Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mannen och kvinnan i reklamen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mannen och kvinnan i reklamen"— Presentationens avskrift:

1 Mannen och kvinnan i reklamen

2 Konsumentverkets undersökning:
”Trender, attityder, fördomar i reklam” Konserverar gamla värderingar Förlegat kvinnoideal Sex, nakenhet

3 Skillnader kvinnor – män:
Kvinnor återfinns oftare i reklam Män dominerar i övrigt i media

4 Kvinnan i reklamen: Ung (20-35) Sexig Passiv (dock i hushållet aktiv)
Hemmet Ensam, inåtvänd Arbete: lägre befattning än män

5 Mannen i reklamen: Attraktiv Vältränad
Ibland ”mogen ålder” dock oftast ung Aktiv

6 Stämmer detta???? Granska några reklambilder/filmer:
Vilka produkter gör män resp kvinnor reklam för? Hur framställs männen och kvinnorna? Vilka ideal finns i reklamen? Försök hitta reklam som inte följer det traditionella könsrollsmönstret!


Ladda ner ppt "Mannen och kvinnan i reklamen"

Liknande presentationer


Google-annonser