Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk."— Presentationens avskrift:

1 Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk analys

2 Teman Ämnenas utveckling Bologna - samarbete och rörlighet Bildning

3 ÅrArrangörOrtDeltagande UoH 1977GöteborgHindås 1979LundHöllviken8 1981UmeåLövånger 1983UppsalaSöderfors8 1985LinköpingVårdnäs8 1988LuleåBrändön7 1990StockholmSigtuna8 1992VäxjöVXU 1994GöteborgMarstrand LundVen UmeåStrömbäck 2000UppsalaOdalgården9 2002LinköpingLiU SkövdeHS StockholmKTH12 Ämneskonferenser

4 Knyta kontakter under lång tid Erfarenhetsutbyte Alla brukar brottas med samma frågeställningar Kurs- och materialutbyte Borde ha större rörlighet bland lärare och studenter Värde av ämneskonferenserna

5 Nulägesbeskrivningar - forskning och utbildning - från full presentation till ortspecifika exempel Ämnets tendenser och vetenskapliga utveckling Förkunskaper i matematik 1990, 2000, 2002 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? Speciellt data - resp beräkningsvetenskap Teman under ämneskonferenserna

6 Datavetenskap - datalogi Vilka programspråk ska användas? 1979 Kommer alla elever att kunna COMAL Datorbildning för specialister/icke specialister 1990 Datalogisk grund, programvarukvalitet 1992 Att lära sig programmera, används funktionella språk endast i utbildningen 1994 Speciell utbildning för tjejer, genusper. 1996, 1998 Modern programutveckling, datavetenskap och IT- vågen 2000 Datavetenskap på korrekt svenska 2002 Teman under ämneskonferenserna

7 Numerisk analys - beräkningsvetenskap Numerisk analys - tillämpad matematik och tekniska beräkningar Är det tillämpad och numerisk matematik vi ska lära ut? Kan MATLAB ersätta Pascal? 1990, 2002 Nivåindelade uppbyggnadskomponenter Självständig disciplin eller del i annat ämne 1992 Förkunskaper i matematik 1990, 2000, 2002 Förändringar i beräkningsvetenskap 2004 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? Teman under ämneskonferenserna

8 Nya utbildningsprogram 1979 Vilken matematik behövs för datavetenskaplig linje 1983,1985 Matematikerlinjens existens Datateknik kontra datavetenskap Nationell standardisering av basblock 1990 Humanvetenskap i utbildningen 1996 Magister visavi civilingenjör 1998 IT-program, HPC utbildning 2000Utbildningsprogram i beräkningsteknik 2002 IT-program och Humanistingenjör 2006 Master visavi civilingenjör Teman under ämneskonferenserna

9 Kurser och kvalitet 1979 Maskinnära programmering och mikrodatorer 1985 Projektkurs 1992 Projektledning och ledarskap 1996 Kvalitet i examination, examensarbete, presentation 1998 HPC utbildning 2000 Ackreditering, Bioinformatik 2002 Exjobbskurs, Överbryggningskurser, Extrem programmering, ACM programmeringstävling Teman under ämneskonferenserna

10 Viktiga samhällsfrågor 1979 Tekniska utvecklingstendenser i industrin 1983 Fort- och vidareutbildning 1985 Samhällsperspektiv, Uppdragsutbildning 1988 Vad behöver ickespecialister lära sig om programmering och numerik, får lärarna rätt utbildningen 1990 Vad varje ingenjör bör veta om våra ämnen, vilka begrepp är omistliga 1996 Användarnas syn på utbildning 2000 Het arbetsmarknad 2004 Datavetenskap ur arbetsmarknadens och akademins perspektiv Teman under ämneskonferenserna

11 Organisationsfrågor 1979 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? 1983 Nationell standardisering av basblock, utbyte av kursmaterial 1992 Portabilitet mellan studieorter - vart tog kortkurserna vägen 1996 Internationalisering 1998 Vad kan vi lära av andra - utblick till engelska univer Bolognamodellen och dess tillämpningar 2006 Bolognamodellen - samarbete, rörlighet Teman under ämneskonferenserna

12 Övriga frågor 1988 Utbildningens produktionsfaktorer: studenter, lärare, läromedel, datorer, programvara 1990 Vad varje ingenjör bör veta om våra ämnen, vilka begrepp är omistliga, lärarnas kompetensutveckling 1992 Kunskapsspridningens förutsättningar, internationalisering - undervisning på svenska eller engelska,portabilitet mellan orterna 1994 Olika kunskapssyner 1996 Professorn i grundutbildningen 2002 Ingenjörskompetens, vetenskapskompetens, HSV utvärdering 2004 Hur stärker vi intresset för datavetenskapliga ämnen Teman under ämneskonferenserna

13 Pedagogik - ständigt i fokus! 1983 Bonussystem och laborationer 1985 Projektkurs 1990 Elevkunskaper och undervisningsformer 1992 Hyperbok 1996 Mentorprogram - studenter hjälper studenter, kurs som vetenskaplig konferens, stimulera självstudier, datortenta, webbmaterial 1998 Problembaserat lärande, studenternas ansvar för sitt lärande 2000 Framtidens bok 2002 Programutveckling i grupp, automaträttade prov, framtidens bok, webb-baserade kurser Teman under ämneskonferenserna

14 Utrustning 1979 Erfarenheter från terminalrum 1983 Terminaler, datornät, skepsis mot PC 1985 Superdatorer 1996 Studenternas datorkraft 2002 Visualiseringsteknik Teman under ämneskonferenserna

15 TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN Ingrid Melinder


Ladda ner ppt "Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk."

Liknande presentationer


Google-annonser