Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn."— Presentationens avskrift:

1 REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn

2 Mål  3D actionspel med realtidsnätverk  ”Top-down” vy  Planetvärld

3 Tillvägagångssätt  Nätverksprototyp i 2D  3D-spel i Planetvärld med nätverksfunktionalitet

4 Problem över Internet  Nätverksfördröjningar  Bandbredd  Pålitlighet  Fusk

5 Grundläggande modell  Dumma klienter  Central server bestämmer allt  Klienterna skickar sina handlingar till servern  Servern uppdaterar världen  Klienterna får uppdateringspaket från servern med ett jämnt intervall

6 Problem  Nätverksfördröjningar  Bandbredd  Pålitlighet  Fusk  Flyter Problem OK Problem

7 DEMO

8 Klient-prediktion  MÅL: snabb respons på knapptryckningar  Vi inför “tid” i modellen  Man styr den egna gubben lokalt på klienten i “förväg”

9 Klient-prediktion

10 Interpolation/Extrapolation

11 Lagkompensering

12 Problem  Nätverksfördröjningar  Bandbredd  Pålitlighet  Fusk  Flyter OK Problem OK

13 Förbättringar  Meddelandekullning  Deltakomprimering  Bättre implementation  Bättre prediktion

14 Frågor?

15 DEMO

16 Kubrepresentation

17 Sfäriska koordinater

18 Radievärden från höjdkarta

19 Repetera processen

20 Texturering

21 Detaljtexturering

22 Sikte

23 Frågor?


Ladda ner ppt "REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn."

Liknande presentationer


Google-annonser