Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppvärmning?. Vad är uppvärmning?  Omställning från lugnt arbete till hård fysisk aktivitet.  Uppvärmningen är den första delen av den fysiska aktiviteten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppvärmning?. Vad är uppvärmning?  Omställning från lugnt arbete till hård fysisk aktivitet.  Uppvärmningen är den första delen av den fysiska aktiviteten."— Presentationens avskrift:

1 Uppvärmning?

2 Vad är uppvärmning?  Omställning från lugnt arbete till hård fysisk aktivitet.  Uppvärmningen är den första delen av den fysiska aktiviteten.

3 Varför behöver du värma upp?  Temperaturen i kroppen ökar = du presterar bättre  Andning och hjärtfrekvens anpassas till den kommande prestationen.  Syretransporten och nervimpulser går lättare i kroppen.  Lederna och musklerna blir mer elastiska.  Skaderisken minskar

4 5 steg om hur värmer du upp? 1. Klä dig ändamålsenligt – gärna varmt. 2. Börja lugnt och öka tempot efter hand. 3.Den inledande delen av uppvärmningen ska vara generell. Värm upp stora muskelgrupper i överkroppen, armar och ben. 4.Den avslutande delen ska vara inriktad på den aktivitet som du ska göra. 5. Avsluta uppvärmningen med lätta töjningar. Uppvärmningen bör pågå i minst minuter. Den fysiska aktivitet du ska göra avgör hur länge du ska hålla på.

5 När du är uppvärmd…  Ökar lusten att träna och tävla.  Uppnår du bättre träningsresultat och tävlingsprestationer.  Förebygger du skador.

6 RÖRLIGHET

7 VARFÖR BEHÖVER VI VARA RÖRLIGA?  Du ökar chansen att utföra olika aktiviteter med rätt teknik.  Du får en bättre hållning.  Du minskar risken för muskelbristningar och andra skador på senor.

8 VARFÖR BLIR VI STELA?  Ensidig och tung belastning och träning av musklerna  När vi blir äldre minskar rörligheten.  Stela och spända muskler klämmer ihop blodkärl vilket kan ge värk i nacke och huvud.

9 NÄR ÄR DET BRA ATT TRÄNA SIN RÖRLIGHET?  Före en fysisk aktivitet med töjningar  Under tiden som du håller på med en statisk aktivitet tex i skolbänken eller vid datorn.  Efter en fysisk aktivitet med stretching

10 Hur ska vi träna rörlighet?. 1. Var ordentligt uppvärmd när du töjer eller stretchar. 2. Arbeta mjukt. Muskeln ska luras ut i ytterläget. 3. Det ska kännas att det sträcker i musklerna men inte göra ont. 4. Töj eller stretcha inte skadade muskler. 5. Håll ställningen minst 10 sekunder. - Tänk på att rörlighetsträningen är väldigt individuell

11 De två vanligaste tränings- metoderna för rörlighetsträning är: Tänjning  Innebär en upprepad töjning som mjukt går ut till ytterläget och därefter direkt tillbaka igen. Stretching  Innebär att du efter uttöjning stannar kvar i ytterläget och håller där i sekunder.


Ladda ner ppt "Uppvärmning?. Vad är uppvärmning?  Omställning från lugnt arbete till hård fysisk aktivitet.  Uppvärmningen är den första delen av den fysiska aktiviteten."

Liknande presentationer


Google-annonser