Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Minne  Förmåga att koda in, lagra och plocka fram information. Förmåga att minnas  framgångsrikt lärande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Minne  Förmåga att koda in, lagra och plocka fram information. Förmåga att minnas  framgångsrikt lärande."— Presentationens avskrift:

1

2 Minne  Förmåga att koda in, lagra och plocka fram information. Förmåga att minnas  framgångsrikt lärande

3 Minnessystem Sensoriska minnet Korttidsminnet (arbetsminne) Infon kommer till ktm, bevaras några tiotals sekunder. Ex. slå i telefonkatalogen. Kan arbetas upp. Långtidsminnet Repetera! Då lagras det i ltm. 3 olika typer av minnen: det vi upplevt, det vi vet och det vi kan. Registrerar bild med hjälp av sinnen. Ex. bil. En bråkdel av en sekund – försvinner !

4 Minnets tre faser  Inkodning: sker när information från omvärlden når minnet  Lagring: informationen förvaras  Framplockning: informationen aktiveras och används på något sätt

5 Korttidsminnet/arbetsminnet  Ett minne där aktiv information av olika slag finns. Informationen kommer från omvärlden, via våra sinnen eller så är den hämtad från vårt långtidsminne. Från arbetsminnet förs en del saker vidare till (tillbaka) långtidsminnet. Arbetsminnet kan liknas vid vårt medvetande, här har vi alltså informationen vi jobbar med för tillfället.  Arbetsminnet är begränsat, kan hålla ca 7 enheter. Finns knep för att komma förbi detta t.ex. chunking

6 Långtidsminnet  Det episodiska minnet, det vi upplevt, personliga händelser som är kopplade till tid och rum. (ex: första kyssen, första skoldagen).  Det semantiska minnet, det vi vet, är fakta som att Stockholm är Sveriges huvudstad.  Procedurminnet, det vi kan, är till exempel hur vi gör när vi cyklar eller simmar.

7 Varför glömmer vi?  Tid. Arbetsminnet väldigt känsligt för tid, kan inte hålla information här länge. Men även i långtidsminnet bleknar minnen bort efter tillräckligt lång tid. Här beror tiden på hur ofta vi hämtar minnet och bearbetar det i arbetsminnet/korttidsminnet.  Interferens: Den information vi ska återge kan störas av annat material som kodats in i minnet  Informationen anses oviktig och kan inte kopplas till tidigare erfarenheter

8 Minnesfrågor  Vilket är ditt första minne?  Vad kännetecknar våra tidigaste minnen?  Finns allt som nått våra sinnen lagrat i hjärnan?


Ladda ner ppt "Minne  Förmåga att koda in, lagra och plocka fram information. Förmåga att minnas  framgångsrikt lärande."

Liknande presentationer


Google-annonser