Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mannen och kvinnan i reklamen. Konsumentverkets undersökning:  ”Trender, attityder, fördomar i reklam”  Konserverar gamla värderingar  Förlegat kvinnoideal.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mannen och kvinnan i reklamen. Konsumentverkets undersökning:  ”Trender, attityder, fördomar i reklam”  Konserverar gamla värderingar  Förlegat kvinnoideal."— Presentationens avskrift:

1 Mannen och kvinnan i reklamen

2 Konsumentverkets undersökning:  ”Trender, attityder, fördomar i reklam”  Konserverar gamla värderingar  Förlegat kvinnoideal  Sex, nakenhet

3 Skillnader kvinnor – män:  Kvinnor återfinns oftare i reklam  Män dominerar i övrigt i media

4 Kvinnan i reklamen:  Ung (20-35)  Sexig  Passiv (dock i hushållet aktiv)  Hemmet  Ensam, inåtvänd  Arbete: lägre befattning än män

5 Mannen i reklamen:  Attraktiv  Vältränad  Ibland ”mogen ålder” dock oftast ung  Aktiv

6 Stämmer detta???? Granska några reklambilder/filmer:  Vilka produkter gör män resp kvinnor reklam för?  Hur framställs männen och kvinnorna?  Vilka ideal finns i reklamen?  Försök hitta reklam som inte följer det traditionella könsrollsmönstret!


Ladda ner ppt "Mannen och kvinnan i reklamen. Konsumentverkets undersökning:  ”Trender, attityder, fördomar i reklam”  Konserverar gamla värderingar  Förlegat kvinnoideal."

Liknande presentationer


Google-annonser