Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande."— Presentationens avskrift:

1 129.03.20151

2 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande Ökande samhälls- kostnader för sjukvård

3 329.03.20153 Midelfart Sonessons verksamheter i Norden - Sälj & Marknadsföringsenheter Stockholm: Friggs AB Malmö: Max Medica AB Malmö. Vitalas Oslo: Midelfart Sonesson AS Salo: MaxMedica Oy - Produktionsenheter Gällivare: Miwana Norrköping: Vitamex Malmö: Bioglan Odense: Australian Bodycare - Distributionsenheter Drammen: Centrallager för Midelfart Sonesson AS Malmö: HKC Egenvård AB

4 429.03.20154 Midelfart Sonesson har en styrka i flerkanalsförsäljning Hälsofackhandeln Direktförsäljning Dagligvaruhandel Apotek

5 529.03.20155 Starka varumärken – egna och uppdragsgivares

6 629.03.20156 Fas1: Tillväxt via förvärv (2001-2007) START FÖRVÄRV MAXMEDICA HKC EGENVÅRD ABC Omsättning i MSEK 2001200220032004200520062007 FÖRVÄRV MIDELFART 1659 FÖRVÄRV FRIGGS AVYTTRING NATURAPOTEKET 1 288 FÖRVÄRV MIWANA 1 230 LANSERING NATURDIET 1 174 FÖRVÄRV VITAMEX 715 FÖRVÄRV BIOGLAN BIOTICS 521 208

7 729.03.20157 Fas 2: Lönsamhet via Avstamp 2008 Avstamp 2008 IntegreraFokuseraExpandera Ny organisation Förstärkt ledarskap Strategisk plattform Styrsystem Koncernkontor Samarbete Prioriterade - varumärken - segment - kanaler Innovation Geografiskt Fokus på Norden Produkter till nya marknader

8 829.03.20158 Strategi 1: Integrera

9 929.03.20159 Integrera – det ligger värdekedjan KärnområdenProdukt- kunskap Försäljning & marknad Säljkanaler Kosttillskott & Naturläkemedel Hälsolivsmedel Förkylning Hygien Vitamex Friggs Miwana MidSon Norge / Bioglan Konsumenter Sverige Friggs Max Medica MidSon Norge MidSon Export HKC DVH (inkl SVH) Hälsofack Apotek Direkt (Vitalas)

10 1029.03.201510 Integrera – konkreta tilltag Ny ledning Ny organisationsmodell Samordning (inköp och logistik) Besparingsprogram

11 1129.03.201511 Strategi 2: Fokusera Kosttilskott & naturläkemedel FörkylningHälsolivsmedelHygien

12 1229.03.201512 Fokusera – konkreta tilltag Identifikation av fokusområden Varumärkesutveckling Innovationsprogram Aktivt delta i branschens omstrukturering / avreglering

13 1329.03.201513 Strategi 3: Expandera

14 1429.03.201514 Expandera – konkreta tilltag Midelfart Sonesson med Norden som bas Nordiska varumärken Försäljningsuppdrag Norden Selektiva exportsatsningar

15 1529.03.201515 Resultat första halvåret (Mkr) EBITDA (exkl. engångsposter) RörelseresultatResultat före skatt

16 1629.03.201516 Resultat andra kvartalet (Mkr) EBITDA (exkl. engångsposter) RörelseresultatResultat före skatt

17 1729.03.201517 Kommentarer första halvåret Resultatförbättring Friggs, Bioglan, Miwana och Max Medica uppvisar stark omsättnings- och resultattillväxt. Vändning i Norge Varumärken och innovation Förbättrad mix och ökad kostnadsmedvetenhet Organisationsfokus - Nya organisationsstruktur - Nya VDar i ett antal dotterbolag - Nytt huvudkontor

18 1829.03.201518 Nya lanseringar i första kvartalet 2008

19 1929.03.201519 Nya lanseringar i andra / tredje kvartalet 2008

20 2029.03.201520 Sammanfattning Midefart Sonesson går in i en ny fas Tre långsiktiga strategier - Integrera - Fokusera - Expandera Ett konkret åtgärdsprogram har initierats Förbättrad lönsamhet första halvåret

21


Ladda ner ppt "129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande."

Liknande presentationer


Google-annonser