Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Linnéuniversitetet 2013-04-08. Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Linnéuniversitetet 2013-04-08. Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg."— Presentationens avskrift:

1 Linnéuniversitetet

2 Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg samt av Kulturrådet 2

3 Vad gör vi? Främjar och stödjer biblioteksutveckling – Projekt – Fortbildning – Omvärldsbevakning – Information – Rådgivning – Nätverk – Kompletterande medieförsörjning 3

4 FUTURUM.KOM 4

5 Alla 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost och Regionbiblioteket i Kalmar län 5

6 MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. 6

7 PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens kärnvärden Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer 7

8 KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE 8

9 ÖVERGRIPANDE KAMPANJER Intern kampanj Hösten 2010 Externa kampanjer Januari 2011 Februari

10 10

11 11

12 12

13 13

14 14

15 15

16 16

17 17 Målgruppskampanjer Bokälskaren Carina Digitalt nyfikne Magnus Ljudbokslyssnaren Lasse Småbarnsföräldern till Sigrid Vuxenstuderande Fatima Tonåringarna Felix och Maja

18 18

19 19

20 HUR GICK DET?

21 Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Samarbete med Kreation Dialogseminarier Förankringsprocess

22 Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Marknadsföringskampanjer Effekter Statistikinsamling Utvärderingar Pressklipp

23 Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Dialogseminarier Värdegrunden Målgruppsanalyser Kampanjarbetet Lärprocess

24 Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. Medverkan på konferenser och studiedagar Artiklar och blogginlägg Utvärderingsprojekt på Linnéuniversitetet

25 FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå 25

26 FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera 26

27 UTVÄRDERING LINNÉUNIVERSITETET Intervjuer Enkäter Rapporter Artiklar Uppsatser 27

28 2013 OCH FRAMTIDEN Dialogseminarier och kampanj Ordinarie verksamhet 28

29 futurumbibl.wordpress.com 29

30 Kontakt Maria Lundqvist – –


Ladda ner ppt "Linnéuniversitetet 2013-04-08. Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg."

Liknande presentationer


Google-annonser