Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning."— Presentationens avskrift:

1 C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning

2 Om man jobbar i projekt …får varje uppdrag det intresse det förtjänar …får varje uppdrag de människor det behöver …kostar varje uppdrag vad det ska kosta …har man inga konton; man har bara uppdragsgivare.

3 Lång erfarenhet Stort och smått Punktinsatser och långa samarbeten Direkt och med kommittéer Ideellt och kommersiellt Alla branscher Enkla och svåra uppdrag.

4 Vad ska vi förändra idag?

5 Design för alla Flerårigt uppdrag av riksdag/regering som förlängning av Designåret 2005 Mål att skapa ökad tillgänglighet = ett samhälle som fungerar för alla Samarbetsprojekt under ledning av EIDD.

6 Vårt uppdrag Strategisk analys Budskapsplattform Kreativ utformning Mediaval Bollplank för PR-aktiviteter Intern förankring.

7 Första steget Djupintervjuer med arkitekter, designers, lärare, politiker, funktionshindrade, stadsplanerare Resultatet gav viktig information: = Otydlig roll, ofta fel association = Behov av exempel = Vidga begrepp funktionsförmåga = Kraftfull lansering!

8 Regler och lagar Plan- och bygglagen Miljölagstiftning Hållbar utveckling Producentansvar = Både minskad och ökad reglering.

9 Fler särintressen Fler definitioner av funktionshinder Starka intressegrupper Åldrande befolkning 20 procent nedsatt funktionsförmåga Försörjningsbördan ökar Solidariteten minskar = Många slåss om samma resurser.

10 Profilerande arkitektur Alla söker sitt Turning Torso Djärvare lösningar Häftigt att bryta mot förnuft Större resurser avsätts Funktion i andra hand = Egenintresse före samhällsnytta.

11 Arkitekter och designers Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Funktionshindrade - alla kategorier Intressenter Design för alla Intresseorganisationer

12 Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Intressenter Design för alla Intresseorganisationer Design för alla Arkitekter och designers Funktionshindrade - alla kategorier

13 1. Leve olikheten! Målgrupp användare: – Allmänheten – Funktionshindrade – Intresseorganisationer – Media.

14 2. En bra affär! Målgrupp beställare: – Politiker – Tjänstemän – Opinionsbildare – Näringsliv, byggherrar.

15 3. Bara de bästa! Målgrupp utförare: – Arkitekter – Designers – Skolor – Fackpress.

16 Krav på kommunikationen Förtydliga visionen = bejaka olikhet istället för konformism Definiera Design för alla = del av det kreativa istället för kravmaskin Samla engagemang = skapa kraft i en riktning Öppna dörrar för samarbetsprojekt.

17 Framgångsfaktorer Kombinera reklam och aktiviteter = arbeta via flera kanaler Koncentrera resurserna = möjlighet att bryta igenom ”bruset” Erbjuda lösning på ett relevant problem = utse tydlig fiende: Genomsnittet!

18 Kreativt koncept

19 Vykort Efterlyses

20

21

22

23

24 Resultat Besöken på webbplatsen ökade med 150% från lanseringsdagen Annonsen i Form uppmärksammades av 52% av läsarna (MediaSearch) 63% av de intervjuade förstod budskapet (jmfr snitt 46%, MediaSearch) Debatten väckt och pågår Intresse från övriga Europa.

25 Frågor?


Ladda ner ppt "C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning."

Liknande presentationer


Google-annonser