Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samarbetsytor i Aurora Umeå universitets intranät.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samarbetsytor i Aurora Umeå universitets intranät."— Presentationens avskrift:

1 Samarbetsytor i Aurora Umeå universitets intranät

2 Vad är Aurora? Aurora är Umeå universitets gemensamma intranät Bas- och fördjupningsinformation med användarfokus Nyheter från universitet och fakulteter Vad är nytt i Aurora? Bakom inloggning: Mina sidor Samarbetsytor för institutioner, grupper och projekt

3 Vad är en samarbetsyta? En egen yta i Aurora bakom inloggning För att samarbeta, informera och kommunicera digitalt Behörighet bara för medlemmarna Ett eget lokalt intranät för en institution, enhet, grupp eller ett projekt

4

5

6 Varför en samarbetsyta? Effektiv och säker dokumenthantering UmU:s valda system Del av Aurora – lätt att komma åt Arkiv – lättare hitta bakåt i tiden Modernare och säkrare sätt att kommunicera än genom gruppmejl Användbara funktioner Gästanvändare (kommer)

7 Vad kostar det? Inget! Så länge ni håller er till standardlösningen för Aurora 10 GB utrymme Vad krävs av institutionen? Göra beställning av yta Lokal administratör för ytan Tänka igenom dokumentstruktur och innehåll Konsekvent användande

8 Vad ingår i Auroralösningen? Alla användare Mina sidor Drift, support och förvaltning Utveckling av nya funktioner

9 Vad ingår i standardlösningen för samarbetsytor? Uppsättning av samarbetsytor efter beställning Drift, support och förvaltning Utveckling av nya funktioner

10 Vad ingår i standardlösningen för samarbetsytor? Funktioner - default men valbart: Ord från chefen – (default bara för institution/enhet) Nyheter för enheten, projektet eller gruppen Gemensam kalender Anslagstavla – dialog för alla medlemmar Block för länkar Senast uppdaterat – dokument, mappar, webbsidor Dokumentbibliotek och dokumenthantering Medarbetare/medlemmar – lista Uppgifter (default bara för grupp/projekt) Nyheter från fakulteten (default bara för inst/enheter som tillhör fakultet)

11 Funktioner – möjligt lägga till: Uppgifter (för institution) Blogg (för projekt/grupp) Nyheter från universitetet/fakulteten Fritextblock Vad ingår i standardlösningen för samarbetsytor?

12 Vad ingår inte? Alla övriga funktioner i verktyget SharePoint som (ännu) inte anpassats och slagits på Vad händer om ni går utanför Auroralösningen? Ni får bekosta utveckling, support och eventuell drift själva. Gäller även effekter som sådant kan få på själva Auroralösningen. Beställning hos ITS i Servicedesk görs i speciell kö Kostnader/arbete som uppstår i samband med uppgraderingar av systemet står ni själva för

13 Lägga till, ta bort block och anpassa block som ingår i Auroralösningen Lägga till webbsidor och redigera menyn Hantera behörigheter Lägga till gästanvändare för grupp- och projektytor (kommer senare) Ge behörighet till den/de som ska kunna skriva på chefsbloggen Anpassa metadata för dokument Lägga till fler dokumentbibliotek och anpassa vissa funktioner för bibliotek, t.ex. begränsa behörigheten och ändra i versionshanteringen Administratören för en samarbetsyta

14 Vilka funktioner kan tillkomma i framtiden? Enkel hantering av gästanvändare för grupp- och projektytor Koppling mot Exchangekalendern Semesterlista Wiki Dagens lunch på campus Hänvisa telefon via Lynckoder (snabbverktyg på Mina sidor) Söka litteratur i UB:s databaser (snabbverktyg på Mina sidor) Bättre gränssnitt för att använda grupper i AD/koncernkatalogen Inloggningar till system Driftsinformation för hus Driftsinformation för system Information med enkelt gränssnitt för informationsskärmar Meddelandefunktion Notifieringar från andra system

15 Hur beställer ni en samarbetsyta? Beställning görs i Servicedesk Ange om det är en yta för en institution/enhet eller för en grupp/projekt Ange vad ytan ska heta Ange vem som ska vara administratör för ytan Besked om att beställningen har tagit emot och eventuell väntetid kommer per e-post Inledningsvis prioriteras ytor för institutioner/enheter prioriteras före grupper/projekt

16 Vilket stöd finns att få? För administratörer: Servicedesk Aurora – frågor, felanmälningar Aurorastugor för administratörer Användarmanual – webbaserad För vanliga användare: Tyck till – fliken med tips på förbättringar, synpunkter på innehåll Aurorastugor för vanliga användare Tipsrutor Hjälpguide Film

17 Hur går vi vidare? Jag hör av mig via telefon eller e-post inom en till två veckor Vem är er kontaktperson? Syftet är att få besked om institutionen vill ha en samarbetsyta i Aurora och att i så fall hjälpa till att guida till en beställning av en yta


Ladda ner ppt "Samarbetsytor i Aurora Umeå universitets intranät."

Liknande presentationer


Google-annonser