Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Webbdesign Vittert vetande om webbdesign. Innehåll Förarbete Utformning Användaranpassning Utformning Färg Bild.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Webbdesign Vittert vetande om webbdesign. Innehåll Förarbete Utformning Användaranpassning Utformning Färg Bild."— Presentationens avskrift:

1 Webbdesign Vittert vetande om webbdesign

2 Innehåll Förarbete Utformning Användaranpassning Utformning Färg Bild

3 Förarbete Etablerade användningsområden: - Marknadsföring - Broschyrer - E-handel - Communities - Kundvård

4 Målsättning Nödvändig – Användbar – Vacker ”En webbplats ska vara så utformad att den får besökaren att tycka om den som äger sajten” Webbdesign Del 1, Clas Kristiansson Datormagazine Nr

5 Nödvändig - Nödvändig för vem? - Vem är besökaren? - Vad kan vi erbjuda denne? - Nödvändig för oss?

6 Användbar Utbud - Information, produkter, tjänster Utformning - Användbarhet, informationsstruktur Användaranpassning

7 Vacker - Söker användaren upplevelser eller information? - Vad är egentligen snyggt?

8 Utformning ”Gestaltningslagar för perceptionell organisation” ”De sju reglerna för informationsstrukturering” ”Grafisk kommunikation” Webbdesign Del 2, Clas Kristiansson Datormagazine Nr

9 Gestaltningslagar Närhet Område Likhet Orientering Stängda figurer Gyllene snittet Optisk mittpunkt Enkelhetmed flera…

10 Gyllene snittet A1BCDEFGH 2 3XX 4 5 6XX 7 8 x Centrum i det gyllene snittet (5/8)

11 Optisk mittpunkt

12 Informationsstruktur Linjär Hierarkisk Matris Parallell Lager Zoom Nätverk ”Optimal struktur innebär dessutom ett minimerat antal musklick!”

13 Grafisk kommunikation Mål/Syfte Målgrupp Produkt Budskap Organisation Marknad Medium Tidsplan Budget Utvärdering

14 Budskapet Budskap kan vara: - Rationella eller emotionella - Informativa eller transforma - Intygande eller jämförande Budskap kan ha: - En eller flera målgrupper

15 Typografi Använd två (maximalt tre) fonter Ersätt Times New Roman (default) Georgia (rubriker) Verdana (brödtext) Undvik understrykningar Undvik centreringar Spalta upp texten

16 Färg RGB 256 nivåer/färg Anges hexadecimalt (00–FF) Nyanser nära varandra ger harmoni, motsatsen disharmoni Varma och kalla färger Kontrast

17 Bild Bildformat Liggande Stående Kvadratisk Bildval Illustrativa Metonymiska Metaforiska Bildanalys Näranalys Intentionsanalys Receptionsanalys Glöm inte upphovsmannarätten!

18 Användaranpassning Ett urval av W3C:s rekommendationer: - Kontrast mellan för- och bakgrund - Ej färgberoende information - Undvik blinkande och rörlig grafik - Enkelt och relevant språk

19 Användaranpassning forts. - Konsekvent navigation - Använd stilmallar, men anpassade för äldre webbläsare - Undvik ramar - Textmotsvarighet för varje objekt - Ej bilder i stället för text - Ange språk i HTML-koden

20 Användaranpassning forts. - Skapa alternativ till script, applets, flash mm - Undvik popup:s - Undvik automatisk uppdatering och vidarepassning


Ladda ner ppt "Webbdesign Vittert vetande om webbdesign. Innehåll Förarbete Utformning Användaranpassning Utformning Färg Bild."

Liknande presentationer


Google-annonser