Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal"— Presentationens avskrift:

1 Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal

2 Steg 1: Vad ska jag prata om?
Vad för slags muntligt framförande ska jag göra? Skapa en tankekarta på vad som ska ingå i det muntliga framförandet.

3 Steg 2: Leta material Sök efter lämpligt material till ditt tal. Fundera över presentationstekniskt hjälpmedel

4 Steg 3: Skapa en tydlig struktur
Delarna måste komma i en logisk ordning Lägg lite extra fokus på att få till en bra inledning och tydlig avslutning

5 Steg 4: Skriv ditt manus Försök använda ett språk som är tydligt och varierat.

6 Steg 5: Kom ihåg Träna på ditt framförande och försöka lära dig det så bra som möjligt Ett tips är att använda stödord istället för ett helt manus.

7 Stilfigurer Liknelse Man beskriver en egenskap hos någon/något genom att jämföra. Zlatan var hungrig som en utsvulten tiger på planen Flickans läppar var röda som nypon

8 Stilfigurer Metafor Hos metaforen jämförs inte bara det beskrivna med något, det blir något annat. Man tar ett ord från ett område och överför det till ett annat. Kvällstidningarna ligger alltid i startgroparna. Löfven knockade Reinfeldt i debatten Tyska landslaget är ett väloljat maskineri

9 Stilfigurer Retorisk fråga: fråga med ett självklart svar. Hur många gånger har vi inte blivit lovade en bättre fotbollsplan? Anafor: upprepning av ett eller flera ord i början av flera meningar Jag har en vision om ett bättre Sverige. Jag har en vision om att all kultur ska vara för alla. Jag har en vision om ett Sverige där alla delar med sig.

10 Steg 6: Framförandet Tala till publiken, ha ögonkontakt med publiken
Tala lugnt och tydligt. Använd ett öppet kroppsspråk. Variera röst och tonläge Visa engagemang!

11 Lycka till!


Ladda ner ppt "Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal"

Liknande presentationer


Google-annonser