Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsmixen – 4P Pris Plats Produkt Påverkan. Vad består en produkt av? För- packning Funktion Utseende Kvalitet Varumärkes namn Service Installation.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsmixen – 4P Pris Plats Produkt Påverkan. Vad består en produkt av? För- packning Funktion Utseende Kvalitet Varumärkes namn Service Installation."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsmixen – 4P Pris Plats Produkt Påverkan

2 Vad består en produkt av? För- packning Funktion Utseende Kvalitet Varumärkes namn Service Installation Leverans & betalnings- villkor Garanti Kärn- produkt

3 Kärnprodukt Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köp- intresserad.

4 Påtaglig produkt Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn

5 Ett varumärkes innebörd Påminner om egenskaper Påminner om fördelar Representerar kultur Personlighet – Säger något om användaren

6 Utvidgad produkt Service Installation Leverans & betalningsvillkor Garanti

7 Beslut angående marknadsföring och utveckling av produkter 1.Produktattribut 2.Branding 3.Paketering 4.Märkning 5.Support och service

8 Produktklassificering Producentvara Konsumentvara Konsumentmarknaden: Dagligvaror Kapitalvaror …en annan indelning: Högengagerande Lågengagerande

9 Produktvalproblem Utveckling av nya produkter Prioritering mellan existerande produkter Avveckling av föråldrade produkter

10 Prioritering mellan existerande produkter Söt Icke söt Stark Svag

11 Modeller Produktlivcykel Bostonmatrisen Produkt/marknadsmatris

12 Plats Hur företaget når ut till kund Hur kunden når företaget

13 Distributionskanalen Funktioner: Lagerhållning, Sortiment, Transport Informationshantering, risktagande, Optimering går mot strategi Ingår i företagets marknadskommunikation Kommunicerar varumärket Dyr lagerhållning

14 Forts. distributionskanaler Sugande (Pull)/tryckande (Push) system Lönsammare för företag att satsa på kärnverksamheten (istället för investera i distribution) Grossistens betydelse minskar inom många branscher

15 Distributionsstrategier Exklusiv distribution Selektiv distribution Intensiv distribution

16 Fem sätt att Påverka Annonsering Säljkampanjer (SP) Public Relations (PR) ( sponsring,prodplacering ) Personlig försäljning Direktmarknadsföring ( mm till utvalda kunder)

17 Integrerad marknads- kommunikation Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt. Annonsering Direkt- marknadsföring Kampanjer PR Personlig försäljning

18 Faktorer som påverkar promotionmixen Hur ser produkten/marknaden ut? Push eller pullstrategi Buyer readiness stage Var i produktlivcykeln man befinner sig

19 Annonsering Bestäm målet med annonseringen: –Informera –Övertyga –Påminna Budget Bestäm strategin –Budskap –Media Utvärdera annonseringen

20 SP:Exempel på säljkampanjer Fria prover Rabattkuponger Ersättning om kupong från köpt vara postas Ekonomipaket Premieprodukter Reklamartiklar Trohetsrabatter POP Vinstchanser

21 PR - Public Relations På ett billigare sätt än annonsering marknads- föra företaget eller produkterna. Företaget betalar inte för utrymmet i media utan snarare för arbetet med att komma dit.

22 För att stärka varumärket Omfattar olika aktiviteter: –Produktpublicitet –Relationer med media –Extern och intern info –Lobbying Syftet med PR: –Skapa intresse kring produkten –Influera målgrupper –Repositionera produkter i mognadsstadiet Avanza utmanar storbankerna Privatspararnas återkomst till börsen gör att det ser bättre ut än på länge för O- listenoterade nätmäklaren Avanza. PR - Public Relations

23 Personlig försäljning - Hur den kan genomföras Identifiera prospekts Läs på om dem Kontakt Presentation Hantera invändningar Avsluta affären Följ upp

24 Direktmarknadsföring Markandsföring direkt till konsumen t.ex –Telemarketing –Direct-mail marketing –Catalouge marketing –Direct respons television marketing DRTV Integrerad direkt mf

25 Hur sätts priset? Kostnadsbaserad Värdebaserad Konkurrentbaserad

26 Pris - Interna och Externa faktorer Interna faktorer –marknadsmål –marknadsmix-mål –kostnader –organisatoriska Externa faktorer –marknad o efterfrågan –konkurrenter –konjunkturen

27 Priset är alltid ett viktigt konkurrensmedel Normalt ger ett lägre pris en ökad efter- frågan Undantaget är lyxvaror: Pris Efterfrågan

28 Läget i produktlivcykeln påverkar prisstrategin Mognadsstadiet: –konkurrensen stabiliseras –strategi => låga kostnader Nedgångsstadiet: –Försäljningen minskar –strategi => bidragskalkyl Introduktionsstadiet: –skumma eller penetrera Tillväxtstadiet: –konkurrensen tilltar –strategi => penetration


Ladda ner ppt "Marknadsmixen – 4P Pris Plats Produkt Påverkan. Vad består en produkt av? För- packning Funktion Utseende Kvalitet Varumärkes namn Service Installation."

Liknande presentationer


Google-annonser