Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Upplägget av delkursen massmedia: Lektionerna kommer beröra nedanstående ämnen: 1.Introduktion till massmedia 2.Mediepolitik – Vilken roll spelar media?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Upplägget av delkursen massmedia: Lektionerna kommer beröra nedanstående ämnen: 1.Introduktion till massmedia 2.Mediepolitik – Vilken roll spelar media?"— Presentationens avskrift:

1

2 Upplägget av delkursen massmedia: Lektionerna kommer beröra nedanstående ämnen: 1.Introduktion till massmedia 2.Mediepolitik – Vilken roll spelar media? 3.Reklam, marknadsföring och propaganda 4.Internet – Den nya medievärlden 5.Föreläsare från KSM NKPG 6.Förberedelser inför examination 7.Examination

3 Skillnaden mellan reklam, marknadsföring och propaganda Syftet med reklam är att göra en produkt eller tjänst känd för marknaden och visa vad ett företag har att erbjuda Marknadsföring är processen som omfattar analys av målgrupp, planering, genomförande och uppföljning Propaganda är kommunikation i form av bilder, språk eller symboler med syftet att påverka människors värdering, åsikter och handlingar

4 Makten hos reklam, marknadsföring och propaganda Marknadsföring är en tillåten form av propaganda  Läroboken ARENA123 menar att ”Marknadsföring är en tillåten form av propaganda. Men det betyder inte att man får ta till vilka lögner som helst för att vinna kunder”. Vad menar dom? I Sverige har vi en särskild marknadsföringslag och en särskild domstol, Marknadsdomstolen  Det finns risk för att propaganda ersätter en allsidig nyhetsförmedling och samhällsdebatt Indoktrinering Varför behöver media ”kontrolleras” (regleras) av myndigheterna?

5 Tre bilder - reklam eller propaganda? Diskutera och motivera!

6 Propaganda i Sverige  Andrakammarvalet 1928 (Kosacksvalet) Socialdemokraterna hade skapat ett valtekniskt samarbete med Sveriges Kommunistiska Parti och format en allians som gick under namnet Arbetarepartiet Sveriges Nationella Ungdomsförbund använde samarbetet för att propagera att Socialdemokraterna (Sveriges då största parti) sympatiserade med kommunisterna

7 Propaganda i Sverige - Rysskräcken  USA betalade för propaganda i Sverige under 1950-talet Lyssna på ljudklippet: Klicka härKlicka här  Vad menar han med att den amerikanska ambassaden satte den svenska pressfriheten ur spel?

8 Propaganda i sin extremaste form  The Eternal Jew är en tysk anti-semitisk nazistpropaganda från år 1940 som presenteras som en dokumentär om judar  Frågor som ska besvaras: Hur presenteras judarna visuellt? Hur framställs deras hem, arbetsvilja, utseende, hygien, med mera…?

9 The 9/11 Decade: The Image War – Medias roll i krig  ”Media is half of the war effort” – Usama Bin Laden  ”Parallell to the security, military and political wars there is the media war which could be fiercer than the security and military ones” – Marwan Shehadeh (Islamic Movements Expert)  Frågor som ska besvaras:  Tycker ni Al Jazeera gjorde rätt som visade banden Al-Qaeda överlät dom?  Vad är ”Electronic Jihad” som filmen nämner?

10 Killing Us Softly 4: Advertising's Image of Women


Ladda ner ppt "Upplägget av delkursen massmedia: Lektionerna kommer beröra nedanstående ämnen: 1.Introduktion till massmedia 2.Mediepolitik – Vilken roll spelar media?"

Liknande presentationer


Google-annonser