Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Renhet & fara  Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra Kroppen och gruppen avspeglar varandra Mikro- och makrokosmos Mikro- och makrokosmos.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Renhet & fara  Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra Kroppen och gruppen avspeglar varandra Mikro- och makrokosmos Mikro- och makrokosmos."— Presentationens avskrift:

1 Renhet & fara  Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra Kroppen och gruppen avspeglar varandra Mikro- och makrokosmos Mikro- och makrokosmos Klassifikation, klassifikatorisk renhet Klassifikation, klassifikatorisk renhet

2 Anomalier  ”Smuts”  Det som hamnar mellan/överskrider etablerade kategorier (t ex man-kvinna, djur-människa)  Väcker känslor av hot, skräck, löje, äckel, vördnad

3 ”Where there is dirt there is a system. Dirt is a by-product of a systematic ordering and classification of matter”

4 Kaos - kosmos  Kosmos förutsättning är kaos

5 Hot mot gränser  Det som inträder i eller utträder ur kroppen (den sociala och den individuella)  Avfälling=avföring  Avklippta naglar  Hårstrån

6 Permanenta anomalier Förkroppsligar grundläggande motsättningar  Ormar  Grodor  Fladdermöss  Monster  Mattabun i Leviticus – orena/oätliga djur  Transvestiter, hermafroditer, schamaner

7 Kontextuella anomalier Fel sak på fel plats Orenheten kommer sig inte av fenomenet självt utan är beroende av var det dyker upp.  Stövlar i vardagsrummet  Läppstift på en man  Basröst hos ett barn  Nakenhet på arbetsplatsen

8 Strategier för anomalier  1. Omdefinition  2. Eliminering  3. Tabu  4. Stigmatisering  5. Ritualisering Caster Semenya

9 ”Animal categories and verbal abuse”  Principer för djurklassifikation: vild tam luftland landhav klövarhovar

10 Den ätliga omgivningen  Ätliga substanser som definieras som sådana.  Ätliga substanser som ses som möjlig mat men som är förbjudna eller bara äts i rituella sammanhang.  Ätliga substanser som inte definieras som sådana under några (normala) omständigheter.

11 Kongruenta parallella klassifikationer: Egosyster kusingrannefrämling A1A2 A3 A4A5 Ego”pets” husdjur ”field animals”“game” B1 B2 B3B4B5 Ex A1:A3=B1:B3

12 Lévi Strauss: Vi skapar binära oppositioner och försöker mediera distinktionen genom att skapa ambiguösa mellankategorier. MänniskaMänniska/djurIcke-människa (icke-djur)(sällskapsdjur) (djur) VänskapligAmbivalentFientlig + +/--

13 Riter Olika emfas i synen på riter:  Riter som konserverande  Riter som transformerande  Inramar beteenden (M. Douglas)  Skänker nya meningar/identiteter till dem/det som träder in i det rituella rummet.

14 Ritual – privat Rit – kollektiv, sakral Ceremoni – kollektiv, profan

15 Instrumentalism vs. expressionism  Intellektualism (Tylor) Religion som förklaring Religion som förklaring  Symbolism (Durkheim) Religion som symbolisk språk som gör något Religion som symbolisk språk som gör något

16  Genom upprepning och ordning imiterar riter de biologiska och fysiska processernas obönhörlighet

17  Ritens form är (en del av) dess budskap.  Riten är därför oöversättbar (jfr poesi) Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?

18  Doktrinär effektivitet (”emic”)  Operationell effektivitet (”etic”)

19 Bourdieu: ”misskännande”  Eftersom riter utgör människans minst spontana beteende så utgör de potentiellt den tydligaste formen vari människan kan iaktta sin kulturs arbiträra karaktär  Riten måste därför aktivt undvika kritisk reflektion för att ”fungera”  Jfr. teater  Jfr. lek på Bali

20 Några vanliga kännetecken  Repetition (tidpunkt, innehåll, form)  ”Acting” (handlingarna är inte spontana utan ”spelade”)  ”Speciella” beteenden och symboler (karakteriseras av ovanlighet, t ex språkbruk, rörelser, tempo)  Ordning/organisation – både av individer och kulturella element  Evokativ presentation – producerar fokusering, koncentration, hängivelse  Kollektivitet

21 ”Betwixt & between” Stabilt tillstånd (t ex pojke) Liminalitet (varken-eller) Stabilt tillstånd (t ex man)

22  Initiationsriter framkallar liminalitet  Kan vi tänka oss att liminala psykologiska tillstånd kan framkalla riter?

23 ”Disenchantment”  Hopi Kachina - fruktbarhetsgudar Kachina - fruktbarhetsgudar

24 Transcendens  "Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt." (Joh 12:24) (Joh 12:24)


Ladda ner ppt "Renhet & fara  Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra Kroppen och gruppen avspeglar varandra Mikro- och makrokosmos Mikro- och makrokosmos."

Liknande presentationer


Google-annonser