Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Inspelning och digitalisering Inspelning Lagring Digitalt ljud? Redigering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Inspelning och digitalisering Inspelning Lagring Digitalt ljud? Redigering."— Presentationens avskrift:

1

2 Inspelning och digitalisering Inspelning Lagring Digitalt ljud? Redigering

3 Hur fångar man ljudet?  I början (Edison uppfann 1877) spelade man in mekaniskt – man sjöng in i en tratt, luftstötarna påverkade ett membran och ljudvågorna ristades in i skivor  Nu (sedan 1920-talet) spelas allt in elektriskt Mikrofonen

4 Mikrofoner  Ett membran som sätts i svängning av ljudvågorna  Dynamisk mikrofon Membranet påverkar en spole i ett magnetfält Elektrisk signal uppstår Stryktålig, men har begränsad känslighet

5 Mikrofoner  Kondensatormikrofon Membranet utgör ena plattan i en kondensator Behöver en egen strömförsörjning – phantom- matning (ofta 100-tals volt) Ömtåligare än dynamisk mikrofon, men också bättre ljudkvalitet – och dyrare

6 Mikrofoner  Elektretmikrofonen Samma princip som kondensatormikrofonen, annat material i membranet Behöver inte lika hög matning, dock behövs det till inbyggda förstärkaren Bra ljudkvalitet och bra pris

7 Karaktäristik  Känslighet (mV/dB SPL )  Trycktålighet (max SPL)  Riktningskaraktäristik Riktad mikrofon ”Njure” Rundtagande

8 Karaktäristik  Frekvensomfång Idealt en helt rak kurva för analys Anpassa efter vad som ska spelas in Kurvan kan ändras vid olika avstånd från micken Perfekt för virveltrumma…

9 Digitalisering  En ljudsignal är analog Vi kan inte höra digitalt ljud Digitalt är bra för att lagra och bearbeta ljud! Kopiera utan förluster  A/D-omvandlare (analog – digital) D/A-omvandlare tillbaka, till högtalare

10 Digitalt ljud  Digitalt ljud lagras binärt, som ettor och nollor Antingen är det en signal eller inte Kan ge bättre kvalitet – mer säkerhet Lätt att kopiera  Läs av en analog signal och koda den Kolla vad nivån är med jämna intervall

11 Sampling  Läs av signalen med ett visst tidsintervall CD-kvalitet Hz (44,1 kHz) samplerate Kan få med frekvenser upp till 22 kHz 22 kHz, 11 kHz – kan räcka för talinspelning

12 Kvantisering  Man måste digitalisera signalens nivå också Hur många ettor och nollor ska användas för varje sampel? Vilket bitdjup? Ju fler bitar desto större noggrannhet CD – 16 bitar = nivåer, 8 bitar = 256 nivåer

13 Digital signal  Signalen blir ”taggig” – innehåller extra frekvenser Slätas ut innan den omvandlas till analog signal Ju högre sampel- och bitvärde desto mindre taggig

14 Digitalt ljud  Olika samplerates och bitdjup 44,1 kHz, 16 bit (original) 22,05 kHz, 16 bit 44,1 kHz, 8 bit 22,05 kHz, 8 bit 11,025 kHz, 8 bit Tal 44,1 kHz, 16 bit Tal 11,025 kHz, 8 bit

15 Digitalt ljud  Råformat för ljud är.wav (PC) och.aif (MAC) CD-kvalitet: 44,1 kHz, 16 bit, stereo  Filstorleken bli stor…  16  2 = bit/s ( byte/s) ca 10,6 MB/min CD som rymmer 650 MB rymmer 60 min musik

16 Komprimering  Lossless – förlustfri Går att återskapa filen till originalskick Tar bort överflödig information, t ex flera nollor i rad T ex FLAC – minskar filstorleken %  Lossy – förluster uppstår Viss information går förlorad för alltid Går att minska filstorleken mer

17 Komprimering  MP3 – lossy komprimering Tar både bort både överflödig information och ”riktig” information Utnyttjar psykoakustik och människans hörsels egenskaper, komprimerar i frekvensplanet Tar bort sånt som vi ändå inte hör, t ex låga toner med frekvenser nära högre toner Komprimerar ner till en tiondel av filstorleken utan att (de flesta) människor kan höra skillnad!

18 Inspelningsteknik  Mixern Signalen från mikrofonen är ganska låg, ca 10 mV Måste förstärkas till ca 1 V Varje ingång har egen förförstärkare Gain styr hur mycket först. Så hög som möjligt utan att ”slå över”

19 Inspelningsteknik  Kontrollera gain – hög signal ger bättre signal/brus-förhållande, men ”klipps” signalen blir den förstörd  Får aldrig överstiga 0 dB Distortion

20 Inspelningsteknik  En mixer består av flera likartade ingångar Tonkontroller ökar/minskar bas och diskant Volym styr utsignalen för blandning med andra ljud Panorering styr om ljudet hörs till höger/vänster Tappning skickar ljudet till t ex effektenheter

21 Inspelningsapparater  Analoga – rullband, kassett  Digitala – DAT, dator  För alla gäller – så hög signal som möjligt, men inte för hög

22 Apparatanslutningar  Balanserad signal – ger mindre störningar  XLR-kontakt Andra kontakter: RCA, 1/4” och 1/8” telekontakt,

23 Akustik  Tänk på hur omgivningen låter vid inspelningen  Vi hör selektivt och kan urskilja ljud i störiga miljöer, vi tänker inte på störningarna Mikrofoner tar upp allt ljud Hörs inte förrän vid uppspelning Försök lyssna på inspelningen Jobbigt att spela in nytt ljud…

24 Akustik  Vilket rum spelas ljudet in i? Efterklangen  Stående vågor Beroende på rumsdimensionerna förstärks vissa frekvenser, med våglängder som ”passar” i rummet I en studio försöker man bygga bort reflektioner

25 Redigering  Förr gjordes redigering med sax och tejp  Nu är det enklare med datorns hjälp Beskära Klippa ihop Lägga på effekter …


Ladda ner ppt "Inspelning och digitalisering Inspelning Lagring Digitalt ljud? Redigering."

Liknande presentationer


Google-annonser