Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren."— Presentationens avskrift:

1 Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.
Antal motorcyklar i trafik Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

2 Antal omkomna motorcyklister 2000-2008
428 motorcyklister omkom i vägtrafiken

3 Antal svårt skadade motorcyklister 2000-2008
3148 motorcyklister skadades svårt i vägtrafiken

4 Fler än hälften av de omkomna dog under perioden juni-augusti.
Antal dödade per månad 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) Fler än hälften av de omkomna dog under perioden juni-augusti.

5 4 av 10 motorcyklister omkom under lördag-söndag.
Antal dödade per veckodag 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) 4 av 10 motorcyklister omkom under lördag-söndag.

6 9 av 10 omkomna på motorcykel var män.
Könsfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) 9 av 10 omkomna på motorcykel var män.

7 Nästan alla som omkom på mc var manliga förare.
Könsfördelning, antal förare respektive passagerare 217 omkomna motorcyklister (källa: djupstudier av dödsolyckor) 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 förare passagerare man kvinna Nästan alla som omkom på mc var manliga förare.

8 4 av 10 som omkom på motorcykel gjorde det i singelolyckor.
Olyckstyp 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) 4 av 10 som omkom på motorcykel gjorde det i singelolyckor.

9 Korsningsrelaterade olyckor
93 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Avsvängande Korsande kurs Bil Mc Bil Mc 34 % 43 % Mc Bil 23 % I 4 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

10 I 8 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.
Mötesrelaterade olyckor 46 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Mc Bil Bil Mc 18 % 65 % Mc Bil Mc 13 % 4 % Bil I 8 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.

11 I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.
Omkörningsrelaterade olyckor 13 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Bil Mc Bil Mc 80 % 20 % I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.

12 Tre fjärdedelar av alla dödsolyckor skedde i dagsljus.
Ljusförhållanden vid olyckstillfället 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Tre fjärdedelar av alla dödsolyckor skedde i dagsljus.

13 Nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador.
Dödsorsak 157 motorcyklisters dödande skador (källa: djupstudier av dödsolyckor) 10 20 30 40 50 60 70 80 skallskador skador bröstorgan inre blödning bukskador multipla skador nackskador ryggskador annat Nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador.

14 Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen.
Hjälmanvändning 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 5 % Saknat hjälm, 8 % 8 av 10 dödade mc-förare som ej använt hjälm var alkohol- påverkade. Tappat hjälm, 12 % Rätt använd hjälm, 76 % Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen.

15 Alkohol och droger 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor)
Okänt, 6 % Alkohol- och drogpåverkade, 1 % Drogpåverkade, 4 % Alkoholpåverkade, 18 % Ej alkohol eller droger, 71 % Var femte omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad.

16 Nära hälften av alla omkomna var yngre än 35 år.
Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Nära hälften av alla omkomna var yngre än 35 år.

17 En fjärdedel av de omkomna var yngre än 25 år.
Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) En fjärdedel av de omkomna var yngre än 25 år.

18 Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort.
Körkortsförvärv 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 9 % * Fram t.o.m fick man A-behörighet utan att avlägga särskilt prov när man tog B-körkort. A-körkort saknas, 23 % Tagit, 50 % Fått, 19 % Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort.

19 Körkortsförvärv kontra trafikarbete
200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% tagit fått andel dödade andel trafikarbete Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade.

20 Klasser och modeller Data från dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) STREET Standard / Naked Antal Custom Touring Sporttouring Supersport Scooter Albin Monark 1 Aurora okänt BMW R 1100 RS Ducati ST 4 Aprilia RSV 1000 Derbi Boulevard 150 R 100 RS H.D. Sportster 883 Honda GL 1500 SE 2 Suzuki TL 1000 S SS 900 Gilera Runner 180 CM 400 FXLR GL 500 D VFR 750 916 biposto Spacy 125 CX 500 Sport FLSTCI Yamaha FJR 1300 VFR 800 996 Kymco Movie 125 CB 650 VTR 1000 F 3 CBR 600 RR Movie 150 CB 750 FXDX CBR 1100 XX CBR 900 RR 125R SE02 honda CB 900 FLSTFIA Muz Skorpion S CBR 1000 RR CB 1300 FXDCI Kawasaki ZX 600 GSF 650 S FXS 1200 ZXR 750 GSX 750 ES FLSTC ZX 7 R GSX 1100 ES FXST ZX 900 GSX 1400 VT 600 ZX 9 R Triumph Boneville VF 1100 ZX 10 R Speed triple VN 800 ZX 12 R XJ 600 VN 1500 RGV 250 FZS 600 2000 GSX 400 R XJ 900 S LS 650 P GSX 600 R XJR 1300 VL 800 RF 600 Thunderbird GSX 750 R 5 Speedmaster TL 1000 R XVS 650 GSX 1000 R 4 ZV 1100 GSX 1100 XV 1100 GSX 1300 R XVS 1100 A R6 XV 1600 YZF 1000 R XV 1700 R1 11 Hipster 125 TZR 125

21 Klasser och modeller Data från dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) OFFROAD Oreg. cross Antal Supermoto On /off Reg. enduro Honda CR 125 1 Aprilia SXV 450 Pegaso 650 XR 400 R XR 100 R Husqvarna SM 520 BMW F 650 XR 125 Kawasaki KX 250 KTM 950 SM R 1200 GS ADV 2 KDX 125 Suzuki RM 250 620 LC4 XL 600 V 525 EXC Yamaha DT 125 XT 125 NX 650 640 YZ 125 3 XL 650 V TS 125 XL 1000 WR 450 F 950 ADV DR 650 R DL 1000 XT 600 XT 660 R XTZ 660

22 Klassfördelning 203 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Supersport, Custom och Offroad utgör de största grupperna i dödsolyckor.

23 Flest mc-förare omkommer på motorcyklar i supersportklassen.
Klassfördelning 249 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Offroad Flest mc-förare omkommer på motorcyklar i supersportklassen.

24 Bedömd hastighet 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödolyckor)
Okänt, 4 % Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Mycket över, 31 % Skyltad, 40 % Över, 25 % Endast 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns.

25 Hastighetsöverskridning 63 dödsolyckor med bedömd hastighet mycket över skyltad hastighet (källa: djupstudier av dödsolyckor) Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% Standard Touring Supersport Sporttouring Custom Offroad 6 av 10 mc-förare som körde mycket över skyltad hastighet körde Supersport.

26 7 av 10 omkommer på det statliga vägnätet.
Väghållare 182 motorcyklister (källa: djupstudier av dödsolyckor) 7 av 10 omkommer på det statliga vägnätet.

27 Var fjärde singelolycka sker i kollision med räcke.
Krockobjekt 74 omkomna motorcyklister i singelolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Var fjärde singelolycka sker i kollision med räcke.

28 Brister i vägbanan 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor)
I 4 % av olyckorna har vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.


Ladda ner ppt "Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren."

Liknande presentationer


Google-annonser