Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen Fredrik Livheim Kursledare

2 2 ”veckans tanke” träff 1 och 2 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( )

3 3 TRÄFF 1, 2  Träff 1 Vad är stress? Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Ska jag förändra eller acceptera?  Träff 2 Att undvika tankar och känslor Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Medveten närvaro  Öva hemma

4 4 Förra träffens veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

5 5 TRÄFF 3  Träff 3 Livskompassen Livskompassen Livsutrymme och balans Livsutrymme och balans  Öva hemma

6 6 Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaroMax X + X poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka Max X poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardags sak och öva på att vara extremt närvarande Max X poäng (om minst fem dagar/vecka, 4p om fyra dagar/vecka o s v) 2. AcceptansMax X poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max X poäng (2 poäng/vecka) 3. Motion Max X poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka Max X poäng (2 poäng/vecka) 4. FörändringMaxX poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max X poäng (bedöm själv vilken poäng du ger dig, 4 = stora förändringar) 5. Din Livskompass MaxX poäng Fortsätta fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka Totalt max X p

7 7 Övat hemma NamnCD (X p) Närvaro Acceptans Motion Livskomp (X p) Förändring (X p) Totalt

8 8 Träff 4 - Översikt  Hinder  Språk, tankar, känslor och regler som hinder  Öva hemma

9 9 Vad hindrar mig?

10 10 Vad hindrar mig? Relationer Fritid Arbete/ utbildning Hälsa

11 11 Hur kan man hantera hinder?

12 12 Relationer - Hur känns det att vara kär?

13 13 Livet är som en buss med läskiga passagerare…

14 14 Relationer Olika sätt att hantera hinder: 1. Kompromissa med tankarna 2. Övertala tankarna 3. Acceptera tankarna 4. Acceptera tankarna och handla

15 15 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig.

16 16 Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster.

17 17 Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt.

18 18 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 3. Apan - händerna mellan benen, skopa upp, ge, släpp ner 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - En Qi Gong övning 30

19 19 Språk och regler som hinder ”men” eller ”och”?

20 20 ”Jag vill träna men jag är så trött!”  Vad kommer du troligen att göra?  Hur känns det när du precis beslutat dig?  Hur hjälper det dig på lång sikt?  Hur blir det så här?

21 21 Jag har fastnat i två fällor KORTSIKTSFÄLLAN SPRÅKREGEL

22 22 ”Jag vill träna men jag är så trött!” en vilja att träna anger förhållandet en känsla av att vara trött

23 23 ”Jag vill träna jag är så trött!” en vilja att träna anger förhållandet en känsla av att vara trött och Jag kan ha en känsla av att vara trött och kan samtidigt gå och träna.

24 24 Att använda ”och” är dessutom oftast ärligare än ”men”

25 25 ”Jag älskar min partner men jag är så förbannad” kärlek anger förhållandet upplevelse av ilska

26 26 ”Jag älskar min partner jag är så förbannad” kärlek anger förhållandet upplevelse av ilska och Båda stämmer förmodligen. Du tycker om din partner och har en upplevelse av ilska och båda dessa känslor kan finnas samtidigt.

27 27 Alla dessa ”måsten”

28 28 1. Vi måste välja. 2. Vi måste dö. När vi använder ordet ”måste” är det lätt att tro att vi ”måste”. Det är olyckligt eftersom att det ger en illusion av att vi inte har något val, inte har kontroll. Det är oftast mer sant att säga att vi väljer. Jag väljer att gå till jobbet för att jag vill ha pengar och stimulans. Jag pluggar för att jag väljer att studera vidare. Jag går och sover för att jag vill vara utvilad. Vilka ”måsten” brukar du lura dig själv med? Vi får se upp så att vi inte skapar stora ”skogar” av måsten. Det finns bara två saker vi ”måste” göra:

29 29 Mitt drömjobb Att gå mot det jag tycker är viktigt

30 30 Vad har vi undersökt idag? - summering

31 31 Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga. 1. Medveten närvaro a) Gör någon av övningarna; 1, 2, 3 eller 4 på din CD. Gärna fem gånger/vecka till nästa gång. b) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 4. Din Livskompass a) Fortsätta fylla i din Livskompass. b) Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka.

32 32 Planering av att öva hemma

33 33 Veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

34 34 Lycka till!

35 35 1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 45

36 36 1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46

37 37 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 47

38 38 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig att acceptera? 48

39 39 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 3. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 49

40 40 4. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 50

41 41 11 Livskompassen

42 42 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

43 43 15 Bull´s Eye - Hur har ditt liv sett ut på sistone?


Ladda ner ppt "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser