Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström1 LEARNING STUDY Matematik – Karl Johans skola i Örebro.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Anders Sahlin / Viktoria Bjurström1 LEARNING STUDY Matematik – Karl Johans skola i Örebro."— Presentationens avskrift:

1 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström1 LEARNING STUDY Matematik – Karl Johans skola i Örebro

2 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 2   Anders Sahlin – speciallärare  Viktoria Bjurström – Ma/No lärare

3 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 3 Bakgrund  Behov av ett utvecklingsarbete. *Hur går det till när elever lär sig? *Hur får vi våra elever att lära sig det vi tänkt oss?

4 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 4

5 5 LO-KA i vår studie  (Lärandeobjekt) Att förstå positions- systemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst  (Kritiska aspekter)

6 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 6 Val av grupp  År 6 (30 elever)  Vi undervisar inte i denna årskurs  Lärande objektet (decimaltalen) är oprövat.

7 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 7 Projektet Fördiagnos för alla 3 klasserna Lektionsplanering ”manus” Samma lärare Genomförande (20 min) Lärarlett Videofilmning Efterdiagnos Analys Revidering - Ändring i manus

8 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 8 Lektionsplanering  ”det krävs att den lärande erfar variation på ett sånt sätt att det blir möjligt att generalisera och föra upp förståelsen på en mer övergripande nivå…” (Holmqvist, 2006)  Tallinjen förstorades för att hjälpa eleverna att se mönstret, dvs generalisera  För att eleverna skulle få en ökad förståelse byggde lektionen på att de deltog i diskussioner, tex genom att föreslå hur våra exempel kunde användas på ett annat ställe på tallinjen.

9 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 9 Projektet Fördiagnos för alla 3 klasserna Lektionsplanering ”manus” Samma lärare Genomförande (20 min) Lärarlett Videofilmning Efterdiagnos Analys Revidering - Ändring i manus

10 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 10 Diagnosen var densamma hela tiden 1.Skriv ett tal emellan 5,20 och 5,30. 2.Skriv ett tal mitt emellan 2,3 och 2,4. 3.Skriv minst två tal emellan 19,5 och 19,6. 4.Skriv minst två tal emellan 0,05 och 0,06 5.Hur många tal finns det mellan 1 och 2? 6.Hur många tal finns det mellan 7,2 och 7,3? 7.Skriv ett tal mitt emellan 0,078 och 0,079 8.Skriv minst två tal emellan 18,368 och 18,369 9.Hur många tal finns det emellan 0,035 och 0,037

11 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 11 Klass 6a

12 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 12 Revidering efter lektion 1  (LO) Att förstå positionssystemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst  (KA) Mer noggrann med att använda ett korrekt matematiskt språket. En ökad betoning på de ”viktiga” orden:delar, tiondelar, hundradelar. Val av siffror på tallinjen varierades.

13 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 13 Klass 6b

14 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 14 Revidering efter lektion 2  (LO) Att förstå positionssystemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst  (KA) Mindre tid lades ner att tydliggöra skillnaden mellan siffra och tal. Införde ordet oändlighet Tydligt slut på lektionen, det generella mönstret synliggjordes ”alla talen som vi skrivit på tavlan och talat om i rummet ligger mellan de heltal vi utgick ifrån” ”man kan välja två andra heltal och där ryms också hur många tal som helst”

15 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 15 Klass 6c

16 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 16 Jämförelse efterdiagnos

17 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 17 Det här har vi lärt oss?  Val av ord, betoning på ord, faktaterminologi har stor betydelse  Att det finns gott om tid på lektionen, så att eleverna får möjlighet att upptäcka och formulera de nya aspekterna (Lärande objektet)

18 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström 18  Intressant arbetssätt för vår egen kompetensutveckling.  Begreppen ”lärande objekt” och ”kritiska aspekter” finns med i vårt tänkande i mötet med eleverna.  Kullberg (2004) - variationsteorin


Ladda ner ppt "Anders Sahlin / Viktoria Bjurström1 LEARNING STUDY Matematik – Karl Johans skola i Örebro."

Liknande presentationer


Google-annonser