Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lennarth Zander 2012-04-17 VPD-DHC/Volvo Construction Equipment, Eskilstuna, Sweden Global helmaskinssimulering på.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lennarth Zander 2012-04-17 VPD-DHC/Volvo Construction Equipment, Eskilstuna, Sweden Global helmaskinssimulering på."— Presentationens avskrift:

1 Lennarth Zander VPD-DHC/Volvo Construction Equipment, Eskilstuna, Sweden Global helmaskinssimulering på VCE/VPD (Virtual Product Development)

2 Sammanfattning Sommaren 2009 sjösattes nuvarande organisation på Volvo Construction Equipment (VCE). Två viktiga saker förändrades; vi fick en dedikerad simuleringsorganisation och vi blev globala. Detta föredrag handlar om resan som tog oss dit, hur vi levererar i industriprocessen, hur vi valt att lägga upp vårt arbete vilka verktyg vi jobbar med och lite om de mänskliga värdena.

3 Sektion 1: Vad är VPD för nåt?

4 Volvo Construction Equipment 4 VPD är Virtual Product Development! VPD Simulators Jae lee NVC Analysis & Simulation Hyunseok Kang Virtual Product Development Ahnkyun Jung DHC Analysis & Simulation Lennarth Zander Structure & Durability (Asia & Americas) Brian Keen Structure and Durability (Europe) Per-Olof Danielsson

5 Volvo Construction Equipment 5 VPD:s hub siter Asheville, US ± 250 empl. R&DPlant Eskilstuna and Braås, Sweden Arvika, Sweden ± 1430 empl. Changwon, Korea ± 1180 empl. Eskilstuna, Sweden ± 1260 empl. Jinan, China Linyi, China ± 2290 empl. Shippensburg, US ± 780 empl. Hallsberg, Sweden ± 640 empl. Pederneiras, Brazil ± 560 empl. Belley, France ± 430 empl. Wroclaw, Poland ± 260 empl. Bangalore, India ± 180 empl. Braås, Sweden ± 850 empl. Braås and Eskilstuna, Sweden Hameln, Germany ± 530 empl. Shanghai, China ± 330 empl. Konz-Könen, Germany ± 910 empl.

6 Sektion 2: Helmaskinssimulering i industrisystemet Vad innebär helmaskinssimulering? Hur ligger vi i utvecklingsprocessen? COR vs nyttan av simuleringssupport i tidig fas Vikten av prediktiva modeller Att få förtroendet att ”stanna kvar” i tidiga projekt och få tillgång till validering av modeller via prov

7 Volvo Construction Equipment Helmaskinsimuleringens ”Solsystem” Lennarth Zander VPD Machine Engine Trans mission Hydraulics Operator Controls Heat Gravel Customer Usage Helmaskinssimulering kräver att samtliga samtliga subsystem finns representerade på någon nivå Helmaskinssimulering bidrar på två olika vis: Beskriver en tänkt maskins egenskaper innan prototyper finns framme Ger subsystemägaren information om hur subsystemet förväntas användas När subsystemägaren vet hur hans/hennes system samverkar ”kopplar” man loss från solsystemet och genomför ”off line” simulering för att optimera sin leverans I regelbundna loopar återförenas subsystemen I solsystemet och levererar bättre och bättre resultat. Anpassningar mellan Subsystemen kan genomföras

8 Volvo Construction Equipment Volvos utvecklingsprocess GDP och helmaskinssimulering (visionen)

9 Volvo Construction Equipment Vissa subsystem måste ligga långt före maskinprojekten i utvecklingsprocessen Maskinsystem: Hjullastare tex Subsystem: Hydraulik tex.

10 Volvo Construction Equipment Simuleringsprecision (COR) och nyttan med simulering för VCE Lennarth Zander VPD På VCE har vi idag ett kvalitetsmått på hur bra vi simulerar som kallas ”COR=Correlation Factor”. När vi startade 2009 bestämde vi att en simuleringsmetod behöver klara av att leverera COR=90% för att anses tillräckligt bra för att stödja ett produktionsprojekt. Så hög COR kräver vanligen att modellerna kan kalibreras mot prov. Om man kan genomföra prov finns prototyper framme och då är många av våra interna kunder mindre benägna att använda våra tjänster med simulering. Trenden är därför att vi på VPD försöker möta våra kunders önskemål och acceptera lägre COR men starta vår support i tidigare faser. Vi måste också bli bättre på att ”hänga kvar” i projektets senare fas och validera mot prov.

11 Volvo Construction Equipment Hur utnyttjas helmaskinsimulering idag och vart är vi påväg? Lennarth Zander VPD Helmaskinssimulering utnyttjas idag för att skapa sk PLANT MODELS eller BEHAVIOUR MODELS för olika former av CONTROL simulering. Då gör vi modellerna som sedan används av andra avdelningar. Simulering av bränsleförbrukning är en annan tillämpning. Vår MultiBodySimulation (MBS) används för stabilitets- och fordonsdynamikstudier samt lastprediktering för strukturberäkning. Vår hydraulikkompetens används både för helmaskinssimulering och för dedikerade simuleringar i hydraulsystemet på subsystemsnivå. Vi vill även stötta subsystemsoptimering men är inte riktigt där ännu inom alla subsystem. Vi kommer inom kort att leverera modeller för RT-Simulering.

12 Sektion 3: Simuleringsarkitektur för helmaskinssimulering

13 Volvo Construction Equipment 13 Olika maskintyper som skall hanteras Global simuleringsplattform

14 Volvo Construction Equipment 14 Simuleringsplattformens olika frihetsgrader Fysikalisk nivå Subsystem ”0D/RT” ”1D” ”1D-3D/ Predictive level” GT/SimulinkAmeSim GT Tools Simulink Simulink/AdamsCar Simulink Representativa körcykler Skelettet är Simulink Engine Level 3 Trans- Mission Level 3 Hydraulic s level 3 Operator Level 3 Tire/Track s/Drum Level 3 Gravel Interactio n Level 3 Chassi/Lif t Frame Work Level 3 Controols Level 3 HeatMana gement Level 3 Engine Level 2 Trans- Mission Level 2 Hydraulics level 2 Operator Level 2 Tire/Track s/Drum Level 2 Gravel Interaction Level 2 Chassi/Lift Frame Work Level 2 Controols Level 2 HeatMana gement Level 2 Engine Level 1 Trans- Mission Level 1 Hydraulics level 1 Operator Level 1 Tire/Track s/Drum Level 1 Gravel Interaction Level 1 Chassi/Lift Frame Work Level 1 Controols Level 1 HeatMana gement Level 1 Simulik

15 Volvo Construction Equipment Våra verktygsval Lennarth Zander VPD Simulink/MathWorks är svårt att avstå ifrån inom subsystem som CONTROLS och OPERATOR MODELS. Simulink är också lämpligt som skelettverktyg eftersom det finns goda möjligheter för modellimport från andra miljöer. För de modeller som exporteras till andra avdelningar är Simulink också lämpligt eftersom många avdelningar ändå har och/eller behöver licenser för andra uppdrag. Men när fysikaliska nivån på modellerna ökar räcker inte Simulink alltid till och då förstärker vi oss med specialkoder per domän som Amesim för hydraulik, GT-Suite för motormodeller och Adams när vi behöver göra 3D analyser. Vi har verktygsansvariga i teamet som ständigt granskar våra verktygsval även om ”tröskeln” för byten är ganska hög. Det är också viktigt att hålla verktygsfloran nere för att få synnergier i verksamheten

16 Sektion 4: Den mänskliga sidan av globalt och mångkulturellt arbete Sommaren 2009 sjösattes nuvarande

17 Volvo Construction Equipment Mänskliga faktorn och kulturella skillnader Lennarth Zander VPD När vår organisation bildades prioriterades kritisk massa och globalitet. Det är lätt att hitta nedsidor på ett sådant upplägg som går över flera tidzoner och kulturer. Men det finns uppsidor också! Tex. fann vi att våra koreanska kollegor hade en närmare relation med provning och många gånger jobbade med högre ”COR” eftersom modellerna validerades i större utsträckning. Däremot bjöd den svenska traditionen att ligga längre fram med prediktiva modeller eftersom vi dels hade en ambition att starta simulering tidigare och vant oss vid måttlig provsupport. Koreanerna lär oss struktur och att kvantifiera våra förmågor. Men det finns en tendens att kika mer på hastighetsmätaren är på vägen. Klart är att vi lär oss mycket av varann och att vi är påväg åt rätt håll!

18 Referenser 3 års hårt arbete som chef med bra stöd från mina medarbetare och chefer att få arbetet att flyta!

19 Volvo Construction Equipment Tack för er uppmärksamhet! Lennarth Zander VPD


Ladda ner ppt "Lennarth Zander 2012-04-17 VPD-DHC/Volvo Construction Equipment, Eskilstuna, Sweden Global helmaskinssimulering på."

Liknande presentationer


Google-annonser