Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign."— Presentationens avskrift:

1

2 svart - mellan dröm och verklighet webbdesign

3

4 ROBERT RYBERG Marknadschef på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray/Razorfish

5 MAGAZINES KUNDER Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa Värld Damernas V Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard IKEA ITT Flygt Journalisten Kommunaktuellt Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Veckorevyn Vin & Sprit AB Volvo

6 svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG

7 DU BESTÄMMER INTE Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren Webben saknar i princip regler Men... tänk på att användaren lär sig av andra!

8 svart ANVÄNDBARHET

9 Webbsidan ofta 50% verktyg och bara 50% information Webbdesign är mer likt industridesign än klassisk grafisk design DESIGN PÅ WEBBEN ÄR MER ÄN ESTETIK

10

11 IDAG SKA VI TALA OM Vad är ett gränssnitt? Varför tänka på detta? Design på webb / traditionell grafisk form Hur kan man arbeta för att lyckas?

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26 svart texten är bortglömd ATT UTFORMA GRÄNSSNITT

27 VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? In- och utmatning Återkoppling Grafisk Design Kommunikation

28 ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum

29

30 ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå Ge få misstag Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!

31 VIKTIGAST överblick navigation position

32 DESSUTOM avsändare datering kontakt

33 TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling

34 VAD NÄR? Effektivitet kontra lärbarhet Det som görs ofta ska vara enklast Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.

35 svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD

36 TEXT ÄR SVÅRT Besökaren vill inte läsa utan skummar Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Läshastigheten är låg Typografin styrs av användaren Text är mycket hög grad av abstraktion

37 LÄSHASTIGHET  Tal: 120 ord/min  Datorskärm: 150 ord/min  Skrivmaskinstext: 200 ord/min  Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min Professionellt typograferad text: 460 ord/min

38 Texten är ett verktyg också. Måste visa rätt och avslöja. Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT

39 ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten

40 ORIGINALTEXTEN Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge

41 HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%

42 PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%

43 OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%

44 ALLT PÅ EN GÅNG In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%

45 HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)

46 HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma avslöjande rubriker Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid - slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker

47

48 SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt. ”Myndighetssvenska” inte bra – långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!

49 HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)

50 svart SKAPA ORDNING

51 STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda

52

53

54

55

56

57

58

59 HUR STRUKTURERA? Låt användarna bestämma strukturen! Givetvis inte utifrån organisationens struktur Kombinationer av modellerna

60

61 Flikar

62

63

64 svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR SAKNAT

65 BILDER Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba = små och bredd och höjd spec. Effekter förvirrar

66

67

68 FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet

69 svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS

70 NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick

71 TESTA Testa med 3-7 användare Gör det i flera faser Gör det flera gånger Enkla tester räcker

72 NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör Svåranterat för användaren

73 VALSITUATIONER Metafor/Knappar Snabb/Effektfull Upplevelse/Nytta Titta/Interagera Profil/Experimentell Generell/Personanpassad Erfaren/Oerfaren Öppen/Teknikkrav

74 ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informationsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt och funktonell text 5 Interaktionsprototyp 6 Genomförande 7 Testning 8 Drift 9 Utvärdering

75 VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsprototyper Lapptest Video REAL Större användartester

76 VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren

77 TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD

78 RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever

79 VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns

80 KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling

81 VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde

82 FRAMTIDEN? Bättre mediaanpassning Personliga tjänster Hård nischning Nya finansieringssätt Samband Webbtjänster drivna som en tidning - med ett redaktionellt nyhetsdriv.

83 CYKELSÄLLSKAPET Gissa Behovspröva Testa Sjösätt Omvärdera Dra nytta av erfarenheter

84 svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

85 TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget databasbaserat publiceringssystem byggt kring moduler Öppen lösning Flexibelt att bygga om Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC och komponenter

86

87 VANLIGASTE FELEN Dålig överblick Ej användaranpassad struktur Papperstexter Ohjälpsam funktionell text Dålig testning

88 SAMMANFATTNING Se designen som ett verktyg Låt användaren bestämma Testa Webbanpassa textmaterialet Skilj på funktionell och informativ text

89 svart - mellan dröm och verklighet vi älskar tidningar

90 robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm

91 svart


Ladda ner ppt "svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign."

Liknande presentationer


Google-annonser