Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter 14.01.2008 www.oph.fi/svenska.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter 14.01.2008 www.oph.fi/svenska."— Presentationens avskrift:

1 För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter

2 2 För kunskap och bildning PISA  Ma (SF) Ma (F) Na (SF) Na (F)

3 3 För kunskap och bildning

4 4

5 5 MATEMATIK INLÄRNING ÅK 1 - 9

6 6 För kunskap och bildning

7 7

8 8

9 9 NÅGRA VIKTIGA FAKTORER  Undervisningsspråket Undervisningsspråket  Sociokulturella skillnader Sociokulturella skillnader  Konkurens om studieplatser Konkurens om studieplatser  Skolornas interna bedömning Skolornas interna bedömning  Lärarnas behörighet Lärarnas behörighet

10 10 För kunskap och bildning

11 11 För kunskap och bildning PRESTATIONER I LÅNG MATEMATIK II  Antal prestationer/år Medeltal poäng Svaga prestationer* 17 % 29 % 29 % * <18p/60p

12 12 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN I  Undervisningens viktigaste funktion är att skapa optimala förutsättningar för elevernas inlärningsprocesser dvs. lärare kan inte skapa inlärningsprocesser endast förutsättningarna för processerna t.ex. experiment

13 13 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN II  Målinriktad/problembaserad t.ex. - övergången grundskola andra stadiet - experiment som inlärningsredskap  BAKGRUNDSFAKTORER - > 400 utbildningsenheter - ca 4000 lärare - små kommunala resurser - statens roll ?


Ladda ner ppt "För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter 14.01.2008 www.oph.fi/svenska."

Liknande presentationer


Google-annonser