Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Nya vägar till matmarknaden Nulägesanalys – utveckling av LRFs Livsmedelsstrategi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Nya vägar till matmarknaden Nulägesanalys – utveckling av LRFs Livsmedelsstrategi."— Presentationens avskrift:

1 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Nya vägar till matmarknaden Nulägesanalys – utveckling av LRFs Livsmedelsstrategi

2 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Att konkretisera och förverkliga visionen på livsmedelsområdet Syfte med livsmedelsstrategin ”Vi får landet att växa. De gröna näringarna har en nyckelroll och tätposition vad gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft i det hållbara samhället”

3 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Men marknaden växer

4 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Slutsatser – Stora möjligheter Svensk matmarknad växer med 2 % per år Livsmedelsexporten växer med 11 % per år Konsumenterna har stort förtroende för och vill handla svenska livsmedel Nästan halva befolkningen efterfrågar mer närproducerade livsmedel Premiummarknaden växer och kommer att fortsätta växa

5 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Konkurrera på befintliga marknader Reducera kostnader för att bibehålla marginaler under prispress Synonymer Volym, råvara Röd marknad Prispress - att priskonkurrera Fånga kundbehov och utveckla kundvärden Bryt kopplingen mellan värdeskapande och kostnad Definiera om marknaden Synonymer Mervärde, värde, profil Blå marknad Värdeskapande - att bygga värden

6 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Det handlar om 3 saker! Mer svensk mat Mer värd mat Fler svenska matbönder

7 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne LRF Skånes målbilder – ett sätt att tolka visionen KonkurrenskraftVärdeskapandeNya marknader Råvarugården Profilgården Drive-in-gården Functional Farm Företags-by gården Stadsgården

8 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Skåne är livsmedel! Livsmedelnäringen omsätter ca 200 miljarder kr Här finns 45 % av landets livsmedelsindustri Här finns 50 procent av Sveriges livsmedels- produktion Huvuddelen av den svenska livsmedels- forskningen och utvecklingen är placerad i Skåne Försäljningsvärdet i råvaruproduktionen är ca 13 miljarder och står för 1/3 av värdet i Sverige Sysselsätter (direkt och indirekt)

9 Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Hur stärker vi livsmedelsproduktionen? 1. Vad vill du göra för att skapa tillväxt i ditt företag? 2. Hur kan LRF stödja dig/ditt företag att hitta nya vägar till matmarknaden? 3. Vilka aktörer och nätverk kan du behöva samarbeta med - och på vilket sätt?


Ladda ner ppt "Nya vägar till matmarknaden - LRF Skåne Nya vägar till matmarknaden Nulägesanalys – utveckling av LRFs Livsmedelsstrategi."

Liknande presentationer


Google-annonser