Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset"— Presentationens avskrift:

1 SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Hanna Ahonen, kommunikationschef

2 Hela livets sjukhus Ett akutsjukhus i storstadsmiljö
Drygt patienter får varje år akut hjälp på Södersjukhuset (varav besök på Sachsska Barn- och ungdomssjukhuset). Cirka förlossningar varje år. SÖS fyller 70 år 2014

3 En av Södermalms största arbetsplatser
Södersjukhuset har drygt medarbetare. *Övriga: Audionomer, barnskötare, bibliotekarier, biomedicinska analytiker, köks- och servicepersonal, kuratorer, logopeder, medicinteknisk personal, psykologer, med flera.

4 Vision och kärnvärden Södersjukhuset är hela livets sjukhus. Vi arbetar för patienten och med patienten. Patienten först Respekt för individen Undvik slöseri Samhällsansvar

5 Allt vi gör utgår från vår värdegrund - även närvaron i sociala medier
Hela tiden utgå från vår värdegrund. Vi har inte gjort någon skillnad mellan kanalerna, sociala medier och andra medier, allt vi gör ska genomsyras av vår värdegrund och kommunicera ut vår verksamhet.

6 SÖS närvaro i sociala medier
FaceBook – lanserades 2010, kommunikationsavdelningen hanterar kontot. Några verksamheter har egna sidor följare. Twitter – lanserades Oktober 2012 startade vi ”rotation curation” där medarbetare twittrar i SÖS namn följare. YouTube –marknadsföringsfilmer och informationsfilmer till patienter. Vimeo – interna projekt. LinkedIn – start 2014. Appar – Halkvarningen, SMS-livräddare

7 7 Vi började med facebook i 2010 - central SÖS-sida
- andra facebook-sidor, vårt bibliotek, KTC, BB SÖS På sidorna har vi skrivit tydligt om vad vi gör där. Inte kan ge medicinsk rådgivning eller råd i enskilda ärenden. Tydliga riktlinjer för hur vi arbetar i sociala medier för att på så sätt hålla ihop verksamheten även om vi har olika sidor. Det har varit uppskattat att få tips, råd och förutsättningar från oss. Den centrala sidan är det vi på kommunikationsavdelningen som ansvarar för. -pressmeddelanden -Vem som twittrar nu -platsannonser, -Öppna föreläsningar, vårkonsert i entréhallen. Sätta en stämmning Storytelling Vi har även haft möten med de gruppen som valt att göra egna facebooksidor där vi har pratat igenom lite förutsättningar och gett tips och råd. Vi har även en del verksamhetschefer som bloggar om deras arbete och vi har ett centralt twitterkonto. 7

8 Twitter en väldigt bra omvärldsbevakare och vi kan enkelt se vad som skrivs om Södersjukhuset i olika sammanhang. Hösten 2012 startade vi även projektet SÖS-twittrar, där en medarbetare i veckan twittrar om sig själv och sitt jobb på SÖS. Vi får många förfrågningar om att vara med i olika dokumentärserier och liknande och SÖS-twittrar är ett sätt att visa upp sjukhusets medarbetare och verksamheter i vardagen. Vi startade med vår dåvarande VD och efter det har en mängd olika medarbetare twittrat för sös. Barnmorskor, forskare, optiker, barnläkare, ekonom, olika verksamhetschefer, vaktmästare m.fl. Parallellt med det lägger vi löpande ut t ex rekryteringsannonser och annat centralt som händer. Twitter är ett bra sätt att snabbt kunna sprida vad som är på G. Till exempel när det var snökaos december 2012 twittrade var det vår ekonomichef som twittrade, han skrev då att landstinget tog in bandvagnar som ersättning till de ambulanser som inte kom fram, på 15 min hade nått till xx personer som dessutom 8

9 Varför sociala medier? Vi började inse att Sociala medier faktiskt är viktiga kanaler för många av våra patienter. För kändes det viktigt att vara synliga där de är. Dialogen pågår om SÖS (och alla andra), med eller utan vår närvaro Vad säger våra patienter? Synpunkter på vården? Med vår närvaro har vi möjlighet att ta del i samtalen och säga vår mening Främsta syftet med vår närvaro i sociala medier är att öka tillgängligheten och dialogen med våra målgrupper och öka transparensen i vår verksamhet. Södersjukhuset har varit i sociala medier sedan 2010 nu. Vi började med facebook, ganska kort därefter startade vi även konto på twitter och youtube. Att vi haft tydliga riktlinjer för medarbetarna att förhålla sig till, med regler och lagar vi måste följa, har varit viktigt. Att vi haft en ledning som varit positiv till sociala medier har också underlättat. I sös verksamhetsplan för 2013 ligger bland annat utveckling av sociala medier med som en prioriterad aktivitet.

10 Sociala medier har genomslagskraft…
December 2012 Moa - Den 5 december var det snökaos i Stockholm. Trafiken stod still och man befarade att ambulanserna kunde få svårt att ta sig fram. SLL gav beskedet att ambulanstransporterna skulle köras med bandvagn under natten om det skulle behövas. Den här veckan var det vår ekonomichef som twittrade och han skrev om detta på twitter. Den 6 dec stod det om rickards tweet i flertalet medier, bla SR och DN. Det här visar att ett litet tweet från sös får genomslag även i de traditionella medierna och når på så sätt den breda allmänheten och inte bara de som följer oss på twitter.

11 Ökad förståelse kan påverka beteendet
Vi ser också att man använder de sociala medierna mer som informationkanal än t ex vår hemsida (men länkas till hemsida) Betydligt större genomslagskraft via sociala medier ex… 667 på några timmar, 42 på en hel vecka på externa webben. Motsvarande information gav 42 visningar på Södersjukhuset.se.

12 Känslor framför budskap
vs Vilket av dessa buskap gör att du vill jobba på SÖS? Den rena buskapskommunikationen håller på att dö ut – det är för mycket brus för att folk ska orka lyssna. Istället måste vi se till att vara ett företag som finns tillgängligt, som folk pratar om på ett positivt sätt och som sprider ”vårt buskap” genom sociala medier eller andra kanaler. Vi måste vara ett ställe där man vill vara och som man känslomässigt vill tycka om.

13 Intern stolthet och varumärke
Bilder och storytelling bygger varumärket – internt och externt.

14 Intern stolthet och varumärke
All time high för SÖS FaceBook! Vi jobbar redan mycket med vårt varumärke genom att visa SÖS vardag i våra sociala medier – Twitter är släppt till medarbetarna och FB visar bilder och historier från vår vardag på SÖS. StoryTelling – att berätta historier och förmedla känslor kommer att bli så mycket mer vikigt än att säga saker eller än värre att skrika dem.

15 327 likes för några ballonger…

16 Feedback Skicka feedbacken vidare internt - oavsett om det är beröm eller kritik.

17 Hur använder vi sociala medier?
Bevakar: Sociala medier är en viktig omvärldsbevakare och vi bevakar vad som skriv om oss. vad man tycker är bra och mindre bra. I och med det har vi också möjligheten att gå in och styra eller justera i trådar som rör oss. ”Lyssnar” och läser det som sägs om oss i sociala medier. För dialog med målgrupper Marknadsför verksamheten Som vi var inne på tidigare arbetar vi på samma sätt i sociala medier som i andra medier, profilerar och för ut våra verksamheter och varumärket SÖS. Det kan handla om att sprida ut nyheter, tipsa om öppna föreläsningar etc. Profilerar olika verksamheter: Bland annat BB SÖS är väldigt aktiva i facebook. Rekryterar: Lägger ut alla våra annonser på Facebook och Twitter. 17

18 Dialog – med patienter och medarbetare

19 Utmaningar och möjligheter
Det pratas ändå internt, bättre att veta vad som sägs. Möjlighet att bemöta och kanske vända. Men - aldrig en offentlig pajkastning!

20 Yttrandefrihet är en förutsättning

21 Oftast blir det en självsanering…

22 Dialogen pågår, med eller utan vår närvaro…
Helen - Det här är viktiga kanaler för våra patienter. Vi vill vara synliga där de är. Att vi finns och är att räkna med. (men Viktigt också med tydliga riktlinjer för medarbetarna att förhålla sig till de regler och lagar vi måste följa)

23 Twitterstammisar – var rädd om dem!

24 Tack! Kontakt: Hanna Ahonen hanna.ahonen@sodersjukhuset.se SÖS


Ladda ner ppt "SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset"

Liknande presentationer


Google-annonser