Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler."— Presentationens avskrift:

1 Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler ut för media? Vad är public service?  Frågesport - Vad kan du om massmedia och dess historia?

2 Lagstiftningen reglerar media  Yttrandefrihet är frihet i att uttrycka känslor, tankar och åsikter i form av skrift, tal och bild  Tryckfrihetsförordningen (1766/1949) är en grundlag som reglerar yttrandefrihet i tryckta skrifter, exempelvis böcker, reklamaffischer, tidningar och tidskrifter med mera  Yttrandefrihetsgrundlagen (1991/1992) är en särskild grundlag till skydd för yttrandefrihet i, exempelvis, television, filmer, radio och Internet

3 Fem viktiga principer i TF och YGL:  Etableringsfriheten  Censurförbudet  Ansvarige utgivaren  Offentlighetsprincipen  Anonymitets- och meddelarskyddet Uppgift: Läs om de olika principerna på sida 297-298 i ARENA123 och försök motivera varför dom finns

4 Vad är en myndighet? Myndigheterna ska se till att de lagar som riksdag och regering har beslutat om blir verklighet. Om riksdagen till exempel beslutar att skicka en fredsbevarande styrka till ett utsatt land så är det Försvarsmakten som ser till att detta händer. Exempel på statliga myndigheter är: Migrationsverket Skatteverket Försvarsmakten Polismyndigheten

5 Pressetik = etiska regler inom mediebranschen  Etik är läran om moral och vad som är rätt och fel ”Hur man bör bete sig” ”Vad är det rätta att göra eller säga i den här situationen?”  Pressetiska regler är en överenskommelse emellan olika organisationer i tidningsbranschen över hur man ska bete sig när man publicerar och hur man arbetar inom branschen, exempelvis som journalist

6 Pressetiska regler  Publicitetsregler – Etiska riktlinjer kring publicering inom bild och namnpublicering, samt respekt för den personliga integriteten (sida 298-299)  Yrkesregler – Etiska riktlinjer hur man utnyttjar personliga fördelar genom sitt arbete som journalist som kan skada ens trovärdighet, exempelvis gåvor eller förfalskade intervjuer

7 Svenska Journalistförbundet - arbeta med datorn  Gå in på www.google.se  Skriv in sökordet: ”Svenska journalistförbundet”  Klicka dig vidare till ”Yrkesfrågor” -> ”Yrkesetik” -> ”Spelregler för press, radio och TV” Klicka och läs publicitetsreglerna Klicka och läs yrkesreglerna

8 24-man mördad i Linköping kvällen den 3:e mars Uppgift: Journalisternas förhållande till publicitetsreglerna är relativt tydliga om man jämför innehållet i tidningar, som exempelvis Corren eller Aftonbladet, och jämför det med Internetforum som Flashback där användarna inte tillämpar de pressetiska reglerna.  Ge exempel på innehåll i Flashback där inläggsskaparna inte förhåller sig till de pressetiska reglerna och skriver saker som ”vanlig” media aldrig skulle publicera  Vilka fördelar och nackdelar finns det att förhålla sig till de pressetiska reglerna?

9 Vad händer om man byter mot de etiska reglerna?  Pressens Opinionsnämnd (PON) övervakar att de pressetiska reglerna följs  Anser man att en tidning har brutit mot de etiska reglerna kan man vända sig till Allmänhetens Pressombudsman (PO) som hjälper med övervakningen  Om en tidning döms för regelbrott måste tidningen betala en avgift till PON och PO:s verksamhet, och på så sätt finansieras organisationen  PON och PO är INTE statliga myndigheter, utan en organisation som tidningsbranschen gemensamt har bildat

10 Frågesport!


Ladda ner ppt "Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler."

Liknande presentationer


Google-annonser