Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified."— Presentationens avskrift:

1 The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified form, in whole or in part – be reproduced, disclosed to a third party, or used for any purpose other than that for which it is supplied, without the written consent of Volvo Aero Corporation. Any infringement of these conditions will be liable to legal action. Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh

2 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 2 Världens största flygmarknad Motorbyte A320 & B Boeing 737Airbus 320-familjen % av leveranser transportflygplan flygplan 1200 miljarder dollar/20 år ! ca hälften av buller och utsläpp 2003

3 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 3 Motorbyte A320 & B737 Marknadssektorer A380 B747-8I A R B LR A350 B787 B /ER B787-3 A330 B ER A B B737/A320 Regional Jets C-series MRJ A B B737/A319 sleeper Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Single Aisles Widebodies Manufacturer typical seating Range km Pax

4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 4 Motorbyte A320 & B737 Marknadssektorer A380 B747-8I A R B LR A350 B787 B /ER B787-3 A330 B ER A B B737/A320 Regional Jets C-series MRJ A B B737/A319 sleeper Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Single Aisles Widebodies Manufacturer typical seating Range km Pax Reengine

5 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 5 Motorbyte A320 & B737 Marknadssektorer A380 B747-8I A R B LR A350 B787 B /ER B787-3 A330 B ER A B B737/A320 Regional Jets C-series MRJ A B B737/A319 sleeper Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Single Aisles Widebodies Manufacturer typical seating Range km Pax Reengine OR

6 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 6 Motorbyte A320 & B737 Motoralternativ för ”single aisle”  Vidareutveckling av dagens medeldistansmotorer –CFM56 → LEAP56 –V2500 → VISTA  Nedskalning av långdistansmotorer –GENX → LEAP-X –TRENT → RB285  Ny teknologi –PW motor med växlad fläkt –RR boosterlös motor –RR mellankyld motor –GE-Snecma motrotorerande fläkt –Open rotor

7 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 7 CFM international - LEAP-X Motorbyte A320 & B737  Stor kolfiberarmerad fläkt  Ungefär 50% lättare än en titanfläkt (dagens teknik)  Upp till 16% lägre bränsleförbrukning än CFM56  Kväveoxider 50% under lagkrav (CAEP/6)  Buller dB under lagkrav (Chapter 4)

8 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 8 Pratt&Whitney PW1000G Motorbyte A320 & B737  Växellåda mellan turbin och fläkt  Stor (upp till 2 meter) långsam fläkt  Lågt buller  7 färre kompressor & turbinsteg  20% lägre UH-kostnad  12-18% lägre bränsleförbrukning än dagens motorer (CFM56)

9 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 9 Rolls-Royces alternativ Motorbyte A320 & B737  Avancerad treaxlig motor – bygger på TRENT  15-20% lägre bränsleförbrukning  1,8 meters fläkt - effektivare  Effektuttag på mellanspolen – effektivare plané  Titan-aluminid i turbin – lättare  Avancerad tvåaxlig motor – bygger på RB282  10-15% lägre bränsleförbrukning  Mycket högt tryckförhållande  BPR ~11 – stor fläkt

10 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 10 Motorbyte A320 & B737 Bränsleoptimering för turbofläkt lägsta driftskostnad 30 $/bbl lägsta driftskostnad 90 $/bbl lägsta bränsleförbrukning 1.5m 1.8m 2 m fläkt dia Ökande motstånd, vikt bränsleförbrukning kg/s tryck flöde kg/s endast illustrerande data

11 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 11 Nytt flygplan eller “bara” nya motorer ?  Historiskt effektivitetsutveckling per 25 år * –Motorer 12-22%  teknik med syfte 15% är demonstrerad –Aerodynamik 7-12%  Ca 3% aerodynamiskt förbättring nås med winglets  A320 och B737 har meters vingar, vilket är max för ICAO klass C – svårare att utveckla aerodynamiken –Struktur 0-10%  Kolfiberteknik i B787/A350 ser ut att spara 4% på tomvikten –Ger 2-3% på bränsle –Tekniken kan bli för dyr för mindre flygplan Motorbyte A320 & B737 * Lee et al 2001, Historical and future trends in aircraft performance, cost and emissions.

12 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 12 Avancerade flygplan, men när ? Motorbyte A320 & B737 Airbus koncept 2050 Boeing pax “widebody” MIT “dubbelbubbla” 2030 Airbus ankvinge + propellerfläktar

13 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 13 Varför behövs ett motorbyte nu ? Motorbyte A320 & B737 medelförbrukning relativt A320/737NG Flygplansflottan säten Fortsatt produktion av redan lanserade flygplan Reengine av A320 & B Reengine Propellerfläktar 2025 Propellerfläktar 2023

14 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 14 Bränsleförbrukning reengine Motorbyte A320 & B737 liter/ säte km säten Volvo beräkning, tillverkarnas kapacitetsdata -12% -20%

15 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 15 Vad händer nu ? Motorbyte A320 & B737  Flygmarknaden kan inte vänta på nya flygplan  Framstegen på flygplan tar mer tid  Resurser (personal!) saknas hos flygplanstillverkarna  Motorbyte A320/B737 minskar effekten av konkurrensen från Bombardier, Embraer, Comac och Irkut  Boeing negativa, Airbus utreder, beslut under hösten ? Airbus NEO ”New Engine Option” PW GTF (eller LEAP-X) sharklets modifierat landningställ

16 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 16 Motorbyte A320 & B737 Thank You for your attention and welcome to

17 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 17 Backup-bilder följer Motorbyte A320 & B737

18 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 18 Motorbyte A320 & B737 Open Rotor  20-25% lägre SFC än dagens motorer  Buller – omgivning, kabin, struktur  Lägre flygfart effektiv M≤ ? –Kombinerat med ny flygplandesign ännu effektivare i lägre farter  Oprövad teknik!

19 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name Utg. 12 Slide 19 Motorbyte A320 & B737 Fuel consumption NSA Engine technology impact Assumptions 180 pax ( pax) 1300 km mission 6000 km range at M=0.8 unless noted


Ladda ner ppt "The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified."

Liknande presentationer


Google-annonser