Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

732G22 Grunder i statistisk metodik

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "732G22 Grunder i statistisk metodik"— Presentationens avskrift:

1 732G22 Grunder i statistisk metodik
FL4 732G22 Grunder i statistisk metodik Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1. Börja sedan skriva in din text på sid 2. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Sidan 3 anger placering av bilder och grafik. Titta gärna på ”Baspresentation 2008” för exempel. Den sista bilden är en avslutningsbild som visar LiUs logotype och webadress. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Linköpings universitet

2 Konsumentprisindex (KPI)
Konsumentprisindex (KPI) År 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 KPI 267 273 278 279 280 284 291 301 Linköpings universitet

3 Exempel enkla index Betrakta följande tabell över prisutvecklingen av 1 kilo torskfilé och 1 kilo falukorv under perioden (årliga medelpriser i kronor). (hämtat ur Statistisk årsbok 2002) År 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Torskfilé 72.80 69.70 59.40 67.10 78.30 83.90 89.60 Falukorv 48.30 47.90 42.60 41.70 42.40 40.40 40.60 Linköpings universitet

4 Exempel enkla index (forts)
Exempel enkla index (forts) Linköpings universitet

5 Exempel byte av bastidpunkt
Exempel byte av bastidpunkt Följande tabell illustrerar löneutvecklingen för kvinnor och män under åren Basåret är 1947 (det vill säga, index för år 1947 är 100). År 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 Män 689 815 897 982 1039 1114 1223 1299 Kvinnor 886 1087 1224 1362 1459 1571 1733 1860 Linköpings universitet

6 Exempel byte av bastidpunkt (forts)
Exempel byte av bastidpunkt (forts) Linköpings universitet

7 Exempel index för varugrupper
Exempel index för varugrupper Betrakta följande tabell över medelpris för bröd, ost och smör. Låt oss nu betrakta dessa tre varor som en varugrupp, varpå vi frågar oss: hur har prisnivån förändrats mellan 1998 och 1999 för dessa varor? Vara 1998 1999 2000 Bröd (400 gram) 12.80 13.30 13.40 Ost (1000 gram) 60.70 62.40 62.60 Smör (500 gram) 20.90 21.40 21.70 Linköpings universitet

8 Index för varugrupper Laspeyres index Paasches index 2017-04-09
Linköpings universitet

9 Exempel index för varugrupper
Exempel index för varugrupper En butik säljer vitvaror samt radio/tv-artiklar. Bland vitvarorna är det tvättmaskinen A som haft den stabilaste prisutvecklingen, medan den stabilaste prisutvecklingen för radio/TV varit tv-apparaten B. Pris och såld kvantitet de senaste åren för dessa två varor har varit Bestäm prisutvecklingen mellan år 1990 och 1991! Tvättmaskin A TV-apparat B År Sålt antal Årsmedelpris 1990 155 6500 273 5200 1991 149 6700 281 5500 1992 132 6800 288 5700 1993 160 7000 230 5800 Linköpings universitet

10 Exempel kedjeindex För två varor har vi följande information om priser och försålda kvantiteter. År 2000 2001 2002 Pris Kvantitet Vara A 1.00 95 1.03 90 1.05 85 Vara B 0.80 50 0.82 65 0.85 70 Linköpings universitet

11 Exempel omräkning av löpande till fasta priser med hjälp av KPI
Exempel omräkning av löpande till fasta priser med hjälp av KPI Följande tabell visar genomsnittlig timlön för restauranganställda samt KPI år År 1997 1998 1999 2000 Genomsnittslön (kronor) 97.60 98.40 98.60 99.10 KPI 257.3 257.0 258.1 260.7 Linköpings universitet

12 Introduktion till projektarbete 1: analys av sekundärdata
Introduktion till projektarbete 1: analys av sekundärdata Vecka Att göra 38 Senast måndag i samband med föreläsning 5: maila gruppindelning och frågeställning till Kalle. 38-41 Självständigt projektarbete med kontinuerlig möjlighet att boka handledning med Kalle. 41 Senast söndag kl 18.00: Maila uppsatsen (som ett dokument) och PowerPoint-bilder till Kalle. 42 Tisdag kl 13-17: seminarium (redovisningsschema läggs ut på kurshemsidan i slutet av vecka 41). Obligatorisk närvaro gäller vid seminariet. Linköpings universitet


Ladda ner ppt "732G22 Grunder i statistisk metodik"

Liknande presentationer


Google-annonser