Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare."— Presentationens avskrift:

1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim Ditt namn & kollegans namn kursledare

2 TRÄFF 1  Vad är stress?  Ska jag förändra eller acceptera?  Att undvika tankar och känslor  Tänkandet kan skapa lidande  Tänkandet kan skapa lidande  Medveten närvaro  Öva hemma 2 Vad jobbade vi med träff 1

3 Veckans tanke träff 1 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( ) 3

4 TRÄFF 2 4 Vad jobbade vi med träff 2  Repetition av träff 1  Genomgång av övningar hemma  Livskompassen  Hinder  Språk, tankar, känslor och regler som hinder  Öva hemma

5 Veckans tanke träff 2 ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll,

6 4 Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? 6

7 Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaroMax poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka Max 10 poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande Max 5 poäng (om minst fem dagar/vecka, 4p om fyra dagar/vecka o s v) 2. AcceptansMax 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 4. Din Livskompass Max4 poäng Fortsätta fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka Totalt max 27 p 7

8 Övat hemma NamnCD (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion Livskomp (max 4 p) Totalt (max 27 p) 8:1

9 Övat hemma NamnCD (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion Livskomp (max 4 p) Totalt (max 27 p) 8:2

10 Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva 9

11 Träff 3 - Översikt  Repetition av träff 1 och 2 (klart)  Genomgång av övningar hemma (klart)  Att leva enligt sin livskompass - Kolla sin livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? - Undersöka vad konkret göra i för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv. är viktigt i mitt liv. - Kartlägga hinder och arbeta på strategier att hantera dem Paus  Hur vårt tänkande skapar lidande, problem och stress  Öva hemma 10

12 11 Din livskompass senaste veckan Skapa sammanhållning i familjen Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med vänner Vara i naturen Leva fullt ut, t ex bada Hem att trivas i Regelbunden sex Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Bra och varierad mat Se till att ha roligt på jobbet Bidra till något viktigt Hela tiden lära mer 11

13 12 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) och Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?)

14 Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit? 13

15 En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen. 14

16 Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) Ett exempel: LivsriktningHandlingarHinder Vänner Ha många nära vänner - Ringa till Lina idag och fråga om hon vill ta en fika - Fråga Oskar på kursen om vi ska plugga ihop på torsdag. Jag kommer att vara för nervös Dom vill inte vara med mig Det verkar som att jag är desperat Jag är tråkig att vara med 15:1

17 Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra? Arbete/SkolaGöra läxanJobbigt att koncentrera mig. Acceptera!!! 15:2

18 Fritid (t ex fritidsaktiviteter, egen tid, samhällsengagemang) LivsriktningHandlingarHinder 15:3

19 Arbete/utbildning (t ex arbete, arbetsrelationer, utbildning, personlig utveckling) LivsriktningHandlingarHinder 15:4

20 Hälsa (t ex sömn, motion, mat, rökning) LivsriktningHandlingarHinder 15:5

21 4 Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? Vad jag vill RÄDSLA Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt. 16

22 När såpbubblor möts 17

23 4 Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? - En praktisk övning Vad jag vill RÄDSLA Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt. 18

24 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva 19

25 Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard ( ) - Søren Kierkegaard ( ) 20

26 Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: - Vi tänker att vi inte kan - Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” - Vi försöker undvika jobbiga känslor 21

27 Livet är som ett schackbräde 22

28 Jag ska bevisa att jag duger  Är jag med och krigar i tankarna mellan till exempel, jag är dum (svart schackpjäs) och ska bevisa att jag är smart (vit pjäs) genom prestationer? Eller krigar jag mellan om jag är ful-snygg? värdelös-”lyckad”?  Har jag en ”prestationsbaserad självbild” ?  Kan jag hitta en bättre grund för min självbild än prestationer, och desperata försök att bevisa att jag duger. 23

29 Självförtroende Ska jag verkligen fortsätta mata det lilla monstret? Jag är ditt självförtroende. MATA MIG!!! 24

30 Jag är den jag är Jag är inte sämre än andra. Jag är inte bättre än andra. Jag är inte är inte likadan som andra. Jag är den jag är. 25

31 Du förtjänar kärlek!  Du är värd att älskas både av andra och dig själv.  Detta är sant oavsett vad andra eller du själv ”tycker” om vad du gör och hur du ser ut.  Du förtjänar kärlek enbart för att du är den du är. Vi är de vi är och detta ligger bortom de olika etiketter vi sätter på oss själva. 26

32 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3. Apan 3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva De fem djuren - En Qi Gong övning X1

33 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - fortsättning X2

34 Ditt observerande jag Se… det är det där jag menar 27

35 Varför medveten närvaro? 28

36 Regelbunden övning har enligt forskning flera bra effekter, bland annat;  Minskar stress  Kan förebygga depression eller återfall i depression  Sänker nivåer av ångest och stress, förbättrar generell psykisk hälsa och tänkande och ger större generell psykisk hälsa och tänkande och ger större psykologisk flexibilitet psykologisk flexibilitet  Ökar kroppens immunförsvar och förmåga att självläka  Förbättrar sömnen  Man klarar smärta bättre  Man blir smartare  Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva själva väljer, det liv vi önskar leva 29

37 En definition på Medveten närvaro (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet i nuet och utan att värdera eller döma och utan att värdera eller döma – JON KABAT-ZINN – JON KABAT-ZINN 30

38 - Är vi framme snart? 31

39 Medveten närvaro 32

40 Ett föremål du aldrig tidigare sett 33

41 ”Månen ser rätt mörk ut ikväll” 34

42 Besök mitt i natten 35

43 Vi har lätt för att skapa samband Kan vi få tre slumpvis valda siffror mellan 1-10? 36

44 Vi har lätt för att skapa samband Hur är en Kille 1. Lik 1. Tjej? 2. Bil 2. Olik 2. Krig? 3. Känguru 3. Bättre än 3. Stol? 4. TV4. Annorlunda än 4. P-piller? 5. Präst 5. Sämre än 5. Galleria? 6. Fotboll 6. Far till 6. Bok? 7. iPhone 7. Orsak till 7. Kondom? 8. Dator 8. Partner till 8. Barn? 9. Chef 9. Motsats till 9. Toalett? 37

45 Skillnader mellan  Faktiska egenskaper: - Pennan är av plast - Dörren är fyrkantig - Kollega pratar - Jag väger 79 kilo - Jag har blont hår  Värdera och döma - Pennan är ful - Dörren är dålig - Kollega är dum i huvudet - Jag är fet - Blont hår är äckligt 38

46 Hur vi värderar och dömer Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet i nuet och utan att värdera eller döma – JON KABAT-ZINN 39

47 Värdera och döma  Bra–Dålig  Trevlig–Obehaglig  Ful–Snygg  Uthärdlig–Outhärdlig  Cool– Töntig  Sträng–Mesig  Bättre än– Sämre än  Trygg– Otrygg  Smart– Dum 40

48 På vilket sätt är: Du sämre änMadonna eller Bono Du bättre änMadonna eller Bono Duorsak tillsvält Tänk dig Madonna eller Bono… 41

49 Vårt tänkande skapar lidande 42

50 Vårt tänkande gör det möjligt att planera, resonera och bli medveten om sig själv, men också att jag…  kan tänka mig att min verklighet är sämre än jag tror någon annans verklighet är någon annans verklighet är  är medveten om smärtsamma händelser och minnen  kan önska och längta mig till eller bort från saker  är medveten om döden  kan tänka mig framtida smärta och därmed få smakprov  kan jämföra mig med (ouppnåeliga?) ideal 43

51 Skönhetsidealen skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning 44

52 Vissa ideal dödar! 45

53 Du är perfekt

54 Bonden och hästen 46

55 Apropå naturlig smärta och onödig smärta… ”Det är inte så mycket hur man har det, som hur man tar det” Efter att jag antog det livsmottot… har jag fått ett mycket lyckligare förflutet. 47

56 48

57 49

58 Mjölk, mjölk, mjölk 50

59 Se… det är det där jag menar 51

60 Jag är dum! ”Jag har en tanke som säger att…” (t ex ”jag är värdelös” ) 52

61 4 Att göra nya saker Varje dag är samma sak … men inte idag! Alla är slavar till rutiner 53

62 Att göra saker jag aldrig (eller sällan) har gjort: Att göra nya saker - slå av autopiloten Att göra saker jag brukar göra fast på ett nytt sätt

63 Inte vitalitet (vitalitet = starkt, livskraftigt) 55

64 Vitalitet 56

65 Vad har vi undersökt idag? - summering 57

66 Att öva hemma till nästa träff Nu är vi inne på slutspurten. Lägg ner tid de här månaderna och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. 1. Medveten närvaro a) Gör övningen 1, 2, 3 eller 4 på din CD minst fyra gånger/vecka till nästa gång. b) Gör både övning 5. ”Tjattrande apan”, och 6. ”Att bära sin ryggsäck” minst en gång. c) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Motionera Motionera minst två gånger/vecka till nästa gång. 58

67 Att öva hemma till nästa träff Nu är vi inne på slutspurten. Lägg ner tid de här månaderna och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. 3. Fortsätt att fylla i din Livskompass och skatta minst två gånger/vecka hur de senaste dagarna sett ut på din Livskompass (livsutrymme och balans). Fortsätt även på ”Livsvärdering – handling - hinder – formuläret”. 4. Gör övningen ”De fem djuren” minst fem gånger/vecka till nästa gång. Gör den gärna direkt du vaknat på morgonen. 5. Gör något du aldrig (eller sällan) gjort eller något du brukar göra, men gör det annorlunda, det vill säga slå av autopiloten minst en gång/vecka. 59

68 Planering av att öva hemma 60

69 1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 61

70 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 62 1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 2

71 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 63 1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 3

72 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 64 1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 4

73 1c. Medveten närvaro, vardagssyssla - vecka 1 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 65

74 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 66 1c. Medveten närvaro, vardagssyssla - vecka 2

75 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 67 1c. Medveten närvaro, vardagssyssla - vecka 3

76 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 68 1c. Medveten närvaro, vardagssyssla - vecka 4

77 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 2. Motion - Vecka 1 Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 69

78 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 2. Motion - Vecka 2 Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 70

79 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 2. Motion – Vecka 3 Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 71

80 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 2. Motion - Vecka 4 Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 72

81 3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar? - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 73

82 En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. 74

83 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva 75

84 Lycka till! 76

85 Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - Bilaga 1 ( ) varit kär ( ) blivit dumpad ( ) dumpat någon ( ) skippat att plugga till ett prov ( ) pluggat mycket till ett prov ( ) sovit över hos en kompis ( ) haft känslor för någon som inte känt samma sak ( ) hånglat med en främling ( ) gått på en blinddejt ( ) varit förälskad i en kompis ( ) hånglat med någon av samma kön ( ) skolkat ( ) hälsat på någon på sjukhus ( ) varit kär i en av mina internetkompisar ( ) flugit ( ) accepterat kyla ( ) ätit sushi ( ) åkt snowboard ( ) legat på rygg och sett molnen flyga förbi ( ) gjort en snöängel ( ) haft ett te-party ( ) byggt ett sandslott ( ) hoppat i en vattenpöl ( ) lekt finklädd ( ) hoppat i en lövhög ( ) åkt släde ( ) fuskat när jag spelat spel ( ) varit ensam ( ) somnat i skolan/på jobbet ( ) tittat på en solnedgång ( ) rört en orm ( ) sovit under stjärnorna ( ) blivit kittlad ( ) blivit missförstådd 77

86 Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - Bilaga 2 ( ) dansat i regn ( ) vunnit en tävling ( ) cyklat med hjälm ( ) haft kramp ( ) känt mig som en utstött ( ) ätit ett helt glasspaket på en natt ( ) hatat mitt utseende ( ) ifrågasatt mitt hjärta ( ) varit besatt av post-it lappar ( ) gått barfota i lera och pressat leran mellan tårna ( ) varit vilse ( ) simmat i havet ( ) gråtit mig själv till sömns ( ) lekt polis och rånare ( ) sjungit karaoke ( ) betalat för mat med bara mynt ( ) busringt ( ) fångat en snöflinga på tungan ( ) skrivit ett brev till tomten ( ) tittat på solnedgången med någon jag bryr dig om ( ) blåst såpbubblor ( ) gjort upp eld på en strand ( ) åkt rullskridskor ( ) ätit hund-/kattmat ( ) sagt till en främling att jag älskar honom/henne ( ) kysst en spegel ( ) sjungit i duschen ( ) burit en svart klänning ( ) drömt att jag gift mig med någon 78

87 11 Livskompassen 79

88 11 Livskompassen 80

89 11 Livskompassen 81

90 11 Livskompassen 82

91 11 Livskompassen 83

92 11 Livskompassen 84

93 11 Livskompassen 85

94 11 Livskompassen 86


Ladda ner ppt "ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser