Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis."— Presentationens avskrift:

1

2

3 Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis och beslut Uppgifter

4 Mötesverksamheten 20 externa avdelningsordförande Cirka 200 externa ledamöter Cirka 20 externa föredragande Kansliet Cirka 35 anställda (beredningsjurister, administration, stödfunktioner) Organisation

5 AllmännaBank Bostad Båt Elektronik Försäkring Textil Fast. mäklare Möbel Motor Resor SkoTvätt Avdelningar

6 Statistik 2013 (Inom parentes 2012 års uppgift) Inkomna ärenden: 11 301 (11 531) Andel bifall: 34 % (38%) Genomströmningstider i dagar: Nämnd: 190 (191) Kansli: 173 (176) Följsamhet: 74 % (76 %)

7 Inkomna ärenden 2011-2013 Avdelning 2011 2012 2013 Allmänna1 0711 5851 589 Bank427502500 Bostad1 3121 5371 269 Båt619278 Elektronik1 4462 1322 043 Fastighetsmäklare9411494 Försäkring793923996 Motor1 7021 947 1 962 Möbler341451447 Resor1 6681 6911 775 Sko128174154 Textil193271320 Tvätt10611274 Total9 34211 53111 301

8 Antal avgjorda ärenden i sak 2011-2013 (Siffran inom parentes anger andel bifall i procent) Avdelning 2011 2012 2013 Allmänna475 (44)572 (47) 702 (44) Bank255 (18)231 (17) 210 (13) Bostad654 (53)686 (49) 557 (48) Båt34 (56)68 (40) 34 (38) Elektronik563 (33)604 (31) 788 (24) Fastighetsmäklare45 (31)57 (19) 49 (12) Försäkring434 (15)332 (11) 490 (11) Motor 1 072 (43)1 262 (39) 1 087 (35) Möbler203 (34)225 (30) 260 (30) Resor1 204 (59)915 (43) 959 (45) Sko90 (28)90 (33) 100 (24) Textil115 (35)129 (41) 157 (38) Tvätt86 (45)64 (39) 86 (37) Total5 230 (43)5 235 (38)5 481 (34)

9 Följsamhet per avdelning Avdelning 2 011 2 012 2 013* Allmänna667072 Bank9597100 Bostad616965 Båt887767 Elektronik808582 Fastighetsmäklare938967 Försäkring9710097 Motor667173 Möbler838272 Resor728077 Sko847560 Textil717862 Tvätt7710088 Total717674 *Gäller första halvåret 2013

10 Värdegränser 500 kr allmänna, sko, textil 1000 kr elektronik, motor, resor, möbel, tvätt 2000 kr bank, bostad, båt, försäkring, fastighetsmäklare 6-månadersgräns (anmäl inom sex månader från företagets nej) Fler undantag finns, se www.arn.se Undantag från prövning

11 Plötslig och oförutsedd

12 Avgörandenavslag 2011-1691 – Ringar i handväska 2012-06132 – Guldarmband på tippen eller i hemmet? 2012-08228 – Armbandsur i badhus

13 Avgöranden bifall 2011-2465 – Förlust av mobil, i sommarstuga eller mataffär? 2011-4264 – Förlust av armband i samband med bilolycka? 2012-00066 – Barn tagit ringar, inomhus eller utomhus?

14 Bevisning Bolaget har bevisbördan för undantag och aktsamhetskrav Försäkringstagaren har bevisbördan för försäkringsfall Mera antagligt Behöver ej visa exakt skadehändelse Visa utredning

15 Innehav och värdering

16 Avgöranden avslag 2013-03896 Ytterligare ersättning för smycken efter inbrott

17 Bevisning Kvitto Fotografi Visa innehav Visa högre värde än bolaget ersatt Underlag

18 Samlad bedömning Särskild utredningAv vad parterna yrkat och uppgett Rimliga förklaringar till ändrade uppgifter Utförlig redogörelse Utredningen är ”Robust”


Ladda ner ppt "Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis."

Liknande presentationer


Google-annonser