upp ett Layoutområde där den kommer placeras samt en fältlista. Layoutomr å det f ö r en pivottabellrapport. F ä ltlista f ö r pivottabell.

8 Fältlista En extern datak ä lla inneh å ller strukturerade data som ä r ordnade som ett eller flera f ä lt ( ä ven kallade kolumner) som visas i f ä ltlistan. Flytta ett f ä lt till rapportfilteromr å det f ö r rapportfilter i filterlistan, s å flyttas f ä ltet automatiskt till rapportfilteromr å det i pivottabellrapporten. Flytta ett f ä lt till omr å det Kolumnetiketter i f ä ltlistan, s å flyttas f ä ltet automatiskt till omr å det Kolumnetiketter i pivottabellrapporten. Flytta ett f ä lt till omr å det Radetiketter i f ä ltlistan, s å flyttas f ä ltet automatiskt till omr å det Radetiketter i pivottabellrapporten. Flytta ett f ä lt till omr å det V ä rden i f ä ltlistan, s å flyttas f ä ltet automatiskt till omr å det V ä rden i pivottabellrapporten.

9 Nu är det hög tid för övningar!!


Ladda ner ppt "Pivottabeller. Vad är Pivottabeller? Pivottabeller är en interaktiv tabell i Excel som tillåter användaren att gruppera och sammanfatta stora mängder."

Liknande presentationer


Google-annonser