Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SVENSKA ÅK 9.  Centrum: Grekland och Rom.  Livlig handel i Medelhavet.  Demokratin skapas.  Homeros epos Illiaden och Odysséen.  Epik, dramatik.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SVENSKA ÅK 9.  Centrum: Grekland och Rom.  Livlig handel i Medelhavet.  Demokratin skapas.  Homeros epos Illiaden och Odysséen.  Epik, dramatik."— Presentationens avskrift:

1 SVENSKA ÅK 9

2

3  Centrum: Grekland och Rom.  Livlig handel i Medelhavet.  Demokratin skapas.  Homeros epos Illiaden och Odysséen.  Epik, dramatik och lyrik.  Sapfo: dikter  Sofokles: Kung Oidipus (tragedi)  Euripides: Medea (tragedi)  Aristofanes: Lysistrate (komedi)  Antiken Antiken

4  Feodalsamhälle. Några få furstar och adelsmän har makt över väldigt många människor.  Digerdöden  Kyrkan har stort inflytande över kulturlivet.  Nästa alla böcker produceras i klostren.  Ballader om riddare och kungar.  Tristan och Isolde – kärlekssaga (kärleksdryck)  Legender – berättelser om helgon, mysteriespel - bibeltexter i teaterform.  Muntliga berättelser. På Island växer en rik berättartradition fram.  Den Heliga Birgitta: Uppenbarelser.  Snorre Sturlasson: Eddan – om de nordiska gudarna  Isländska sagor: Njáls saga m.fl.  Kyrkans makt Kyrkans makt  Fantasy Fantasy

5  Europa upptäcker resten av världen. Columbus.  På 1600-talet blir Frankrike ledande kulturland.  Boktryckarkonsten gör det enklare att trycka texter.  Renässans = pånyttfödelse, den antika kulturen som skulle väckas till liv igen.  Människan (en fri sådan) i centrum. Kyrkans makt över tanken minskar.  Miguel de Cervantes: Don Quijote.  William Shakespeare: Hamlet, Romeo och Julia, Macbeth m.fl.  Leonardo da Vinci  Don Ouijote Don Ouijote  Hur var det? Hur var det?

6  Tron på förnuftet och människans kunskap.  Vetenskapsmännen förklarar världen.  Författarna har samhällskritiska idéer;Voltaire, Rousseau  Romanerna undervisar.  Franska Revolutionen.  Daniel Defoe: Robinson Crusoe.  Jonathan Swift: Gullivers resor och Ett anspråkslöst förslag.  Bellman: Fredmans Epistlar.  Så lunkar vi så småningom Så lunkar vi så småningom  Märk ur vår skugga Märk ur vår skugga  Gubben Noak Gubben Noak

7  Läget i Europa: nationalism och motsättningar mellan samhällsklasser.  Romantiken är en reaktion på upplysningen.  Känslan är viktig. Författarna drömmer sig bort och söker det exotiska och ursprungliga i tillvaron.  Historia och folksagor är viktigt.  Skräcklitteraturen växer fram.  Bröderna Grimm: Tyska folksagor; Snövit, Hans och Greta  Mary Shelley: Frankenstein.  Edgar Allan Poe: Svarta katten, Morden på Rue Morgue  Erik Johan Stagnelius: Till förruttnelsen.  Jane Austen: Stolthet och fördom.  Walter Scott: Ivanhoe, Robin Hood  Victor Hugo: Ringaren i Notre Dame, Les Misérables

8  Industrialisering och urbanisering. Medelklassen växer.  Romanen ska avbilda verkligheten korrekt, detaljerat och objektivt.  Följetongen slår igenom.  Fler böcker trycks, bibliotek. Kvinnliga författare.  Författarna skulle arbeta precis som vetenskapsmännen.  Observera detaljer. Iaktta människors beteende.  Skriva ännu mer detaljerat om de dåliga sidorna och det fula hos människor.  Charlotte och Emily Bronté: Jane Eyre, Svindlande höjder,  Charles Dickens: David Copperfield, Oliver Twist.  Fjodor Dostojevskij: Brott och straff.  Emile Zola: Therese Raquin.  August Strindberg: Röda rummet, Fröken Julie, Ett drömspel

9  Första världskriget.  Början 1900-tal: stelt kulturliv, mycket realism.  Protest mot det gamla! Experimenterade med språk och form. Subjektiva skildringar.  Det undermedvetna.  1900-talet är ismernas århundrade.  Författarna hyllade allt som var modernt.  James Joyce: Odysseus.  Franz Kafka: Processen, Förvandlingen.  Ernest Hemingway: Farväl till vapnen.  Edith Södergran: Landet som icke är.  Pär Lagerkvist: Dvärgen, Ångest.  Karin Boye: Kallocain  Allmänt Allmänt  sammanfattning alla epoker sammanfattning alla epoker  Litteraturens framtid Litteraturens framtid

10  Svenska författare som debuterade på 1890-talet.  Blickade tillbaka till hur Romantikens författare skrev.  Mystiskt, övernaturligt, vackra miljöer, nationalromantik  Selma Lagerlöf: Nils Holgerssons underbara resa, Jerusalem, Kejsaren av Portugallien.  Gustaf Fröding: Stänk och Flikar (Strövtåg i hembygden)  August Strindberg: Hemsöborna, Fröken Julie Mando Diao Kejsaren av Portugallien

11  Autodidakter = självlärda.  Få år i skolan  Skildrade sina egna miljöer. Arbetarmiljöer. Arbetarnas drömmar  1930-talet. Mellankrigstid.  Moa Martinson: Kvinnor och Äppelträd, Mor gifter sig  Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien  Harry Martinson: Aniara  Ivar-Lo Johansson: God natt, jord!


Ladda ner ppt "SVENSKA ÅK 9.  Centrum: Grekland och Rom.  Livlig handel i Medelhavet.  Demokratin skapas.  Homeros epos Illiaden och Odysséen.  Epik, dramatik."

Liknande presentationer


Google-annonser