Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Aranäsgymnasiets bibliotek Konsten att hantera information - Utan att fuska!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Aranäsgymnasiets bibliotek Konsten att hantera information - Utan att fuska!"— Presentationens avskrift:

1 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Aranäsgymnasiets bibliotek Konsten att hantera information - Utan att fuska!

2 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Din uppgift är att lämna in ett arbete som visar vad du lärt dig, din nyvunna kunskap – inte en samling fakta som din lärare redan känner till. Det intressanta är vad just du dragit för slutsatser av dessa fakta.

3 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Använd dina källor så här Var källkritisk Undvik fusk och plagiat Ange källor i texten –Citera –Referera Skriv källförteckningar Tänk på upphovsrätten

4 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Källkritik Källkritik är en metod som du använder för att granska den information som du får från olika källor. På ett djupare plan handlar det om att du tränar kritiskt tänkande. Det gör du för att bli bättre på att dra egna slutsatser och fatta självständiga beslut [1].[1] [1] Alexandersson, M., Limberg, L. (2004).

5 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Skilj på fakta och åsikt!

6 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Källkritik Kan du lita på de källor du använder? Vad - handlar det om? Vem - har skrivit detta? När – är innehållet aktuellt? Hur – vilken typ av språk? Varför - I vilket syfte: upplysning, propaganda, reklam, underhållning? Var – land, plats, organisation

7 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Fusk och plagiat ”Att plagiera innebär att framställa innehållet i någon annans arbete som sitt eget.” (Refero – Antiplagieringsguiden. 2008) Undvik att klippa och klistra! Gör det bara om du ska citera!

8 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Ange källor i texten Skilj på din egen och andras text Visa tydligt vilka uppgifter du hämtat från dina källor Gör det genom att –Citera –Referera

9 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Citera Citera: ”Att citera innebär att ordagrant återge vad någon skrivit eller sagt.” (Refero – Antiplagieringsguiden. 2008)

10 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Referera Varje gång du använder information från en annan källa skall du skriva en texthänvisning Texthänvisningen kan bestå av en parantes som innehåller författarens efternamn och utgivningsår

11 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Exempel på referat ”Den mänskliga hjärnans nyaste del, storhjärnan, är en skapande hjärna.” Människans storhjärna är skapande. (Ladberg, 2006).

12 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Källförteckning I källförteckningen ger du fullständig referens (hänvisning) till alla källor du använt. Referensen ska innehålla de uppgifter om en källa som krävs för att den ska särskiljas från andra källor och för att den enkelt ska kunna återfinnas. (Refero- Antiplagieringsguiden.2008)

13 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Källförteckning För böcker: författare, årtal, titel, förlagsort, förlag. För dagstidningsartiklar: författare, titel, tidning, datum. För tidskriftsartiklar: författare, titel, tidskrift, år, nr, sida.

14 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson För internetadresser: webbadress (URL), ansvarig för sidan, titeln på sidan, uppdateringsdatum, datumet du var inne på sidan.

15 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Källförteckning Alexandersson, M., Limberg, L. (2004). Textflytt och sökslump - informationssökning via skolbibliotek. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Ladberg, G. (2006). Den mänskliga hjärnan- en upptäcksfärd. Stockholm: Månpocket fakta. Refero – Antiplagieringsguiden. (2008). Biblioteken vid Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Kalmar och Växjö Universitet. Senast uppdaterad [ ]

16 ©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Upphovsrätt En lag som talar om vad du får göra med material som andra har skapat Lagen skyddar upphovsmannens rätt till sitt eget arbete Den som t.ex. skrivit en text eller skapat en bild bestämmer hur verket får användas


Ladda ner ppt "©Else-Britt Hellström/Stina Högvik Hansson Aranäsgymnasiets bibliotek Konsten att hantera information - Utan att fuska!"

Liknande presentationer


Google-annonser