Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande."— Presentationens avskrift:

1

2 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande Ökande samhälls- kostnader för sjukvård

3 Midelfart Sonessons verksamheter i Norden - Sälj & Marknadsföringsenheter Stockholm: Friggs AB Malmö: Max Medica AB Malmö. Vitalas Oslo: Midelfart Sonesson AS Salo: MaxMedica Oy - Produktionsenheter Gällivare: Miwana Norrköping: Vitamex Malmö: Bioglan Odense: Australian Bodycare - Distributionsenheter Drammen: Centrallager för Midelfart Sonesson AS Malmö: HKC Egenvård AB

4 Midelfart Sonesson har en styrka i flerkanalsförsäljning Hälsofackhandeln Direktförsäljning Dagligvaruhandel Apotek

5 Starka varumärken – egna och uppdragsgivares

6 Fas1: Tillväxt via förvärv ( ) START FÖRVÄRV MAXMEDICA HKC EGENVÅRD ABC Omsättning i MSEK FÖRVÄRV MIDELFART 1659 FÖRVÄRV FRIGGS AVYTTRING NATURAPOTEKET FÖRVÄRV MIWANA LANSERING NATURDIET FÖRVÄRV VITAMEX 715 FÖRVÄRV BIOGLAN BIOTICS

7 Fas 2: Lönsamhet via Avstamp 2008 Avstamp 2008 IntegreraFokuseraExpandera Ny organisation Förstärkt ledarskap Strategisk plattform Styrsystem Koncernkontor Samarbete Prioriterade - varumärken - segment - kanaler Innovation Geografiskt Fokus på Norden Produkter till nya marknader

8 Strategi 1: Integrera

9 Integrera – det ligger värdekedjan KärnområdenProdukt- kunskap Försäljning & marknad Säljkanaler Kosttillskott & Naturläkemedel Hälsolivsmedel Förkylning Hygien Vitamex Friggs Miwana MidSon Norge / Bioglan Konsumenter Sverige Friggs Max Medica MidSon Norge MidSon Export HKC DVH (inkl SVH) Hälsofack Apotek Direkt (Vitalas)

10 Integrera – konkreta tilltag Ny ledning Ny organisationsmodell Samordning (inköp och logistik) Besparingsprogram

11 Strategi 2: Fokusera Kosttilskott & naturläkemedel FörkylningHälsolivsmedelHygien

12 Fokusera – konkreta tilltag Identifikation av fokusområden Varumärkesutveckling Innovationsprogram Aktivt delta i branschens omstrukturering / avreglering

13 Strategi 3: Expandera

14 Expandera – konkreta tilltag Midelfart Sonesson med Norden som bas Nordiska varumärken Försäljningsuppdrag Norden Selektiva exportsatsningar

15 Resultat första halvåret (Mkr) EBITDA (exkl. engångsposter) RörelseresultatResultat före skatt

16 Resultat andra kvartalet (Mkr) EBITDA (exkl. engångsposter) RörelseresultatResultat före skatt

17 Kommentarer första halvåret Resultatförbättring Friggs, Bioglan, Miwana och Max Medica uppvisar stark omsättnings- och resultattillväxt. Vändning i Norge Varumärken och innovation Förbättrad mix och ökad kostnadsmedvetenhet Organisationsfokus - Nya organisationsstruktur - Nya VDar i ett antal dotterbolag - Nytt huvudkontor

18 Nya lanseringar i första kvartalet 2008

19 Nya lanseringar i andra / tredje kvartalet 2008

20 Sammanfattning Midefart Sonesson går in i en ny fas Tre långsiktiga strategier - Integrera - Fokusera - Expandera Ett konkret åtgärdsprogram har initierats Förbättrad lönsamhet första halvåret

21


Ladda ner ppt "129.03.20151. 2 2 Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande."

Liknande presentationer


Google-annonser