Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

12008-08-21En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "12008-08-21En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap."— Presentationens avskrift:

1 En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap och numerisk analys, Karlstad augusti 2008

2 En students perspektiv Agenda  Varför studier  Under studietiden  Arbetsmarknad efter studier  Frågeställningar

3 En students perspektiv Varför studier? 1/2 1. “ Har inget bättre för sig”  Man vet inte vad man vill bli  Kompisfaktorn  Får inget jobb/inte trivts med de jobb man har haft/har 2. Jobb/Yrke  Indirekt påverkan genom att föräldrar/närstående tycker det är viktigt med utbildning för att få ett “bra jobb”  Man vill ha ett “kul/häftigt” yrke

4 En students perspektiv Varför studier? 2/2 3. Intresse  Är delvis avgörande för vad man studerar inte OM man studerar 4. Lön  Lön är ett icke argument eftersom det i dagsläget är en förlustaffär att studera.

5 En students perspektiv Under studietiden  Kort fokus  Nästa labb/nästa tenta, studierna  Man orkar/vill ofta inte tänka på jobb efter studierna  Frågeställningar man funderar över  Vad blir man när man är klar? Otydlighet i yrkesrollen  Vad får man för jobb/vad skall man söka?

6 En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 1/2  Innan man har ett jobb  Mesta jobben/arbetsuppgifterna är ej av högskole/universitetskaraktär Kräver gymnasiekompetens + i kanske 0,5 - 1 års specialisering. – Kraven vid jobbannonser skjuter dock väldigt ofta högt över eller bredvid målet.  Bra tider får man jobb vad man än har för bakgrund/dåliga tider är det “omöjligt” å få jobb.  Studier är inte speciellt högt meriterat Undantaget specialkurser och certifieringar som cisco/microsoft etc.  Okunskap inom näringslivet av vad de olika examina betyder/innehåller. Vanligt scenario Fråga: Vad har du läst? Svar : dataingenjör Fråga: Vad är/gör en sån? Programmerare? Servicetekniker? Etc?

7 En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 2/2  När man har ett jobb  Personligt sett är det enbart fördelar Bred kompetens som underlättar vid arbetsuppgifterna. Vana att uttrycka sig i tal och skrift. Studievana  Viss okunskap om hur kunskap skall förvaltas och premieras.  Goda exempel  Sjukvården och Läkaryrket (kunskapsförvaltning) Avsatt tid varje vecka för egenstudier Krav på att vara ajour inom sin specialisering  “Äldre” ingenjörsyrken Tydliga(re) yrkesroller/uppgifter

8 En students perspektiv Frågeställningar  Hur kan yrkesrollen göras tydligare?  För att undvika situationer där krav på utbildning endast är ett sätt att begränsa antalet arbetsansökningar.  Det är ett glapp mellan studiernas mål och näringslivets faktiska behov, hur skall det bryggas?  Skall utbildningen ändras och ge industrin vad den vill ha?  Skall det till nya utbildningar, 1 årig ?  Skall industrin ändra sina krav?  Hur kan man dra kunskap ifrån andra branscher som har mer erfarenhet?  Hur man förvaltar och premierar kunskap


Ladda ner ppt "12008-08-21En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap."

Liknande presentationer


Google-annonser