Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Motorcyklar i trafik Antal motorcyklar i trafik 1990-2008 Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Motorcyklar i trafik Antal motorcyklar i trafik 1990-2008 Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren."— Presentationens avskrift:

1 Motorcyklar i trafik Antal motorcyklar i trafik Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

2 Antal omkomna motorcyklister motorcyklister omkom i vägtrafiken

3 Antal svårt skadade motorcyklister motorcyklister skadades svårt i vägtrafiken

4 Antal dödade per månad 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) Fler än hälften av de omkomna dog under perioden juni-augusti.

5 Antal dödade per veckodag 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) 4 av 10 motorcyklister omkom under lördag-söndag.

6 Könsfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade olyckor) 9 av 10 omkomna på motorcykel var män.

7 Könsfördelning, antal förare respektive passagerare 217 omkomna motorcyklister (källa: djupstudier av dödsolyckor) Nästan alla som omkom på mc var manliga förare förarepassagerare man kvinna

8 Olyckstyp 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) 4 av 10 som omkom på motorcykel gjorde det i singelolyckor.

9 Korsningsrelaterade olyckor 93 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Bil Mc Bil Mc Bil Mc Avsvängande 34 % 23 % Korsande kurs 43 % I 4 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

10 Mötesrelaterade olyckor 46 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) 13 % Mc Bil 65 % 18 % Bil Mc Bil Mc I 8 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält. Mc Bil 4 %

11 Omkörningsrelaterade olyckor 13 dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) 80 %20 % Bil Mc Bil Mc Bil I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.

12 Ljusförhållanden vid olyckstillfället 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Tre fjärdedelar av alla dödsolyckor skedde i dagsljus.

13 Dödsorsak 157 motorcyklisters dödande skador (källa: djupstudier av dödsolyckor) Nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador.

14 Hjälmanvändning 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 5 % Rätt använd hjälm, 76 % Tappat hjälm, 12 % Saknat hjälm, 8 % 8 av 10 dödade mc- förare som ej använt hjälm var alkohol- påverkade. Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen.

15 Alkohol och droger 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Ej alkohol eller droger, 71 % Alkoholpåverkade, 18 % Drogpåverkade, 4 % Alkohol- och drogpåverkade, 1 % Okänt, 6 % Var femte omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad.

16 Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Nära hälften av alla omkomna var yngre än 35 år.

17 Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister (källa: polisrapporterade trafikolyckor) En fjärdedel av de omkomna var yngre än 25 år.

18 Körkortsförvärv 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort. Tagit, 50 % A-körkort saknas, 23 % Fått, 19 % Okänt, 9 % * Fram t.o.m fick man A-behörighet utan att avlägga särskilt prov när man tog B-körkort.

19 Körkortsförvärv kontra trafikarbete 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% tagit fått andel dödade andel trafikarbete

20 Klasser och modeller Data från dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) STREET Standard / Naked Antal Custom Antal Touring Antal Sporttouring Antal Supersport Antal Scooter Antal AlbinMonark1Auroraokänt1BMWR 1100 RS1DucatiST 41ApriliaRSV 10001DerbiBoulevard 1501 BMWR 100 RS1H.D.Sportster 8831HondaGL 1500 SE2SuzukiTL 1000 S2DucatiSS 9002GileraRunner 1801 HondaCM 4001H.D.FXLR1HondaGL 500 D2HondaVFR 7502Ducati916 biposto1HondaSpacy 1251 HondaCX 500 Sport1H.D.FLSTCI1YamahaFJR 13001HondaVFR 8001Ducati9961KymcoMovie 1251 HondaCB 6501H.D.okänt1 HondaVTR 1000 F3HondaCBR 600 RR1KymcoMovie 1502 HondaCB 7501H.D.FXDX2 HondaCBR 1100 XX2HondaCBR 900 RR3Yamaha125R SE021 hondaCB 9002H.D.FLSTFIA1 MuzSkorpion S1HondaCBR 1000 RR3 HondaCB 13001H.D.FXDCI1 KawasakiZX 6002 SuzukiGSF 650 S1H.D.FXS KawasakiZXR 7501 SuzukiGSX 750 ES2H.D.FLSTC1 KawasakiZX 7 R2 SuzukiGSX 1100 ES1H.D.FXST2 KawasakiZX 9002 SuzukiGSX 14001HondaVT 6001 KawasakiZX 9 R2 TriumphBoneville1HondaVF KawasakiZX 10 R3 TriumphSpeed triple1KawasakiVN 8002 KawasakiZX 12 R1 YamahaXJ 6001KawasakiVN SuzukiRGV 2501 YamahaFZS 6001Kawasaki20001 SuzukiGSX 400 R1 YamahaXJ 900 S2SuzukiLS 650 P1 SuzukiGSX 600 R2 YamahaXJR 13001SuzukiVL 8001 SuzukiRF 6002 TriumphThunderbird1 SuzukiGSX 750 R5 TriumphSpeedmaster1 SuzukiTL 1000 R1 YamahaXVS 6501 SuzukiGSX 1000 R4 YamahaZV SuzukiGSX YamahaXV SuzukiGSX 1300 R2 YamahaXVS 1100 A2 YamahaR65 YamahaXV YamahaYZF 1000 R1 YamahaXV YamahaR111 KymcoHipster 1251 YamahaTZR 1251

21 Klasser och modeller Data från dödsolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) OFFROAD Oreg. cross Antal Supermoto Antal On /off Antal Reg. enduro Antal HondaCR 1251ApriliaSXV 4501ApriliaPegaso 6501HondaXR 400 R1 HondaXR 100 R1HusqvarnaSM 5201BMWF 6501HondaXR 1251 KawasakiKX 2501KTM950 SM1BMWR 1200 GS ADV2KawasakiKDX 1251 SuzukiRM 2501KTM620 LC41HondaXL 600 V1KTM525 EXC1 YamahaDT 1251YamahaXT 1251HondaNX 6501KTM6401 YamahaYZ 1253 HondaXL 650 V1SuzukiTS 1251 HondaXL 10001YamahaWR 450 F1 KTM950 ADV1 SuzukiDR 650 R1 SuzukiDL YamahaXT 6001 YamahaXT 660 R1 YamahaXTZ 6601

22 Klassfördelning 203 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Supersport, Custom och Offroad utgör de största grupperna i dödsolyckor.

23 Flest mc-förare omkommer på motorcyklar i supersportklassen. Klassfördelning 249 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) Offroad

24 Bedömd hastighet 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödolyckor) Okänt, 4 % Skyltad, 40 % Över, 25 % Mycket över, 31 % Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Endast 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns.

25 Hastighetsöverskridning 63 dödsolyckor med bedömd hastighet mycket över skyltad hastighet (källa: djupstudier av dödsolyckor) 6 av 10 mc-förare som körde mycket över skyltad hastighet körde Supersport. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% StandardTouringSupersportSporttouringCustomOffroad Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet

26 Väghållare 182 motorcyklister (källa: djupstudier av dödsolyckor) 7 av 10 omkommer på det statliga vägnätet.

27 Krockobjekt 74 omkomna motorcyklister i singelolyckor (källa: djupstudier av dödsolyckor) Var fjärde singelolycka sker i kollision med räcke.

28 Brister i vägbanan 200 omkomna mc-förare (källa: djupstudier av dödsolyckor) I 4 % av olyckorna har vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.


Ladda ner ppt "Motorcyklar i trafik Antal motorcyklar i trafik 1990-2008 Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren."

Liknande presentationer


Google-annonser